Andrea Vaníčková – spolumajitelka společnosti La Biorganica


Andrea Vaníčková
02.09.2018 17:24 | Eva Procházková

Původně byly tři, později dvě – maminky na mateřské dovolené, které se rozhodly vyzkoušet v životě něco nového. Advokátka Andrea Vaníčková a vrcholová manažerka Petra Bergová hledaly pro své děti nejzdravější kosmetiku, čisté přírodní produkty. S nabídkou na našem trhu nebyly spokojené a vydaly se hledat do zahraničí. Návštěva biofarmy v britském Cornwallu, kde se ručně vyrábí bio kosmetika Inlight, jim změnila život. Založily společnost La Biorganica, která se zabývá propagací a distribucí přírodní kosmetiky. Z původně nezávazného nápadu vznikla prosperující firma se spoustou spokojených zákazníků.

Biorganica

Jak jste se „daly dohromady“?

Seznámily jsme se na předporodním kurzu a začaly spolu kamarádit. Naše konverzace se točila především kolem dětí. Mezi jinými mateřskými diskuzemi jsme začaly probírat, která kosmetika bude pro naše děti nejlepší. Hledaly jsme na internetu, pročetly knihu Doba jedová, kolegyně navštívila mezinárodní veletrh zdravého životního stylu, který se každoročně koná v Norimberku. Vrátila se nadšená z kosmetické značky Inlight.

Co ji tak zaujalo?

Jako jedna z mála na světě má kosmetika značky Inlight 100 % bio složek, rostliny se pěstují na ekologické farmě rodinného podniku ve Velké Británii. Objednaly jsme si prostřednictvím internetu pár lahviček a vyzkoušely ji. Výsledek nás ohromil. Pleť se nám začala měnit, velmi brzy jsme viděly konkrétní výsledky. Rozhodly jsme se do firmy ve Velké Británii zajet. Výrobcem této kosmetiky je dr. Mariano Spiezia, charizmatický lékař s dlouholetou praxí, původně chirurg. Výrobna je zasazena v nádherné krajině, hojně využívané i filmaři. Doktor Spiezia nás provedl výrobou, ukázal nám pytle s bylinkami, moderní laboratoř, ručně vyráběné kosmetické produkty.

A zrodil se nápad…

Ano. Šly jsme do toho s nadšením, snad i s naivitou. Přivezeme značku do České republiky a uvidíme. Jsme na mateřské, můžeme to zkusit. Původně jsem do projektu měla vstoupit jen investičně, ale práce bylo mnoho, začala mě bavit a postupně mě úplně pohltila.

Jak obtížné bylo zaujmout zákazníky?

Kosmetických značek je mnoho a všechny tvrdí, že jsou nej. Teprve když se produkt dostane k lidem a získáte zpětnou vazbu, můžete na tom stavět. Kosmetika Inlight vrací pleti původní funkce a velmi rychle se ukážou výsledky, což je pro zákazníky nejdůležitější. I tak jsme ale brzy zjistily, že jedna značka, kterou nabízíme, je málo. Během pěti let, kdy naše firma existuje, stoupl mnohonásobně počet kosmetických výrobků na přírodních principech, naštěstí i média se postupně začala touto problematikou zabývat, protože zákaznice to požadují. Chtějí informace, protože zjišťují, že přírodní kosmetika opravdu funguje, a tím nutí média dávat jim prostor. Nemůžeme si přece myslet, že syntetické výrobky z ropy mohou vyřešit problémy s pokožkou lépe než ty přírodní.

Čím bylo nutné začít?

Osvětou. Načetla jsem mnoho dostupných informací i ze zahraničí, dostala odpovědi na mnohé své otázky. Sepsaly jsme blogy, vysvětlovaly, jak je důležité sledovat složení kosmetiky, eliminovat riziko syntetických látek, jejichž účinky se mohou projevit i po několika letech. Nechceme strašit, ale podávat objektivní informace o výhodách přírodních látek.

Andrea Vaníčková

Co jste ve svém podnikání mohla využít z předchozího zaměstnání a co jste naopak musela dohánět?

Jsem advokátka, spolumajitelka advokátní kanceláře, ale nedávno jsem se rozhodla svou advokátní praxi přerušit a z kanceláře odstoupit, protože si nemyslím, že bych se ještě vrátila. Jsem ve své nové práci naprosto spokojená. Ze své původní profese umím pracovat s textem, sepisovat smlouvy, komunikovat se zákazníky. Do naší společnosti jsem nastupovala s minimálními znalostmi v oblasti práce se sociálními médii, práci na počítači jsem doháněla za pochodu – dnes už jsem v tom docela zběhlá. Umím programovat, tvořit webové stránky, videa, a moc mě to baví.

Máte se svou kolegyní práci nějak rozdělenou, nebo pracujete společně?

Velké kroky, zahajování různých projektů si spolu vždy odsouhlasíme, jinak si naprosto důvěřujeme. Jsme v každodenním styku, ale každá máme své úkoly a báječně se doplňujeme. Petra se vyzná v obchodních záležitostech, „vidí do čísel“. Navzájem se o svých krocích informujeme, ale ne do podrobností, společně probíráme jen zásadní témata. Začínaly jsme cestou pokus-omyl. Marketing, který mám na starosti já, jsem nevystudovala, rozhodovala jsem se intuitivně, jak jsem to cítila, a protože jsem byla zvyklá na dokonalou práci, hodně jsem si sama vyhledávala informace a studovala materiály z různých publikací a z internetu.

Hrozí i u přírodních produktů nějaké riziko? Na co si dávat pozor?

Pojem bio je u nás v souvislosti s různými podvody vnímán spíš negativně. A to chceme změnit. Je třeba zajímat se o složení, bio složky vnímáme jako kvalitnější, čistší. Když jsou bylinky stříkány syntetickými hnojivy, může to jejich strukturu také ovlivnit, zůstávají v nich zbytková množství herbicidů či pesticidů. V důsledku životního stylu přibývá alergií a lidí s extrémně citlivou pletí, často reagují právě na rostliny ovlivněné v důsledku postřiku. Samozřejmě existují i jedinci, kteří mají reakce třeba na éterické oleje, ale to je velmi individuální Na to vše u každého výrobku upozorňujeme, v případě odborných dotazů našich zákazníků je můžeme spojit s našimi spolupracovníky, skvělou kosmetičkou, aromaterapeuty a dalšími odborníky, kteří jim poradí.

Nabízíte i bylinkové čaje, ale bylinky a bylinkářky byly už od nepaměti, to není nic nového…

Máte pravdu, ale bylo období, kdy se na ně pozapomnělo, v současné době se k nim vracíme. V naší nabídce máme čaje, které jsou laděné tak, jak potřebujete. Buď ty, které tzv. „nakopnou“, dodají energii podobně jako káva, využívají je především studenti před zkouškami nebo lidé, kteří potřebují být po delší dobu velmi aktivní, nebo máme čaje zklidňující, vhodné třeba před spaním. Záleží na kombinaci bylinek, jejich správné sklizni, sušení, přesném množství a čistotě. Výborně chutnají, mnohé léčivé reakce spouští i samotná vůně. A opět jsou stoprocentně bio.

Biorganica

Cílem vaší společnosti La Biorganica je vyhledávat a přinášet lidem produkty na čistě přírodní bázi v biokvalitě. Kde je nacházíte?

Dříve jsme samy hledaly, dnes jsme také oslovovány. Zajímají nás značky vzešlé z menších rodinných firem s osobním přístupem. Většinou mají výborné produkty, ale nemají marketing. Ten vnášíme my. Takže nejen dovážíme, ale vlastně i budujeme značku, snažíme se ji dostat do povědomí lidí, přesvědčovat je o účincích, které výrobky mají. K tomu, abychom se orientovaly v současné nabídce, využíváme různé veletrhy, sociální sítě. Zkoumáme složení výrobku, a pokud nás zaujme, vyzkoušíme ho nejprve na sobě a svých známých. Důležité je pro nás i „souznění“ s výrobci, energie, která z výrobků vyzařuje a zákazníky přitahuje.

Jaká je u nás konkurence v oblasti přírodní kosmetiky a které země pro nás mohou být vzorem?

Lidé se čím dál více zajímají o zdravou stravu a tím se dostávají i k přírodní kosmetice, získávají informace, které dříve neměli. Žádají bio výrobky a prodejci se tomu přizpůsobují. Značek přibylo, ale s nimi i mnoho výrobků, které jako ekologické vypadají a na které je třeba dávat si pozor. Zdravým životním stylem a tomu uzpůsobenými výrobky by nám mohla být vzorem především Skandinávie.

Většina kosmetických výrobků je zaštítěna nějakou známou osobností, která pomáhá s její propagací. Máte i vy někoho takového?

Původně jsme začínaly s naivní představou, že to „půjde samo“. Ale samozřejmě mediálně známé tváře propagaci výrobků pomáhají. Tváří naší firmy La Biorganica se stala Aňa Geislerová. Není to ale formální spolupráce, stalo se tak na základě její zkušenosti s naší kosmetikou, která vyřešila problémy její pleti. Když Aňa vyslechla mé vyprávění o farmě v Cornwallu, zatoužila se tam jet podívat a po návratu byla stejně nadšená jako my. V poslední době na nás obracejí i další herečky. V jejich profesi je často nezbytné výrazné líčení a různé make-upy, jejich pleť dostává tzv. zabrat a ony musejí řešit, co s tím. Vážíme si toho, že přicházejí právě k nám.

Pořádáte i různé odborné přednášky, jaký je o ně zájem a kteří odborníci se jich zúčastňují?

O přednášky je poměrně velký zájem. Jak o ty, které pořádáme pro různé profesní skupiny, tak o ty pro veřejnost. Když jsme pro svou potřebu napsaly volně dostupný e-book, poprosily jsme o recenzi našeho předního odborníka profesora Patočku, spoluautora knihy Doba jedová. Nejen že nám vyhověl, ještě nám připsal jednu kapitolu. Náš výrobek jsme poslaly i Vítu Syrovému, který napsal knihu Tajemství kosmetiky, a měly jsme radost z jeho velmi kladné reakce. Oba pánové s námi spolupracují i na přednáškách a my se na ně obracíme s odbornými problémy, pokud si nevíme rady. Ale našich spolupracovníků je celá řada, bohužel přednášek pořádáme z časových důvodů zatím méně, než bychom samy chtěly.

Biorganica

Jaké značky tedy La Biorganica nabízí?

Pro péči o obličej a pleť je to britská značka Inlight, další námi distribuovanou značkou je dekorativní australská kosmetika Zuii Organic. Jde o make-up z kytiček – z heřmánku a jasmínu. Nejen že má nádherný vizuální efekt, zároveň i pečuje o pokožku a k tomu ještě krásně přirozeně voní. Nabízíme i opalovací krémy Butterbean Organic s minerálním filtrem z USA, které majitelka vyvinula původně pro své malé děti, a italskou značku vlasové kosmetiky Naturalis Better. Vyráběna je v nejjižnějším cípu Itálie, kde v ekologické zahradě vybudovali i tzv. bio hotel a většinu ingrediencí sami pěstují. O čajích Teatox už byla řeč. Vznikají v Německu, kde se jejich výroby po návratu ze studijního pobytu v Asii chopili dva mladíci, kteří v názvu čajů využili dvě slova – čaj a očista.

Který z vašich produktů je nejžádanější?

Odhaduji, že mezi našimi top výrobky je především čisticí balzám na pleť Inlight. Máme klienty, kteří sledují složení, pak jsou lidé, které zajímá účinek, a třetí skupinu tvoří ti, kteří hledají vyřešení svých konkrétních problémů. Myslím, že dokážeme uspokojit všechny skupiny.

Začínaly jste před pěti lety jako dvě vizionářky, do podnikání jste se pustily jen tak, na zkoušku. Jak vypadá vaše společnost dnes?

Jsme dvě majitelky, máme dvě další zaměstnankyně a tři brigádnice. Máme bezvadně fungující pracovní tým a mnoho dalších externích spolupracovníků, síť vizážistek, kosmetiček, kadeřníků i odborných poradců. Zatím fungujeme především prostřednictvím e-shopu, ale protože dobře víme, že mnozí zákazníci si přejí nejprve výrobek „osahat“, začínáme budovat i síť spolupracujících prodejen – bioobchůdky, lékárny, prodejny kosmetiky.

Biorganica

Jaké chyby při péči o pleť, třeba i nevědomky, děláme nejčastěji?

Nesmíme se nechat úplně „masírovat“ médii a reklamami, měli bychom používat hlavně zdravý rozum. I u kosmetiky platí, že někdy méně znamená více a nic se nemá přehánět. Respektujme svou pleť a její přirozenost, pokud to jen jde, vyhýbejme se různým invazivním peelingům apod.

Změnila přírodní kosmetika váš život?

Ano, změnila. Sešla jsem se s mnoha zajímavými, inspirativními lidmi, našla jsem zaměstnání, které mě baví a kde jsem spokojená. Posunula jsem se v myšlení, daleko více naslouchám přírodě a svému tělu, ale projevilo se to i prakticky – tím, že se mi „opravila“ pleť, nevadí mi třeba vyjít si nenalíčená, což dřív vůbec nepřipadalo v úvahu. Přestala jsem být „otrokem“ okolního světa, stala jsem se víc sama sebou.

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Eva Procházková

Foto: archiv Biorganica

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Lucie Van Koten

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Biorganica
Biorganica
Biorganica
Biorganica
Andrea Vaníčková

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Juraj Habovštiak – majitel firmy MTS s.r.o.
Juraj Habovštiak – majitel firmy MTS s.r.o.

15.08.2018 | Měl ještě velmi malé děti, když zanechal dobrého místa ve firmě Tesla a doma v garáži začal ...


Sebastian Wagner - jednatel Winning Group, autor startupu Tiskelník
Sebastian Wagner - jednatel Winning Group, autor startupu Tiskelník

01.08.2018 | Sebastian Wagner je Němec, který se usadil na Moravě a postup­ně vybudoval společnost Winning Group, ...


JUDr. Stanislav Mečl – advokát, majitel advokátní kanceláře Mečl Legal
JUDr. Stanislav Mečl – advokát, majitel advokátní kanceláře Mečl Legal

19.06.2018 | Narodil se v Havířově, práva vystudoval na Univerzitě Karlově v Praze. Je členem Unie obhájců ...


Ing. Alexandra Fričová, MBA – obchodní ředitelka PHYRIS, ALMAF Beauty s.r.o., majitelka
Ing. Alexandra Fričová, MBA – obchodní ředitelka PHYRIS, ALMAF Beauty s.r.o., majitelka

22.04.2018 | Alexandra Fričová pochází ze Slovenska, konkrétně z Banské Bystrice. V Praze žije od roku 2007. ...


Michal Fric - Marketing manager ve společnosti Harley-Davidson
Michal Fric - Marketing manager ve společnosti Harley-Davidson

02.03.2018 | Do jeho kompetencí patří veškerý marketing a PR společnosti Harley-Davidson Motor Company pro střední ...