Eva Svobodová - ředitelka AMSP ČR


Eva Svobodová, foto: Robert Vano
02.04.2015 09:04 | Michaela Lejsková

V pozici ředitelky Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky je Eva Svobodová od roku 2006. Za tu dobu získala nejen skvělý přehled o stavu podnikání, ale i kooperaci vlády, která může našim občanům podnikání usnadnit, nebo také ztížit. Ta první varianta je zájmem, který prosazuje. Dá se shrnout, že profese, kterou si zvolila, ji udržuje ve střehu a těžko ji zaskočíte nepřipravenou. S tím ruku v ruce jde, že bez dobrého zázemí v rodině, které má, by sotva docílila tak výborných výsledků v práci a takového respektu nejen na poli profesionálů, ale jistě i u mnohých žen, které ví, jak náročné je kombinovat profesní a rodinný život dohromady.

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Jak vzpomínáte na své začátky?

Byla to výzva. Asi tři měsíce po nástupu jsem moc nespala, v pátek nebyla schopná odřídit auto 100 km za Prahu, ale pak si to „sedlo“.

 

Co vám v počátcích bralo nejvíce energie?

Přijít na pracoviště, kde předchozí tým z rozhodnutí představenstva skončil a zůstat tam měsíc zcela sama i bez asistentky. Dohledávat, kde co je a od minulých pracovníků dostávat odpovědi, že nevědí.

 

Máte už po letech osvědčený způsob, jak udržet rovnováhu?

Způsob znám, ale mám problém jej dodržovat.

 

Prozradíte nám, jak a proč celá asociace vznikla?

Asociace vznikla z nápadu našeho nynějšího místopředsedy představenstva Karla Dobeše, který žil jako emigrant dlouhá léta v Mnichově a působil dlouhou dobu jako delegát v SRN pro Svaz průmyslu a dopravy ČR, kde jsem před asociací 15 let pracovala. Tehdejší generální ředitel svazu Břetislav Ošťádal odešel ze své pozice pracovat pouze do své firmy a byla tak trochu škoda nevyužít kontaktů a jeho vlivu, který si vybudoval. Karel Dobeš tehdy přišel s myšlenkou založit asociaci malých a středních podniků, neboť v Německu měli zástupci této sféry významný vliv. Vyzdvihovat význam tohoto segmentu pro celou ekonomiku začala i Evropská unie a řada podpor byla a je směřována právě sem. V České republice taková asociace tehdy neexistovala.

 

Kam se od té doby rozvinula?

Z malé asociace malých a středních podniků se stala velká a silná organizace, která si od svého založení zakládá stále na třech stejných pilířích: nezávislost – odbornost – praxe. To znamená, že všechna naše stanoviska, komentáře a připomínky vycházejí z čísel, z tvrdých dat a názorů firem z praxe, nikoli od úřednického stolu. 

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Které projekty asociace patří ke klíčovým?

Pokud pominu základní agendu, ke které patří podpora exportu, inovací, financování, dotačních příležitostí, transparentnosti podnikatelského prostředí apod. pak v současné době má AMSP ČR 5 hlavních projektů:

1)      Svou cestou – Young business – zaměřený na začínající podnikatele, kde organizujeme řadu setkání se zkušenými podnikateli, tzv. coffee talks, inovation campy, vyhlašujeme grant o 300 000 Kč, a zveřejňujeme zajímavé Young příběhy na webu projektu.

2)      Rodinná firma – projekt na podporu nástupnictví a generační výměny ve firmách, což je velmi náročný proces, mnoho firem jej v ČR řeší teprve poprvé a zkušenosti nejsou. Součástí projektu je i soutěž Equabank Rodinná firma roku, kterou každoročně vyhlašujeme spolu s vítězem grantu začínajících podnikatelů na největší akci asociace – na Dni podnikatelů ČR před 600 hosty.

3)      Fandíme řemeslu – projekt na podporu kvalitního a poctivého řemesla, zatím sdružuje řemeslné cechy navazující na stavebnictví, ale postupně se rozšiřuje o další řemesla. Součástí je grant 300 000 Kč na řemeslné počiny, společný stánek na řemeslném veletrhu a další informační aktivity.

4)      Podnikavá žena – projekt na podporu začínajících podnikatelek, které se rekrutují zejména z maminek na rodičovské nebo mateřské dovolené nebo naopak z osob 50+. Řada z nich si chce jen přilepšit k rodinnému rozpočtu, ale mnoho z nich si chce zrealizovat vlastní sen, stát se nezávislými a postavit se na vlastní nohy. Připravujeme vouchery v hodnotě 200 000 Kč na tento rok, networkingová setkání, naučná videa a další aktivity.

5)      Malý obchod – projekt zaměřený na malé provozovny gastro a maloobchodu, kde prvním informačním tématem bude zavádění elektronické evidence tržeb, což bude největší polistopadová změna v hotovostním prodeji nejen s ekonomickými, ale i sociálními dopady. K tomuto tématu spouštíme 24. 3. 2015 informační portál www.eltrzby.cz

6)      V začátcích je ještě další projekt zaměřený na spolupráci s církví, a to zejména informačního charakteru (právní, legislativní, daňový, dotační), kdy naším společným cílem je udržet mladé lidí v obcích a menších městech a zároveň vzdělávat zástupce církve v základních ekonomických dovednostech v souvislosti se správou jejich současného (restituovaného) majetku.

 

Jaký je počet aktivních členů a pozorovatelů? Jaký je mezi nimi rozdíl?

Členů je cca 9 000, nepřímých členů je přes 255 000 podnikatelských subjektů (to jsou členové našich kolektivních členů – asociací, sdružení, cechů apod., kteří k nám vstupují se svými členskými základnami). Pozorovatel je statut na 6 měsíců zdarma, kdy dotyčný dostává 90 % všech informací z AMSP ČR, ale nemůže hlasovat na valné hromadě, účastnit se některých interních jednání apod., a následně si může zvolit, zda se stane plnohodnotným členem nebo nikoli. Neumíme všechno, neděláme všechno, ale to, co děláme, chceme dělat co nejlépe.

 

Je možné a potřebné všechny tyto členy znát osobně?

Při výše uvedeném množství zcela určitě ne.

 

Kdo z členů vám obvykle hodně utkví, či je s ním častější komunikace?

Ti, kteří se před vstupem chtějí setkat osobně a probrat, co členství může či nemůže oběma stranám přinést. Pak pochopitelně aktivní členové, kteří chodí na naše akce a zajímají se o dění uvnitř asociace.

 

Řekla byste, že některých firem s konkrétním zaměřením je v asociaci více a proč převažují?

Historicky je hodně členů z řad strojírenských firem, nyní významně přibývá členů z oblasti služeb. Jde o přirozený vývoj a následek konkrétních kroků asociace. 

 

Které firmy či živnostníci patří k těm minoritním a jak si vysvětlujete jejich nízký zájem?

V malé míře jsou u nás např. potravináři nebo zemědělci, a to z prostého důvodu, že mají vlastní komory nebo sdružení, anebo se zkrátka nikde sdružovat nechtějí a stojí sólo.

 

Kooperujete s jinými asociacemi či komorami? Na jaké úrovni?

Spolupracujeme s řadou podnikatelských uskupení, kde ve valné většině máme všichni stejný nebo velmi podobný názor na podnikatelské prostředí. Pak se samozřejmě i v některých tématech rozcházíme, což je pochopitelné, když například Svaz průmyslu a dopravy ČR z titulu svého postavení hájí velké firmy a my zase ty malé, kde se mohou zájmy zcela diametrálně lišit. Co mi ale vadí, jsou ti, co jen kritizují. To je velmi snadné, ale přijít s nějakými návrhy a pak si je také odpracovat, to už se mnohým nechce. Zkrátka, řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy.

 

Jakým způsobem se svými členy v průběhu roku komunikujete a kdy se setkáváte?

Komunikujeme elektronicky, výjimečně telefonicky a pořádáme řadu menších tematicky zaměřených akcí v regionech a pak každoročně na podzim největší akci Den podnikatelů České republiky v Praze, kam všechny zveme a řadu z nich také oceníme a mediálně zviditelníme.

 

Která setkání patří k tradičním a klíčovým?

Den podnikatelů České republiky, který doprovází odpolední valná hromada a Exportní fórum. Vloni byla hlavní večerní debata s prezidentem Milošem Zemanem, vicepremiérem a ministrem financí Andrejem Babišem, vicepremiérem Pavlem Bělobrádkem ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou, kterou sledovalo více jak 600 hostů.

Eva Svobodová, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

K vaší práci dozajista patří i společenský život. Na jaký druh akcí chodíte a s jakým očekáváním?

Účastním se pouze akcí spojených s pracovními povinnostmi, i když na řadu z nich se z rodinných důvodů musím omluvit. Přeci jen mám rodinu, a když se vám sejdou tři akce v jeden týden, prostě se vše nedá zvládnout.

 

Jak by měl člověk podle vašeho soudu proměnit účast na různých banketech a podobných neformálních setkáních?

Na některých akcích je nutná pouze účast z titulu pozice a jinde jde o zajímavé kontakty. Je třeba rozlišovat a předem vyhodnotit přínos. Času je málo a práce hodně. (úsměv)

 

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Spěchám od rána až do večera… Člověk si něco naplánuje, ale když do vaší práce zasahují jiné události a akce, které sami nemůžete ovlivnit, těžko se vše dohání (novináři, stanoviska, žádosti členů apod.).

 

Patříte k lidem, kteří si nosí práci domů?

Ano, bohužel. Rodina to nese nelibě.

 

Jaký je váš názor na ženy, které vydrží být doma s dětmi třeba i deset let z obav, aby neošidily rodinu?

Je to zcela na jejich rozhodnutí. Každý je nastaven jinak a je třeba, aby byl on sám se sebou spokojen a jeho okolí, rodina, se cítila dobře. Žádný extrém asi není dobrý, ale pokud to vyhovuje rodině a ženě samotné, tak proč ne.

 

Jaká povzbudivá slova můžete dát ženám, které mají rodinu a současně zájem se mentálně a sociálně rozvíjet, pracovat?

Velmi důležitá je podpora rodiny nebo partnera. Ta je pro fungování rodiny zcela zásadní. Rozdíl je, pokud se chci rozvíjet v době, kdy je mému dítěti sedm let a vyžaduje mou pozornost při přípravě do školy atd., anebo když je dítěti patnáct let, kdy je samostatné a nastává doba, kdy si mohu více času dopřát pro sebe. Důležité také je, zda žena dělá práci, která ji baví, a to bohužel nemůže říci každá. Pokud se do práce těšíte a vidíte za sebou výsledky, pak je vše o mnoho snadnější. Významné je poznat své přednosti, talent a to rozvíjet a na tomto stavět. Je velmi těžké měnit své vnitřní nastavení a očekávat výborné výsledky. Pokud chce být někdo účetní, musí mu vyhovovat rutina a preciznost. Pokud je někdo nastaven jako účetní a chce se po něm, aby byl dobrý obchodník nebo kreativní marketér, tak to asi fungovat nebude…

 

Jakým směrem vás tato pracovní pozice profesně rozvinula?

Více preciznosti, více kontaktů, více nadhledu a více stresu. Nic není zadarmo.

 

Kolik lidí čítá váš tým a na co jsou zaměřeni?

Náš tým tvoří čtyři osoby v sekretariátu plus pět externích spolupracovníků – rozdělená agenda asociace dle projektů, právník, účetní.

 

Co byste doporučila lidem, kteří chtějí úspěšně pracovat v týmu?

Pracovat na sobě, hledat své silné stránky a ty rozvíjet. Společenský extrovert nikdy nebude dobrý účetní a statistik zase nebude kreativní v nových projektech.

 

Co je aktuálně hlavní vizí asociace?

Politická nezávislost a odbornost. Pracovat a chovat se tak, aby členové neodcházeli, což se zatím daří, řada jich naopak přichází.

 

Jakých aktivit se účastníte jako partneři a proč?

Jde pouze o akce, ke kterým máme co říci a můžeme se jich účastnit aktivně. Mít někde logo mezi třiceti dalšími pro nás nemá smysl.

 

Jedním z produktů AMSP ČR je také časopis Trend News. Jak vznikl a co je jeho cílem?

Magazín jsme převzali od agentury CzechTrade a jsme moc rádi za profesionální tým, který jej vede. Vloni byl vyhodnocen jako nejlepší B2B časopis. Je zaměřen exportně, ale odráží vždy i další aktuální problémy podnikatelské sféry.

 

Považujete svoji profesi za dosti kreativní a tvůrčí?

Rozhodně, každý den řeším něco nového. Členové i politici nás udržují „v provozní teplotě“. (úsměv)

 

Hezky řečeno. Jaká je komunikace s politiky, naslouchají a dbají vašich návrhů a postřehů?

Jak kteří, ale ve valné většině se dá říci, že jde o konstruktivní jednání. My předkládáme argumenty z praxe, vysvětlujeme dopady jednotlivých rozhodnutí a v mnohém se pak názory politiků změní. Není to však vždy. Nejhorší je, když politici nebo odbory vystřelí do médií nějaké tvrzení, které nemají vůbec podloženo čísly.

 

Jakých souladů se například povedlo docílit, či aktuálně o ně usilujete?

Aktuálně intenzivně pracujeme na informační kampani spojené s elektronickou evidencí tržeb, což je revoluční změna. Dnes jsme spustili informační web, a to jednak z toho důvodu, že Ministerstvo financí, pod které tato problematika spadá, spustí svůj web mnohem později díky zkostnatělému systému a nutným výběrovým procesům, a my se domníváme, že je nutné, aby dotčené podnikatelské obory měly přehled o tom, co je čeká, co nejdříve, a jednak proto, že se nám podařilo vyjednat prozatímní vypuštění povinnosti elektronické evidence tržeb pro drobné řemeslníky, kadeřnice apod. MF řeklo, že bude rádo, když AMSP ČR s osvětou vypomůže a naopak MF bude garantovat aktuálnost informací u nás. Důležité je odzkoušet systém na prvních dvou skupinách, kterými bude gastro a maloobchod a pak se teprve začít bavit o tom, zda povinnost rozšiřovat na další. Není rozumné honit tisíc hubených zajíců najednou, ale spíše se zaměřit na větší kusy. Podstatné je, jaký to bude mít efekt pro výběr daní a celkovou kultivaci podnikatelského prostředí.

 

Bilancujete často a s jakými případně závěry?

Bilancuji denně a vždy si uvědomím, že něco šlo udělat ještě lépe. (úsměv)

 

V jakém směru jste v této nelehké době ze své pozice optimista, a můžete něco povzbudivého sdělit svým členům a našim čtenářům?

Každý si svou vizitku píše sám. Člověk by se měl chovat tak, aby se za sebe nemusel stydět, když se ráno podívá do zrcadla. Ale chápu, že v některých okamžicích je donucen udělat i něco, s čím vnitřně úplně nesouhlasí, a to proto, aby třeba zachránil firmu nebo pracovní místa svým lidem. Často se s tím setkáváme u členů, kteří mezi čtyřma očima přiznají, že byli například donuceni dát drobný úplatek úředníkovi, aby jim třeba povolil stavbu ve firmě. A pokud jste na malém městě a všichni si tzv. vidí do talíře, nikdo se neodváží korupci nahlásit… To bude ještě běh na dlouhou trať. Ale jak říkala moje babička „Boží mlýny melou pomalu, ale jistě“ a musím říct, že se mi to v životě postupně potvrzuje. Člověk někdy netuší, proč se něco přihodilo právě tak a tak, a až za pár let pochopí, že to mělo svůj důvod.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Vytvořeno ve spolupráci:

AMSP ČR www.amsp.cz

Šaty zapůjčila návrhářka Alena Wilson www.alenawilson.cz

Make up: Pavel Filandr www.pavelfilandr.cz

Designhotel Elephant Prague www.hotel-elephant.cz

Grandior Hotel Prague www.hotel-grandior.cz

LE Hotels Group www.le-hotels.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Eva Svobodová, foto: Robert Vano
Eva Svobodová, foto: Robert Vano
Eva Svobodová, foto: Robert Vano
Eva Svobodová, foto: Robert Vano

Partneři

Alena Wilson módní návrhářka
Designehotel Elephant Praha
Hotel Grandior


Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Ing. Lenka Helena Koenigsmarková – podnikatelka, filantropka
Ing. Lenka Helena Koenigsmarková – podnikatelka, filantropka

05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...


Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...




Vyhledávání:
Newsletter:

Best of ... na Facebooku!
Menstyle.cz na Facebooku RSS iBestof
Nejčtenější články za měsíc
Nejžhavější tagy