Margareta Křížová, MBA – partnerka společnosti CEAG s.r.o.


Margareta křížová
22.02.2019 21:49 | Eva Procházková

Jedna ze zakladatelek společnosti Central European Advisory Group, která se věnuje obchodním a právním poradenským službám a na trhu působí od roku 1993, vede divizi obchodního a strategického poradenství. Byla investorkou v pořadu ČT „Den D“, v rozhlase moderuje „Podnikání od A do Z“. Pracuje jako poradkyně v podnikatelských soutěžích, pořádá různé workshopy a semináře. Je autorkou knihy Z deníku investorky – Jak podnikat a nezbláznit se. „Podnikání chce zdravý selský rozum,“ říká.

Margareta křížová

Jaké jste měla plány, když jste „vstupovala do života“ – věděla jste přesně, co chcete dělat?

Nebyla jsem cílevědomá hned od mládí. V polovině 80. let jsem maturovala na střední škole, rok předtím jsem si vzala svou velkou lásku a po čtyřech letech se nám narodila dcera. Bylo dva roky před sametovou revolucí a z té doby si hlavně pamatuju šedivý svět socialismu s nikterak skvělými vyhlídkami. Pak přišel rok 1989 a všude ležely příležitosti učit se, poznat nové lidi a rozjet nové věci. Věděla jsem, že chci být u toho, ale u čeho přesně jsem ještě nevěděla.

Jaké bylo vaše první zaměstnání?

Mou výhodou byla slušná němčina a angličtina, navíc jsem byla ochotná učit se a začít od píky. Nastoupila jsem v roce 1990 do německé leasingové firmy a zjišťovala, jak vypadá fax a počítač. Po roce jsem objevila inzerát americké právní firmy, která hledala asistentku. Přihlásila jsem se a potkala skvělou a chytrou americkou právničku, setkání s ní ovlivnilo moje další směřování v byznysu.

Jste jednou ze zakladatelek poradenské firmy v oblasti podnikání, za jak dlouho jste si byla jistá, že umíte poradit?

Učila jsem se za pochodu, v té době to ani jinak nešlo, byznysové příležitosti byly všude, na trhu byla řada lidí, kteří opravdu něco uměli a také hodně těch, kteří se pasovali do role poradců jen díky tomu, že se vrátili ze zahraničí. Začala jsem opravdu od píky. Učila jsem se od chytrých lidí kolem sebe, sbírala zkušenosti. Pak jsem šla znovu do školy a studovala mezinárodní byznys a marketing. Kombinace praxe a studia mi dala pocit, že bych mohla umět poradit a myslí si to nejspíš i naši klienti.

Vzpomínáte si na den, kdy jste dostala nabídku podnikat a řekla „jdu do toho“? Věděla jste přesně, co vás čeká?

Nevěděla. Moji společníci, tři Američané, si mě našli nejspíš proto, že jsem byla opravdu nadšená ze všech těch příležitostí a ochotná tvrdě pracovat a učit se. Když za mnou přišli, vůbec jsem nepřemýšlela, opustila na tu dobu lukrativní job u americké firmy a prostě jsem do toho šla. O podnikání jsem tenkrát mnoho nevěděla. Obnášelo to úplně všechno od práce recepční, po překlady smluv, tlumočení na schůzkách, poznávání, jak to v byznysu chodí.

Mohla byste stručně představit vaši firmu CEAG a popsat, čím je výjimečná?

CEAG má dva pilíře – právní a obchodní poradenství. V právní oblasti jsou to klasické právní služby, potřebujete sepsat smlouvu, vyřešit spor, nebo právní poradenství při prodeji nebo nákupu firmy. U obchodního poradenství s klienty vytváříme strategii růstu firmy, zaměření se na cílové skupiny zákazníků a způsoby, jak je oslovit a získat. V čem je CEAG výjimečné – nemám ráda zbytečné řeči, komplikované rady a učebnicové poučky. Klient za námi přijde, chce pomoci v určité konkrétní věci a chce získat jasnou a praktickou radu. Snažíme se poradit jasně, stručně, srozumitelně.

Zaměřujete se například na začínající podnikatele. Jaké mají problémy a s čím jim můžete pomoci?

Je to buď pomoc při rozjezdu – neboli mám nápad a potřebuji pomoct převést ho do reálného podnikání. Obvykle společně s klientem vymyslíme jednoduchý, ale konkrétní akční plán a finanční plán rozjezdu nového byznysu. Další věcí, ve které radíme, je jednání s investory a způsob vstupu investora do firmy. Kolik peněz dá investor, jaký podíl za svou investici dostane, kdo, jak a o čem bude ve firmě rozhodovat.

Jakou chybu dělají začátečníci nejčastěji?

Překvapuje mě, jak lidi podceňují finanční plánování a jak často neodhadnou, kolik peněz a kdy budou potřebovat, než se jejich podnikání skutečně rozjede. Navíc prodávají za cenu, která prostě ekonomicky nefunguje. Nejčastější chybou podnikatelů, kteří získají na začátku svého podnikání investici, je ochota přijmout peníze investora za jakýchkoli podmínek, někdy opravdu brutálních. Pokud s tím nemají zkušenosti a nechápou, jak investice funguje, mohou rychle o svou firmu přijít.

Vycházíte z vlastních zkušeností?

Ano, rozjížděla jsem a stále rozjíždím své vlastní projekty. Mám nicméně pocit, že se z podnikání dělá příliš velká věda. Pokud to zjednoduším – mám něco, za co jsou lidi ochotni mi zaplatit cenu, která pro mě znamená zisk (alespoň po nějaké době). K tomu je potřeba velké vytrvalosti, ochoty poměrně tvrdě pracovat, nestydět se oslovit cizí lidi, snést odmítnutí, nebrat si věci osobně a ustát neúspěch. Podnikání je hodně o selském rozumu. Na začátku mě zaskočily podpásovky v byznysu. Překvapovalo mě, že jsou lidi schopni lhát do očí, případně i podvádět. A z vlastní zkušenosti vím, že se nevyplácí nerozhodnost a změkčilost. Druhá strana vaši slabost vycítí a využije ji.

Cítíte se za nové projekty svých klientů „spoluzodpovědná“?

To ne. Rozhodnutí, zda mou radu klient přijme, je v konečném důsledku na něm. Úlohou poradce je podívat se na problém nebo byznys z celkové perspektivy, což mnohdy sám podnikatel nedokáže, protože je logicky do svého podnikání příliš ponořen. Dát na stůl možnosti a rizika a diskutovat je s klientem, nikoliv říkat to, co chce slyšet, nebo mu direktivně nařizovat, co má dělat. Jsou chvíle, kdy musím být brutálně upřímná, protože podnikatel se žene do neúměrného rizika. Nikdo si poradce neplatí proto, aby slyšel, jak je báječný a neomylný.

Podnikatel se může dostat do velmi stresových situací. Jak jim předcházet? A poznáte lidi, kteří by do podnikání neměli vůbec vstupovat?

Nejen že může, ale na 100 % se do stresu dostane. Bez toho to nejde a předcházet stresovým situacím nelze, takový je život, byznys je bohužel tvrdý. Občas potkávám lidi, kteří by do byznysu neměli jít spíš kvůli své naivitě, která je někdy může finančně zničit. Další nebezpečná vlastnost je typ lidí „vím všechno“. Těm prvním naivním se snažím rozmluvit megalomanské plány a milionové půjčky, těm druhým se snažím vyhnout.

Vaše firma je zaměřena jak na menší podnikatele, tak na větší společnosti i nadnárodní korporace. Co nejvíc zaskočí zahraniční klienty při byznysu v naší zemi?

Spolupracujeme s klienty z Čech i zahraničí, nejvíce z Evropy a USA. Řekla bych, že občas zahraniční klienty zaskočí nedostatek profesionality – nedochvilnost, nepřipravenost a nespolehlivost. Na druhou stranu i mě občas šokují některé vlastnosti zahraničních klientů, jako je například nebetyčné sebevědomí a arogance.

Kterou z kapitol vaší knihy Z deníku investorky – Jak podnikat a nezbláznit se považujete za nejdůležitější a proč? Komu je kniha určena a co vás vedlo k jejímu napsání?

Knížka je určena jak těm, kteří chtějí své podnikání rozjet, tak těm, kteří už podnikají. Podle ohlasů čtenářů našly velkou odezvu zejména kapitoly, kde líčím vlastní vyhoření a způsob, jak se vyrovnat s neúspěchem, případně s blbcem. Všichni jsme byli někdy na kolenou a měli chuť se na všechno vykašlat. Jsme lidi, nejsme stroje, ale nakonec zjistíme, že pomoc musí člověk hledat hlavně u sebe a nezbláznit se, když se zrovna nedaří. Jsem pozorovatel a ráda glosuji nejrůznější situace, podnikání přináší mnoho vážných i komických momentů. Záleží na tom, jak moc vážně se člověk bere a jestli je ochoten si ze sebe občas udělat legraci, přiznat si, že něco zkazil, nepovedlo se vše, jak mělo. Zažila jsem to mnohokrát na vlastní kůži, tak proč o tom nenapsat?

Margareta křížová

Na rizika podnikání a na důležité kroky při budování byznysu upozorňujete i na svých přednáškách či různých workshopech. Jaká jsou jejich témata?

Za prvé pořádám besedy na téma Rozjezd podnikání, o všem, co podnikání přináší. Sdílíme tu své lepší i horší zkušenosti a zjišťujeme, že všichni řešíme podobné věci. Je inspirativní slyšet, jak kdo tyto situace řeší, překonává, sdílejí se nápady, je to tvůrčí a přínosné.

Dalším tématem je Od nápadu k byznysu, což je praktický workshop, kde v šesti bodech vymyslíme byznysplán a akční plán rozjezdu podnikání. Můžete přijít s vlastním nápadem a odejít s obrysem byznysplánu, nebo s informací, že takový nápad je možná potřeba ještě víc promyslet nebo vymyslet něco jiného.

Třetím nejčastějším tématem je workshop Jak se jedná s investorem. Tady se dozvíte, kde se investor hledá, jak se oslovuje, co se investorovi prezentuje, jaký je postup při vyjednávání, co se hodí a co se naopak nedělá a jak si dojednat investici, která bude fungovat.

Plánované akce jsou vždy zveřejněny na mém blogu margaretakrizova.com. Je ale možné domluvit si i samostatnou konzultaci.

Jste úspěšná podnikatelka, svým příkladem povzbuzujete i další ženy, které váhají, zda začít podnikat. Má to, zda jde o muže či ženu, nějaký významný dopad na byznys?

Věřím na lidi, nikoliv na muže a ženy. Mužům i ženám se přisuzují různé vlastnosti specifické pro ženský nebo mužský styl myšlení. Znám ženy, které se chovají jako muži a naopak. Nesnáším byznysmeny nebo „byznysmenky“ stylu arogantní psychopat, a ti se najdou mezi oběma pohlavími. Od nich se držím dál. Věřím na kreativitu, empatii, pokoru a pracovitost.

Co obecně – jaké smlouvy – zvládne lehce vytvořit podnikatel sám a s čím už je podle vašich zkušeností žádoucí obrátit se na odborníky?

Obecně bych se do smluv ve stylu „tuhle smlouvu si napíšu sám, nebo si ji stáhnu z internetu“ nepouštěla. Především u smluv se společníky, investory, zákazníky, smlouvy o mlčenlivosti, záruky, vytvoření produktu, pracovní smlouvy apod. bych se vždy poradila. Není ostuda zeptat se právníka či poradce, kolik to bude stát, případně jasně stanovit rozpočet pro poradenské služby.

Jak vypadá váš pracovní den? Kolik hodin denně práci věnujete? A máte čas na rodinu, koníčky?

Byly doby, kdy jsem pracovala „od úsvitu do soumraku“, ale dnes si pečlivě hlídám čas na práci a čas pro sebe. Do toho patří i to, že se i ve svém pokročilém věku neustále ráda učím nové věci, ale mám čas i na tzv. čištění hlavy neboli odpočinek, kdy jdu na výstavu, poslouchám muziku, čtu nebo si jen tak „jsem“ a občas medituji.

Máte představu o budoucím směru svého byznysu, nějaké další plány, míříte dál, nebo jste spokojena s tím, čeho jste dosáhla?

V momentě, kdy si člověk řekne, že je spokojen s tím, co je, nastala pohroma. Mám další plány, jsou projekty, které připravuji, ale protože jsem pověrčivá, neprozradím nic konkrétního. Ale obnáší to rozjezd jako u každého jiného byznysu, to je strategie, finanční plán, oslovení zákazníků. Někteří mě odmítnou, ale to k věci patří. Takže začátek, jak ho prožívá každý jiný.

Na co jste ve své profesi nejvíc pyšná?

Nenazvala bych to úplně pýchou, ale mám radost z toho, že se se mnou lidi rádi potkávají, že je baví mě občas poslouchat, přečíst si můj blog. Mám radost, že jsem se ještě z podnikání nezbláznila a zdá se, že to už vydržím, aniž by se ze mě stal blázen, i když trocha bláznovství nikdy neuškodí.

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Eva Procházková

Korektura textu: Vladana Hallová

Foto: archiv Margarety Křížové

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

 

Margareta křížová
Margareta křížová

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Luděk Šofr - zakladatel jezdeckého spolku Královický dvůr
Luděk Šofr - zakladatel jezdeckého spolku Královický dvůr

16.02.2019 | Luďka musí práce bavit, jinak do ní odmítne investovat energii. Za totality pracoval jako vedoucí ...


Oldřich Kovařík - jednatel OK DESIGN!
Oldřich Kovařík - jednatel OK DESIGN!

05.02.2019 | Oldřich pracoval před revolucí ve výpočetním středisku Českých drah. Opravoval rezervační ...


Taťána Martincová – majitelka Stavebního bazaru
Taťána Martincová – majitelka Stavebního bazaru

23.01.2019 | Taťána přes 20 let provozuje Stavební bazar Količín. Před tím pracovala jako pedagožka ve školce. ...


Tobiáš Súkeník – podnikatel v network marketingu
Tobiáš Súkeník – podnikatel v network marketingu

15.01.2019 | Tobiáš Súkeník je Slovák a žije v Žilině. Jeho práce mu umožňuje cestovat po celém světě ...


Petr Šídlo – společník firmy Direct People, ředitel
Petr Šídlo – společník firmy Direct People, ředitel

17.12.2018 | Zakladatel inovátorské firmy Direct People, který věří, že zdravé podnikání vždy mění svět ...