Petr Šídlo – společník firmy Direct People, ředitel


Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
17.12.2018 00:15 | Michaela Lejsková

Zakladatel inovátorské firmy Direct People, který věří, že zdravé podnikání vždy mění svět k lepšímu. Direct People tvoří svým klientům nové zdroje příjmu objevováním a realizací inovativních produktů a služeb – od roku 2012 mnoho desítek projektů pro řadu vedoucích bank, pojišťoven, IT a technologických firem. Porotce a mentor Social Impact Awards, mentor inkubátoru StartUpYard.

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

 

Na základě čeho se profilovalo vaše profesní zaměření v počátcích?

Co si pamatuji, tak jsem chtěl být někde ředitelem. (úsměv) Ale největší vliv na mě měla řada let při hledání přidané hodnoty IT pro velké firmy. Mnoho let jsem si lámal hlavu, proč se původní dobré záměry jen málokdy dařilo dovést k výsledkům – a to postupně vedlo k tomu, že jsem objevil metodiky pro vývoj úspěšných produktů a služeb, původem ze startupového prostředí Silicon Valley.

 

Zvolil jste si obor, ve kterém je neustálý osobnostní a profesní rozvoj nezbytný…

Obor inovací vypadá, že to vyžaduje, ale paradoxně nejde tolik o sledování nejnovějších technologií, ale mnohem víc o inovace jako řemeslo. Jeho principy jsou dlouhodobě neměnné (byť se leccos zrychluje) a prostě pár let trvá, než je člověk na určité úrovni zvládne. Druhé, snad ještě složitější téma je, že kolem tohoto řemesla budujeme firmu – a ta je vždy odrazem myšlení svých majitelů a zejména limitů tohoto myšlení. Je to často upřímné a tvrdé zrcadlo … a přesto občas zjistím, že jsem zpětnou vazbu ignoroval ke své škodě dlouhé roky. Umět zpětnou vazbu přečíst, i když je nepříjemná, pochopit, a sebrat sílu ke změně, je nejlepší škola osobnostního rozvoje, kterou asi není možné nikdy absolvovat.

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Jakým způsobem si tyto dva „směry“ udržujete?

Samozřejmě leccos čtu, snažím se potkávat s inspirujícími lidmi a vycházet z komfortní zóny jak v práci, tak ve volném čase. Nicméně za nejdůležitější považuji věnovat pozornost zpětné vazbě od klientů, zaměstnanců, vnímat situace projektů a firmy a pak zapojit kritické myšlení při interpretaci. Na vlastních chybách se člověk naučí nejvíc…

 

Co patří k prvotním informacím, které potřebujete o klientovi vědět, abyste pro něj mohli připravit portfolio s nabídkou?

Inovace tu jsou proto, aby firmu posouvaly a měnily. Proto je potřeba mít vyjasněné a sladěné zásadní otázky na úrovni top managementu nebo i vlastníků. Je jich celá řada a v každé firmě mohou být jiné, ale ty hlavní bývají například: Proč chcete inovovat? Co od toho očekáváte a v jakém časovém horizontu? Jak to souvisí se zadáním od vlastníka? Jak důležité jsou složky inkrementálních inovací, evolučních a revolučních, ve vašem konkurenčním prostředí? Jak poznáme, že jsme úspěšní, až něco přivedeme na trh – v penězích, spokojenosti, v množství zákazníků, či jinak?

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Kdo bývá obvykle váš klient a čím je spolupráce podmíněna?

Často jsou to lidé a firmy, kteří mají inovace ve své DNA a chtějí být ještě lepší – například 3M, Air Bank, IBM nebo LMC/jobs.cz. Dále pak řada středních a velkých firem, které se prostě chtějí zlepšit, protože v současném prostředí vidí ohrožení, nebo příležitosti. Začínáme pracovat v oblasti komercializace vědy a zkoušíme různé způsoby spolupráce se startupy. No a pak děláme hodně práce pro korporace – například E.ON, Česká spořitelna, Komerční banka, T-Mobile, DencoHappel, ČSOB Pojišťovna a řada dalších.

 

Jakým způsobem můžete být přínosem pro třeba docela malou firmu o počtu 10–30 zaměstnanců? Čím se liší servis od velkých firem?

S menšími firmami systematicky pracujeme, jen pokud míří k velkému růstovému potenciálu, ideálně mezinárodnímu. Přivést na trh nový produkt nebo službu vyžaduje dost práce a investic, a pokud se nerozhodneme s klientem investovat my (jak se nám občas děje), tak musí mít dostatek vlastních prostředků, nebo mít investora, ale to u malých firem nebývá příliš časté.

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Jsou obory, do kterých si troufáte více anebo méně vstupovat svojí invencí?

Nejde tolik o invenci, jak o schopnost pracovat s potřebami, problémy a očekáváními zákazníků v jakémkoli oboru, protože všude jsou nespokojení zákazníci a firmy, které to nevidí. To je skutečný klíč k úspěšné inovaci. Opakovaně to vidíme ve všech oborech, kde jsme pracovali – od potravinářství, přes banky a pojišťovny až ke komercializaci umělé inteligence nebo laserové spektrografii. Ale nejblíže máme k financím, službám, digitálu a komercializaci technologií.

O jakých častých problematikách ve firmách byste se mohl zmínit a jak se k nim stavíte?

Nejčastější problém v souvislosti s inovacemi je přirozeně naivní pojetí inovací, kdy management chce prostě jen další dobrý nápad a ještě ze zkušenosti nevidí, že i když dobré nápady se občas objevují, tak postavit systém, který je generuje s určitou predikovatelností, je zcela jiná disciplína. Na druhé straně to valná většina manažerů nahlédne, zejména když se ohlédne do historie, a položí si otázku, kolik věcí, které firmu opravdu posunuly, přišly samospádem.

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Jak dlouhou dobu obvykle pracujete s klientem, než najdete problém a jeho řešení?

První fáze obvykle trvá maximálně tři měsíce. Pak máme ponětí o problémech i možných řešeních a můžeme se bavit o tom, které věci pustíme do řízené realizační fáze.

 

Narážíte i na nějaké hodně neobvyklé situace?

Každý zákazník má své důvody, proč se mu inovace nedaří podle představ, ale velké spektrum témat se opakuje. Na neobvyklé situace si příliš nevzpomínám.

 

Jakým způsobem se o vás klient může dozvědět a co by o vašich službách mělo být známo dle vašich ideálních představ?

Hodně klientů přichází na doporučení od našich stávajících nebo bývalých klientů, kteří byli s naší prací spokojeni. To je myslím nejlepší marketing. Zároveň jsme velmi aktivní účastníci nejrůznějších konferencí a seminářů, které se tématům spojených s inovacemi věnují. Leccos se dá o nás zjistit z našich webových stránek www.directpeople.cz, o metodice píšeme na našem blogu, aktuality často komunikujeme přes náš Facebook. A co by o nás mělo být známo? Že pokud potřebujete nové produkty nebo služby či redesign stávajících, je fajn najmout si lidi, kteří to již řadu let mají jako své řemeslo a mají za sebou řadu opravdu úspěšných inovací. (úsměv)

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Podporujete inovativní projekty. Co podle vás patří k postupným krokům jak dosáhnout úspěšné realizace?

Mít jasno v tom, proč chci inovovat a jak to souvisí s core businessem firmy. Najít správné lidi, kteří už něco nového přiváděli na svět a zajistit správnou organizaci, aby nedocházelo ke kapacitním a prioritizačním konfliktům, protože platí, že čím agresivnější inovaci děláte, tím spíše potřebujete tým s dedikovanou kapacitou a jediným zájmem – dostat inovaci úspěšně na trh. Dát čas a finance, ale nastavit agilní rámec řízení. Vždy pracovat s portfoliem inovací, nikoli s jedním projektem. Rychle a včas zastavovat projekty, které nemají dostatečný potenciál.

 

Platí vždy pravidlo, že bez kapitálu to nejde? Setkal jste se s projektem, který měl velký potenciál a to i s minimem investic?

Ano, ale jsou to spíše výjimky. S nedostatkem kapitálu to často nějak jde, ale projekty pak mají málo agresivní nástup na trh, to může podrývat motivaci členů týmu a vést k negativní spirále.

 

Jaké jsou u nás aktuálně možnosti pro inovátory, kde se mohou uplatnit a jak je jim trh otevřený?

Nikdy nebyla lepší doba – je tu kapitál, inkubátory, podpora od státu, veliká pozornost majitelů a managementu firem. Kdo chce něco dělat, cestu k financím najde i dnes.

 

Jak vnímáte příležitosti tvoření networkingu? V jakém případě může být networking ztrátou času?

Může, ale po zkušenostech se řídím pravidlem, že v zásadě žádná pozvánka se neodmítá. (úsměv)

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

foto: Robert Vano

Jaký máte recept na to, jak být efektivnější?

Nevím, jestli v tom můžu být zrovna vzorem, pořád je to pro mě téma … Ale myslím, že efektivita přichází především z jasnosti životního a profesního záměru a schopnosti vidět, jaké kroky mě tam dovedou. Nenechat se svádět jinými úkoly, ať si s sebou nesou jakýkoli emoční náboj.

 

Čím si vyvažujete vlastní profesní život?

Mám to štěstí, že ho až tolik vyvažovat nepotřebuji, protože jdu po cestě, kterou jsem si vybral. Ale když už je i toho moc, tak relaxuji s blízkými, na vodě, s knížkami, sportem. Čím jsem starší, tím víc oceňuji jednoduché věci.

 

Jak podle vás optimálně zacházet s ambicemi a touhou po úspěchu?

Ambice a touha po úspěchu jsou signálem něčeho důležitého, co se v nás děje. Je fajn pochopit, co to je konkrétně v mém případě a proč to se mnou tak hýbe. Pochopit různé cesty, které mi pomohou ambice a úspěch naplnit a kterou z nich je nejmoudřejší se vydat. Není špatné diskutovat o tom s lidmi, kterým je možné věřit, málokdo dokážeme být v takových analýzách sama sebe objektivní. A když už začíná být jasněji proč a co dělat, pak je největší umění vyvážit flexibilitu a vytrvalost, abychom zbytečně neběhali hlavou proti zdi, nebo to nevzdali ve chvíli, kdy by k úspěchu chyběl jen poslední krůček.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Oficiální web Direct People www.directpeople.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
Petr Šídlo, foto: Robert Vano.
Petr Šídlo, foto: Robert Vano.

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...