Slasti a strasti rodinného podnikání z blízka


Rodinná firma
30.06.2015 15:04 | redakce

Zatímco se Česko nachází v čele evropským zemí s největším meziročním růstem HDP, rodinné firmy úspěšně dobývají zahraniční exportní teritoria. Na XIII. neformálním setkání Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade se protnula ekonomická data se silou rodinných tradic.

Klubové setkání bylo prvním v 18. ročníku exportní soutěže. „Aby mohli exportéři sdílet své zkušenosti, připravili jsme pro ně v letošním ročníku novinku v podobě bezplatného registru,“ představuje nový benefit Helena Kohoutová, pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit. „Každý přihlášený exportér získá přístup do registru, který umožní sdílet exportní zkušenosti s ostatními a poskytne přístup k množství užitečných a zajímavých informací.“

Jaká je role rodinných firem v českém exportu a jak si vede soužití klidné ekonomiky a bouřlivých exportních trhů? V roli hostů se sešli Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank, Martin Jahoda, syn zakladatele společnosti Emco, a Kateřina Kadlecová, spolumajitelka společnosti USSPA a dcera jejího zakladatele.

Rodinná firma

foto: Helas

„Česká republika se dostala do čela žebříčku meziročního růstu HDP v Evropě,“ uvedl svůj rozbor ekonomické situace Pavel Sobíšek. Žádná země EU neklesá, překvapením je ovšem slabý růst v Německu. „Celkově je západ a střed kontinentu na vzestupu, zatímco východ padá vinou situace v Rusku a na Ukrajině,“ doplňuje Pavel Sobíšek.

Zajímavý byl rozbor kurzu koruny ve vztahu s výkonností české ekonomiky. Posilování koruny bylo do roku 2007 v souladu s předstihem růstu českého HDP před eurozónou. V letech 2008 až 2011 se však česká koruna stala kvůli slabé ekonomice nadhodnocenou. Intervence České národní banky ji naopak mírně podhodnotily.

Prospěla devalvace koruny české ekonomice? Pavel Sobíšek má jasný názor: „Já tvrdím, že ano, přestože jsem si vědom toho, že když se zeptám deseti ekonomických subjektů, šest nebo sedm odpoví, že ekonomiku poškodila, ale ti tři nebo čtyři zbývající jsou ti velcí, kteří jsou pro český obchod rozhodující.“

Česká ekonomika je svázaná s trhy EU a export je cyklicky sladěný s Německem. „Do eurozóny směřuje kolem 85 % českého exportu. Diverzifikace exportu dává smysl, ale z hlediska celé ekonomiky má malý význam,“ dodává ekonom.

Rodinná firma

foto: Helas

Jak si za proměnlivé situace posledních dvaceti let stojí dvě významné české rodinné firmy?

Společnost USSPA je předním českým výrobcem vířivek. Tato rodinná firma má za sebou úspěšnou výměnu generací – tu mladší na setkání zastupovala Kateřina Kadlecová.

„Na českém trhu jsme jednička už mnoho let,“ potvrzuje postavení své firmy, která je lídrem svého oboru v Česku a v Evropě patří ke třem nejvýznamnějším výrobcům.

Firmu založil v roce 1995 otec Kateřiny Kadlecové v Ústí nad Orlicí. Postupně rozšiřovala výrobu a upevňovala svou pozici na trhu. Dnes vyrábí masážní a plavecké termální bazény pro osobní i komerční využití a poskytují servis, který je ve svém individuálním přístupu specifický právě pro rodinnou firmu:

 „Díky nástupu další generace máte záruku, že bude firma fungovat mnoho let. Pracujeme tak, abychom se i po letech mohli zákazníkům podívat do očí,“ říká Kateřina Kadlecová.

Rodinná firma

foto: Helas

Kvalitní české vířivky dnes znají ve více než dvaceti zemích světa a ve Španělsku má USSPA dceřinou společnosti.

„Rodinné firmy mají velkou výhodu v kontinuitě,“ potvrzuje přednost rodinného podnikání Martin Jahoda, který loni nastoupil do firmy svého otce – společnosti Emco – na pozici komerčního ředitele se zodpovědností za export a marketing. „Rodinné podniky jsou předvídatelné a jejich strategie jsou dlouhodobé. Jejich obchodní partneři vědí, že nedělají strategii pro zisk v příštím roce, ale chtějí byznys předat další generaci. Rodinná kontinuita je pro naše partnery garance, že nebudeme dělat krátkozraká a nekoncepční rozhodnutí. To je naše silná stránka,“ dodává.

Společnost Emco patří mezi nejvýznamnější potravinářské společnosti v České republice. V roce 1990 ji založil Zdeněk Jahoda, otec Martina Jahody. Firma vyrábí potraviny odpovídající zdravému životnímu stylu, především müsli, müsli sušenky a tyčinky, ovesné kaše a cereální výrobky pro děti. Dlouhodobě dominantní postavení má právě v segmentu müsli – na českém trhu je to 53 %. Emco ovšem najdete v dalších čtyřiceti zemích světa. Nejvýznamnějším exportním odbytištěm je Amerika, kde se společnosti podařilo zachytit trend bezlepkových výrobků.

Rodinná firma

foto: Helas

„Co je pro nás těžké, je identifikovat směry, které budou v budoucnosti významné. Zde se to podařilo,“ komentuje trend Martin Jahoda.

Dalším zajímavým odbytištěm je severní Afrika a Blízký Východ, kde nejsou žádní výrobci, ale existuje velká poptávka. V oblasti mají specialisty na místní trh a kulturu. V Rusku dceřiná společnost Emco Tula vyrábí ve vlastním výrobním závodě müsli pro ruský trh a ostatní rusky mluvící země.

Jméno Martina Jahody je obsaženo v samotném názvu společnosti – jeho otec měl již na začátku ambice, aby název společnosti zněl mezinárodně, zvolil proto „Em jako Martin a Co jako company,“ vysvětluje Martin Jahoda.

Rodinná firma

foto: Helas

 

Soutěž EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT pod záštitou agentury CzechTrade již osmnáctým rokem podporuje a oceňuje malé a středně velké firmy v České republice. Zakladatelem soutěže je DHL a generálním partnerem UniCredit. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň autorizuje ekonomické výsledky finalistů soutěže a mimo jiné monitoruje i exportní aktivity českých firem. Záštitu poskytuje CzechTrade, soutěž probíhá ve spolupráci s AMSP ČR a pořadatelem je Agentura Helas. Dalšími partnery jsou NSG Morison, Kompass, Vodafone, Zátiší Group a Dilmah. Do Exportní ceny se mohou přihlásit firmy s meziročním nárůstem obratu exportu, minimálně však 100 tisíc korun v prvním roce, a ve kterých podíl zahraničního vlastníka nepřekračuje 49 %. Soutěž je završená vyhodnocením vítězů během slavnostního gala večera, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Uzávěrka přihlášek do 18. ročníku soutěže je 12. října 2015, slavnostní vyhlášení pak proběhne 26. listopadu.

Firmy mohou soutěžit v kategoriích: Malá společnost, Středně velká společnost, Globální exportér, Exportér teritoria, Nejúspěšnější klient CzechTrade a Exportní příběh roku CzechTrade.

 

Více na www.exportnicena.cz

Rodinná firma
Rodinná firma
Rodinná firma
Rodinná firma

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest

10.04.2024 | Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dnes v prostorách agentury CzechInvest slavnostně uvedl do ...


Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii
Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii

10.04.2024 | Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá výstavu Jak sbírat umění: příběh ...


Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU
Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU

10.04.2024 | Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004.  Na Zámku Loučeň je to důvod k připomenutí, ...


EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr
EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr

05.04.2024 | Český výrobce her a hraček z Nového Veselí, společnost EFKO-karton, s. r. o., v těchto dnech ...


Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO
Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO

20.03.2024 | Po třech letech fungování nové česká značky skleněných, nejen vánočních ozdob Koulier lze ...