Hana Šemíková - majitelka pekařství Simply Good


Hana Šemíková, foto: Adéla Bartoníčková
29.01.2014 09:40 | Michaela Lejsková

Provoz malého pekařství – další splněný sen jedné z mnoha žen toužících po nezávislosti. Dobrotám z její dílny lze jen těžko odolat. Stejně jako to nejlepší ze sebe vkládá do své práce, tak v jejích koláčích, dortech a dalších produktech končí nejlepší suroviny. Členka projektu ŽENY s.r.o. představuje bez pochyb báječný příklad, jak rozvíjet řemeslo a drobné podnikání, inspirovat nejen mnohé další ženy, ale také své zákazníky, kteří poctivou práci rádi ocení.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Z čeho vzešel váš podnikatelský záměr mít vlastní pekařství?

Vždycky jsem ráda pekla a vařila a vždycky jsem si říkala, že bych se tím jednou chtěla nějakým způsobem živit. Před pár lety jsem se pak dostala do situace, kdy mě bývalá práce už nenaplňovala, ale měla jsem malé dítě, takže hledání nové práce bylo trochu složité. Zároveň jsem v té době pochopila, že život je příliš krátký a vzácný na to, aby člověk dělal něco, co ho nebaví, trávil čas někde, kde se necítí dobře, a s lidmi, se kterými být nechce. Tyto okolnosti mě postupně nasměrovaly k tomu, otevřít si vlastní pekařství.

 

Jaké kroky jste nejdříve podnikala, než jste do podnikání vstoupila?

Vzhledem k tomu, že jsem neměla v tomto oboru žádné zkušenosti a ani jsem předtím nikdy nepodnikala, mé první kroky byly zcela zřejmé – zjišťovala jsem, o jaký typ živnosti jde, jestli potřebuji vlastní provozovnu, nebo zda bych mohla začít péct z domova, a jakou formu podnikání si mám zvolit.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Čemu jste věnovala nejvíce pozornosti a s odstupem se to vyplatilo a naopak?

Vždy výběru zaměstnanců, to je podle mě nejdůležitější, pokud člověk nepodniká pouze sám na sebe. Trochu méně pozornosti jsem vždycky věnovala číslům, protože na to mi už nějak nezbýval čas. Některé věci mi díky tomu docházely trochu později, než možná měly.

 

V oboru jde často o snahu odlišit se. Jak je tomu ve vašem případě?

Já nemám potřebu se nějak vymezovat vůči komukoliv jinému, včetně konkurence. Věřím, že když člověk dělá to, co ho baví a na co má vlohy, dělá to dobře, rád a poctivě, tak si své zákazníky vždycky najde. Moje ambice měla spíše jinou motivaci – odjakživa jsem měla slabost pro koláče a v Praze mi vždycky chybělo místo, kam bych si mohla na dobrý koláč zajít. Proto jsem je začala péct. (úsměv)

 

Které produkty pekařství Simply Good patří mezi základní?

Jsou to právě různé druhy koláčů – od kynutých českých (respektive hlavně moravských, protože pocházím z Moravy), přes moje nejoblíbenější drobenkové koláče s poctivou vrstvou náplně a spoustou máslové drobenky, až po ty trochu sofistikovanější jako např. francouzské ovocné, cheesecaky nebo americké páje. Kromě koláčů nabízíme také domácí dorty, různé druhy muffinů a náš sortiment postupně rozšiřujeme i o slané výrobky – quiche, slané muffiny, obložené housky a chleby.

Hana Šemíková, foto: Adéla Bartoníčková

Foto: Adéla Bartoníčková

 

Jsou některé produkty, se kterými jste z nějakého důvodu sklidila mimořádné úspěchy?

Dlouhodobě jsou velmi oblíbené naše frgály a také české a moravské koláčky. Z koláčů slaví asi největší úspěch makový koláč a sezonní jahodový koláč s rebarborou, z dortů taktéž sezonní jahodový dort s mascarpone.

 

Jakou kapacitu jste schopni zvládnout a do jaké míry jste s tímto rozsahem spokojená?

Po otevření naší vlastní prodejny v listopadu 2013 (do té doby jsme fungovali jako internetové pekařství) jsme se dostali už blízko hranice naší kapacity, přestože jsme v loňském roce přestěhovali výrobu do větších prostorů. Z toho důvodu jsme také již v loňském roce omezili spolupráci v oblasti gastro. Momentálně zásobujeme vlastní obchod, máme cca 10 stálých gastro zákazníků, několik pravidelných a řadu nepravidelných firemních zákazníků a stále se rozrůstající počet koncových zákazníků, kterým naše koláče rozvážíme po celé Praze. Nějaký prostor pro růst samozřejmě ještě máme, ale žádnou další velkou expanzi rozhodně neplánuji. Spíše než o kvantitu mi jde o zachování kvality, a to se v té naší podobě dá dělat jenom do určitého objemu. Nemám potřebu zahltit našimi koláči celou Prahu, případně republiku. Po těch náročných 3,5 letech mi jde momentálně hlavně o to, aby naši zákazníci stále dostávali kvalitu, na kterou jsou zvyklí, a abych já měla trochu víc času na odpočinek a svého sedmiletého syna.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Jak velké prostory tento druh podnikatelské činnosti vyžaduje?

V případě potravinářské výroby nejde ani tak o velikost prostoru, jako spíše o jeho členitost – většina procesů musí být oddělena. My jsme začínali v prostoru velkém cca 80 m², což pro začátek stačilo, momentálně je naše výrobna velká cca 120 m².

Simply Good, Hana Šemíková

 

Máte pocit, že třeba na podmínky skladování surovin nebo produktů jsou vznášeny nějaké neúměrné požadavky ze strany hygieny?

V určitých případech mi trochu přehnané přijdou, ale chápu, že motivací je ochrana zákazníka. Problém je v tom, že splnit úplně všechny požadavky je, myslím, schopný málokdo. Takže jde spíše o to, jak který zástupce kontrolního úřadu k předpisům přistupuje – pokud někdo chce, najde nějaký problém vždycky. V našem případě se každopádně snažíme ideálnímu stavu co nejvíce blížit – ani ne tak kvůli úřadům, ale kvůli zákazníkům.

 

Kterých surovin spotřebujete nejvíce a které se vám těžko shání?

Nejvíce samozřejmě másla, mouky, vajec, cukru, tvarohu, bio citronů, vanilky, ořechů a třtinového cukru. Neproblematičtější pro nás od začátku bylo shánění bio citronů a v létě kvalitního sezonního ovoce jako jsou jahody, lesní borůvky a maliny.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Jak se ve vašem pekařství zavádějí nové recepty?

Všechny nové recepty nejdříve zkouším já a poté je ochutnávají lidé kolem mě – hlavně moje rodina a zaměstnanci. Málokterý recept funguje napoprvé, takže většinou každý recept několikrát upravuji a zkouším až do té doby, kdy se většina shodne na tom, že už je to „simply good“. (úsměv) Poté recept naučím své zaměstnance.

 

Máte nějakou ochranu proti tomu, aby vaše výrobní postupy nebo recepty nekopíroval někdo jiný?

Mou jedinou ochranou je výběr zaměstnanců – snažím se vybírat si takové spolupracovníky, u kterých vnímám toto riziko jako minimální. Nicméně já netrpím žádnou velkou paranoiou – věřím na „Boží mlýny“ a na to, že každému se všechno v životě vrátí – to dobré, i to zlé. A jsem si jistá, že kopírování druhých nikdy nikomu štěstí nepřinese. Alespoň ne z dlouhodobého hlediska.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Jak se rozvíjí vaše aktivita v oblasti cateringu?

V této oblasti v současné době žádné velké ambice nemáme. Myslím, že cateringových firem je v Praze možná až moc a my zatím na takovéto aktivity nemáme kapacitu. Ale spolupracujeme se dvěma cateringovými firmami, kterým občas dodáváme naše výrobky na jejich akce. A do budoucna samozřejmě není vyloučeno, že naše služby rozšíříme i o tuto oblast.

 

Které vůně z vaší pekárničky máte osobně nejraději?

Tak v tomto mám naprosto jasno – úplně nejúžasnější vůně se pro mě line z naší pece tehdy, když pečeme malinové muffiny s bílou čokoládou. A hned potom je to vůně kynutých koláčků.

Hana Šemíková, foto: Adéla Bartoníčková

Foto: Adéla Bartoníčková

 

Má chod pekárničky nějakou stanovenou dobu, nebo pečete také na směny, takřka non stop?

V současné době už jsme se dostali na takřka non stop provoz. Jedinou výjimku představuje prozatím sobota – to je jediný den, kdy zatím nepečeme. Chtěla jsem mít od začátku alespoň jeden den úplného volna.

 

Bez jakých vlastností si toto řemeslo neumíte představit?

Bez pracovitosti, pokory, mlsného jazyka a dobrého srdce.

Simply Good, Hana Šemíková

 

Jste soutěživá?

Vůbec ne. Jak už jsem zmínila, nemám vůbec žádnou potřebu se porovnávat s druhými.

 

Co je pro vás v podnikání důležité?

Svoboda.

 

Udělala byste s odstupem času dnes něco jinak?

Ne. Všechno v životě beru jako zkušenost. Chyby se snažím pochopit a poučit se z nich tak, abych je už příště neopakovala. O moc víc se minulostí nezabývám.

 

Chodíte i vy někdy „na mlsanou“?

Dvakrát denně. (úsměv) Každé ráno a každé odpoledne. (úsměv)

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: archiv Hany Šemíkové

Vytvořeno ve spolupráci s pekařstvím Simply Good: www.simplygood.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Simply Good, Hana Šemíková
Hana Šemíková, foto: Adéla Bartoníčková
Hana Šemíková, foto: Adéla Bartoníčková

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...