Armen Gevorgyan – manažer pražské restaurace In Loco


Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano
09.12.2015 14:22 | Michaela Lejsková

Původně vystudovaný technický inženýr původem z Arménie změnil svoji profesi vlivem sociální a ekonomické situace, která panovala v jeho zemi. Gastronomii zůstal věrný, stejně jako ženě, kterou našel v České republice a se kterou založil rodinu. Zamiloval si obor, který je hodně o psychologii a lásce k lidem. Dvacet let působil ve společnosti Mariott a nyní řídí restauraci In Loco v Rybné ulici v Praze, která patří do sítě restaurací Budějovického Budvaru a nabízí českou kuchyni.

Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Co vás přivedlo do oboru?

Velká hospodářská krize způsobená válkou. Musel jsem uživit rodinu a to mě přinutilo změnit profesi. Původně jsem technický inženýr, ale neměl jsem žádnou možnost se uplatnit. Když začal kolabovat Sovětský svaz, produkce kolabovala s ním. Hospodářské vazby krachly z pozice nepřátelství a lidé s technickým vzděláním se museli stěhovat, nebo zkusit štěstí v jiných profesích, protože pro ně nebylo umístění.

Jak na tu dobu vzpomínáte?

Arménie zažívala velkou hospodářskou krizi. Nebylo čím topit, nebyla elektřina a celá řada dalších věcí. Byla to tvrdá škola života. Lidé se starali, aby měli vůbec co jíst, a pouštěli se spíš do drobného podnikání.

O jakém druhu podnikání jste tehdy uvažoval vy?

O nějakém menším podnikání, chtěl jsem si otevřít obchod, ale bylo to velmi obtížné. Banky nepůjčovaly cizincům a bez kapitálu jsem neměl šanci. Šel jsem tedy pracovat jako číšník, protože jsem přijal takové možnosti, které mi tehdejší doba nabízela.

Jak jste se vyrovnával s tím, že máte zcela jiné vzdělání?

Zkušenosti mě přivedly ke zjištění, že vzdělání v oboru z nikoho dobrého číšníka neudělá. Gastronomie je hodně o psychologii. Musíte na to mít povahu a mít rád lidi. Číšník je dělnická třída, která se musí umět chovat jako aristokracie. Musí umět jazyky, zvládnout diplomacii, mít empatii, musí umět naslouchat a vycítit, jak nejlépe reagovat. Lidé jdou do restaurace za jídlem, ale taky za zážitkem.

In Loco Rybná

foto: archiv In Loco Rybná

Co je podle vás složité či specifické na české kuchyni?

Je opravdu specifická, hodně sytá, a pozornost je třeba věnovat omáčkám, protože hosté hodně porovnávají, kdo jak kterou omáčku umí. Stejně tak je na tom francouzská kuchyně, ale ta zase přináší variace plodů moře a tím je její nabídka hodně pestrá.

Řada hostů se dnes přiklání ke zdravé výživě. Jakou s tím máte zkušenost?

Zejména ženy se snaží jíst zdravě a vyhledávají variace, které jim to umožní. Proto se do jídelníčků vrací na různé způsoby upravená zelenina. Ale u nás v In Loco se na vegetariánské jídlo někdo zeptá tak jednou za týden.

In Loco Rybná

foto: archiv In Loco Rybná

Jaká je podle vás v Praze kapacita pro nové restaurace?

Je velká. Ještě dost restaurací se tu uživí. Co město, to jiné vlivy. Něco jiného je Paříž nebo Brusel, a něco jiného je Praha. V Praze je důležité umět pracovat s cenou a kvalitou. Zákazník chce jídlo, které se kvalitou podobá tomu, co by rád jedl doma. Na to jsme se zaměřili právě u nás, v In Loco. Aby chutnalo a hosté si tak dobré jídlo mohli častěji dovolit.

Existuje i řada restaurací, které jsou velmi drahé a stejně mají plno…

Je to záležitostí záruky chutné kuchyně a garance vynikajících potravin, také tam mají velmi dobrý a absolutně profesionální servis, prvotřídní číšníky. Lidé chodí za důvěrou a originalitou.

Jak pohlížíte na velikosti porcí, které si přejí hosté vidět na talíři?

Je pravdou, že hosté rádi vidí plný talíř a líbí se jim pocit, že platí za hodně jídla. Cizinci jsou v tomto jiní a všímají si spíše originality a servírování. A také toho, že u nás je automaticky v ceně jídla příloha. To není časté.

Jak by měla vypadat ideální návštěva hosta v restauraci?

Ideální je, když hosta v podniku někdo přivítá a usadí. Je to pro restauraci nemalý náklad navíc, ale svědčí to o standardu restaurace. Opět porovnám s cizinci, kteří jsou na to zvyklí. Čeští klienti jsou nedůvěřiví, když je někdo zve do restaurace a stará se o to, kde budou sedět. Chtějí se usadit sami a očekávají, že si jich okamžitě všimne číšník a bude se jim ihned věnovat. No a k tomu je právě také užitečná hosteska, která se postará, aby hosté měli svého číšníka, který bude o jejich usazení informován. Celý tento postup je projevem péče o hosta a mám vždy radost, pokud takovou službu lidé akceptují, v lepším případě vítají. A pak následuje celý servis.

Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Co všechno se v restauraci účtuje nad rámec objednávky? Myslím tím kuvert apod.

Tuto položku, věci jako máslo a pečivo, které automaticky servírujeme, v restauraci In Loco hostům neúčtujeme. Snažíme se eliminovat negativní pocity, které hosté mohou mít v důsledku poplatků, které jsou navíc, přestože něco navíc dostanou.

Jak funguje psychologicky dávání něčeho zadarmo v gastronomii?

Musíte něco dát, abyste mohli něco získat. Hosté rádi opakovaně přijdou tam, kde mají něco navíc. Neúčtujeme kuvert a po obědě podáváme malý moučník zdarma. Není na škodu hostovi něco dát, protože pokud odejde s pocitem, že něco dostal, roste jeho vztah k podniku.

Vidíte rozdíl v reakci na slevu, nebo v tom, dostat něco navíc?

Je to hodně podobné. Nevidím velký rozdíl.

In Loco Rybná

foto: archiv In Loco Rybná

Co všechno musí ovládat číšník a co následuje po usazení hosta ke stolu, abych navázala na jednu z předchozích otázek?

Číšník musí perfektně znát nabídku a možnosti podniku, aby uměl reagovat na požadavky hosta. Co se týká vlastností, tak ty jsem zmínil na začátku rozhovoru. Rozhodně by měl být nevtíravý, pozorný a budit důvěru, hodně pomůže, když číšníka dělá člověk komunikativní, bez komplexů, který má rád lidi a své povolání, a také má rád gastronomii i jako konzument.

Jak obvykle probíhá závěr návštěvy hostů v restauraci?

Kromě nabídky digestivu a tzv. sladké tečky je zde zejména ze strany cizinců poptávka po informacích o zajímavých místech v okolí. Velmi dobře působí, když jim dokážeme nějaké doporučení dát.

Jaká by měla být obvyklá výše spropitného v českých restauracích?

Je to nepsané pravidlo, které přišlo ze Severní Ameriky. A právě lidé z USA a Kanady se na spropitné ptají. My tvrdíme, že spropitné neurčujeme my, ale host, a to podle své spokojenosti. V Americe, když číšník nedostane spropitné, tak se u hosta informuje, zda je nějaký důvod, proč ho nedostal. Má na to právo? – Absolutně NE! Host není povinný dát spropitné, jestliže si to číšník nezasloužil.

In Loco Rybná

foto: archiv In Loco Rybná

Jaké nejvyšší spropitné jste kdy dostal?

Kdysi před lety jsem obsluhoval Johnnyho Deppa, který byl mimochodem velmi příjemným hostem. Jeho účet byl jedenáct tisíc a dal mi dvacet dva. Ujistil jsem se, jestli počítá správně a on mi s úsměvem potvrdil, že ano. Byl to hodně silný okamžik a uznání mé práce.

Nyní jste v roli šéfa. Jaká je to pro vás pozice?

Hodně obtížná. Hlavně kolikrát je těžké být tvrdý, když sám mám mírnou povahu a raději se s lidmi domluvím. Téměř dvacet let jsem pracovat pro Marriott a tam jsem si vypěstoval trpělivost a umění zvládat konflikty.

Co vás tahle profese naučila o lidech?

Že když potkáte zaměstnance, který chápe a má zájem pracovat poctivě, tak to je zázrak. Takového člověka si musíte udržet, pomoci mu zvýšit kvality a udělat z něj tvář restaurace. Naučila mě, že práce s lidmi je nekončící proces. Nikdy to nefunguje tak, že se domluvíte a stále trvá to, co bylo domluveno. Je potřeba udržovat, motivovat a hlídat celé „ústrojí“ restaurace, aby byla provozu schopná, aby běžela jako hodinky.

Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Čím je charakteristická restaurace In Loco?

Jsme smluvně vázáni s Budějovickým Budvarem a nabízíme klasickou českou kuchyni. Náš jídelníček je obohacen o několik pokrmů, které nejsou tak těžké, abychom uspokojili co nejvíce hostů.

Jaký prostor máte pro nabídku vlastních jídel a kolik máte dáno dle smlouvy?

Jednu stranu jídelního lístku máme danou, ta se jmenuje IN LOCO Speciální nabídka. A zbytek je na našem uvážení. Tím, co nabízíme, se blížíme ideálu pivnice na úrovni. Vybavení, údržba, čistota a nabídka přinášejí komfort a pohodlí. Snažíme se o to, abychom přinášeli na tento trh kvalitu a úroveň. Máme snahu posunout klasickou kuchyni, aby byla zajímavější jak chutí, tak servisem. Netvrdím, že jsme nejlepší, ale vím, že v devíti případech z deseti umíme zákazníka uspokojit a denně o to usilujeme.

In Loco Rybná

foto: archiv In Loco Rybná

K jakým příležitostem jsou prostory restaurace vhodné?

Ideálně pro svatby, společenské akce s živou hudbou, kterou také nabízíme k poslechu našim hostům ve stanovených dnech. Na obědy nabízíme polední menu, večer zde můžete mít pohodlí podle přání.

Takže mohu přijít i na hokejový zápas?

Takovou možnost u nás hosté mohou časem také hledat, protože máme v plánu instalovat obrazovky. Já sám mám rád sport a rozumím hostům, kteří takovou možnost vyhledávají v pivnicích a některých restauracích.

Jak trávíte svůj volný čas?

Rád jsem s rodinou a přáteli.

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Restauce In Loco: www.inloco.cz/rybna

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano
Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano
Armen Gevorgyan, foto: Robert Vano
In Loco Rybná
In Loco Rybná
In Loco Rybná
In Loco Rybná
In Loco Rybná

Partneři

IN LOCO restaurace


Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...