Ing. Petr Lžičař – generální ředitel hotelové skupiny LE Hotels


Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
06.06.2014 10:01 | Darina Blatská

Byznys v hotelnictví je zajímavý škálou rozmanitých situací, hostů a hlavně nabytými zkušenostmi. Tvrdá cílevědomá práce a flexibilita za vzrůstající konkurence se vyplatila i Ing. Petru Lžičařovi, kterému v rozvoji nezabránila ani světová finanční krize, a nyní stojí v čele vedení nezávislé skupiny hotelů.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

V oboru hotelnictví spíše platí, že nabídka převyšuje poptávku, tedy že trh je hotely značně přesycený. Co vás tehdy vedlo si ho vybrat?

Osud. Po ukončení střední hotelové školy jsem z hotelnictví odešel. Následovaly roky v rodinné firmě a základní vojenská služba u Hradní stráže. Po ukončení bakalářského studia jsem se náhodou ocitl v Prague Marriott Hotel. Pamatuji si jako dnes, když jsem přišel do hotelové haly, rozhlédl se a řekl si: „Zde bych chtěl pracovat.“ Vzali mě.

 

Jak jste začal svou profesionální kariéru v oboru?

Na recepci jako front office supervisor. Strávil jsem na této pozici necelé dva roky.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Postupně jste se přes různé funkce vypracoval na současného generálního ředitele. Co s sebou změny pozic přinášely?

Nové zážitky, zkušenosti a kolegy. Moji nejbližší spolupracovníci mě naštěstí následovali a spolu vytváříme nové věci. Jsem za to rád.

 

Jak hodnotíte stav hotelnictví, když jste začínal a nyní?

Vše se změnilo. Když před zhruba 15 lety přišly první hotelové řetězce jako Marriott a Hilton, byla to doba opravdové hojnosti. Dnes je to mnohem tvrdší a hotelový obor považuji za jeden z nejvíce konkurenčních, kde se chyby moc neodpouštějí. Nicméně stále tvrdím, že většina hotelů v Praze se i tak má dobře. Fakticky nikdo nezkrachoval, a to ani během finanční krize. Celá vyspělá část světa, do které řadím i celou střední Evropu, se má dobře. Žijeme v nadbytku, neuvědomujeme si to a stále to nestačí. Bohužel pro nás.

 

V prostoru bývalé obchodní pasáže U Hájků došlo k rozsáhlé rekonstrukci kvůli určitému projektu. Jakému?

Pasáž U Hájků již neexistuje a místo ní se zde nachází konferenční centrum, Designhotel Elephant a Grandior Hotel Prague s celkovou kapacitou přes 400 pokojů.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Kdo stojí za původním záměrem tohoto projektu?

Ten projekt je již poměrně starý a původně zde měly být dokonce tři hotely, ale bez velkého kongresového centra. Projekt se nedokončil a v té době bylo realizováno pouze 100 pokojů a zbytek zůstal nedokončen. Majitel naší skupiny LE Hotels Group koupil loni celý projekt a mně se ho podařilo přesvědčit, aby vytvořil pěti- a čtyřhvězdičkový hotel včetně zvětšení kongresového centra. Je to velký projekt a vedly mě k tomu čistě strategické důvody, které nám dávají větší šanci uspět.

 

V nově vzniklé skupině LE Hotels Group jste se dostal do čela vedení. Co všechno obstaráváte?

Řídím v tuto chvíli tři hotely této nezávislé skupiny: Grand Majestic Plaza, Designhotel Elephant, Grandior Hotel Prague a konferenční centrum U Hájků.

 

S tímto projektem vám byla také přidělena pozice „cluster general manager“. Co si pod tím máme představit a jaká je vaše hlavní funkce?

Má funkce se dělí na dvě zásadní odpovědnosti – obchodní strategie a operativa. Nutno ovšem zdůraznit, že se spoléhám na své nejbližší spolupracovníky, kteří jsou podstatnou a nedílnou součástí našeho úspěchu. Já jim ukazuji cestu, ale oni jsou ti, kteří po ní jdou, a to i za mě.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Tento projekt, ve kterém dochází k asociaci tří hotelů, je megalomanského rázu. Co si od tohoto záměru slibujete?

Nové zkušenosti a velké tržby. (smích)

 

Jeden ze tří hotelů, Grandior Hotel Prague, byl nově otevřen až letos v březnu. Došlo tedy k završení plánované stavby v objektu?

Díky tomu, že byl hotový skelet budovy, byly pokoje do provozu pouštěny postupně. V březnu jsme měli hotových 144 pokojů a v tuto chvíli zbývá dokončit posledních 30 pokojů z celkových 214.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co považujete za přednost objektu?

Z mého pohledu je to kombinace několika faktorů, jako je lokace na Praze 1, dobrá přístupnost i pro velké autobusy, velké konferenční centrum a variabilita množství nabízených pokojů.

 

V čem si myslíte, že můžete ostatním konkurovat?

Věřím, že připravený personál udělá maximum pro spokojenost našich klientů. Na tom stále pracujeme a zdokonalujeme se.

 

Mimo to také několik let úspěšně vedete nezávislý hotel Grand Majestic Plaza. Jaké využíváte efektivní obchodní strategie?

Odpověď na tuto otázku by byla z obchodního hlediska velmi složitá a jednalo by se spíše o analýzu. Řeknu to jinak. Vše, co umím a znám, jsem se naučil od výjimečných lidí, kteří mě měli rádi a předali mi své pracovní a životní zkušenosti, které se snažím i já předávat dál svým kolegům. Pokud se to daří, vytvoří to silnou základnu, kde každý ví, co má dělat. 

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co podle vás musí mít kvalitní hotel především?

Nabízíme službu, takže špičkový personál.

 

Jak vybíráte své zaměstnance a na co u nich nejvíce hledíte? Kolik jich máte?

Je to vždy individuální a záleží to na konkrétní pozici. Rádi přijímáme absolventy nebo zaměstnance bez zkušeností, neboť si je snáze vychováme. Zaměstnanců máme zhruba 130.

 

Jak se snažíte vyrovnat se širokou konkurencí v Praze a být o krok napřed?

Našimi znalostmi, zkušenostmi a tvrdou prací.

 

Do čeho v hotelu pravidelně investujete?

Hotel je nemovitost jako každá jiná, tedy prakticky do všeho tak, aby byl stále v dobré kondici, neboť ta má přímý vliv na množství a kvalitu hostů, tedy na tržby.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Do jaké míry jste osobně pocítil důsledky celosvětové ekonomické krize v roce 2009?

V té době jsem byl obchodním ředitelem v Marriott International. Dopady byly velmi rychlé, v řádech dnů, a naše reakce na ně taktéž. Okamžitě jsme zavedli úsporný program a šetřili jsme všude, kde se dalo. Například jsme všichni chodili na myčku nádobí, abychom nemuseli platit externisty. Byla to dobrá zkušenost.

 

A jak byste hodnotil současnou situaci cestovního ruchu a českých hotelů na trhu?

Cestovní ruch je všeobecně velmi citlivý průmysl. Projevují se na něm ekonomické, politické i přírodní vlivy. Tedy války, nestabilita či třeba výbuch sopky. Rok 2014 vypadal velmi dobře, ale díky situaci na Ukrajině poklesl počet ruských turistů o desítky procent, a pokud se situace nestabilizuje, budou následovat poklesy i z dalších trhů.

 

Jakou klientelu ubytováváte nejčastěji?

Mezinárodní klientelu převážně z USA, Německa, Ruska a Jižní Ameriky.

 

Co je pravdy na tom, že hotelům narůstá počet hostů, ale tržby nikoliv?

Pravda je, že počet lůžek v Praze překračuje průměr evropských měst. Každý takový hotel potřebuje kvalitní management nebo alespoň ředitele. Hotelů v Praze je bohužel více než kvalitního managementu. Hotelový boom byl příliš rychlý a velký a zkušení manažeři nebyli k dispozici. Pak se třeba klidně stalo, že se z rezervační agentky stala generální ředitelka, a to nemůže přinést nic dobrého.

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jak je to s průměrnou délkou pobytů. Zkracuje se, nebo se prodlužuje?

Záleží na tom, odkud lidé cestují, ale všeobecně se dá říci, že se zkracuje.

 

V jakém období přijímáte nejvíce rezervací a které je spíše chudší?

Jaro, léto a podzim jsou velmi silné. Nejméně rezervací je v prvních dvou měsících nového roku. Díky počasí nemá Praha takovou výhodu jako například Barcelona.

 

Dovedete již odhadnout přání klienta pouhým pohledem?

To neodhadnu, ale jsem ve fázi, kdy po letech schůzek poznám, s kým mám na lobby schůzku, aniž bychom se kdy předtím viděli. (úsměv)

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jakého hosta byste u vás jednou rád přivítal?

Svého dědu, který už bohužel nežije.

 

Jaké máte záměry do budoucna?

Plně se věnuji novému projektu, který mě nejvíce zaměstnává, a na další myšlenky nezbývá mnoho času. Moc neplánuji, neboť nevěřím v plánování. Mám ovšem přání a ta se snažím splnit.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Darina Blatská

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Vytvořeno ve spolupráci s Hotelem Grandior www.hotel-grandior.cz

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

Ing. Petr Lžičař a Milan Švára - GM Designehotelu Elephant Prague, foto: Lenka Hatašová

Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová
Petr Lžičař, foto: Lenka Hatašová

Partneři

Designehotel Elephant Praha
Hotel Grandior


Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...