Linda Mensová – letuška, vedoucí palubního personálu Emirates Airline


Linda Mensová, foto: Emirates Airlines
31.07.2013 08:56 | Michaela Lejsková

 

 

Na palubách airbusů a boeingů společnosti Emirates můžete potkat Lindu Mensovou, která po šesti letech práce u společnosti Emirates Airline, dosáhla výborného kariérního postupu a stala se vedoucí palubního personálu. V angličtině přesně: senior flight steward. O tom jaká jsou pravidla a pracovní podmínky jmenované společnosti, o psaných i nepsaných pravidlech na palubách letadel se dozvíte v našem rozhovoru.

Linda Mensová, foto: Emirates Airlines

 

Na základě čeho si podle vás lidé obvykle pracovní pozici letušky či stevarda vybírají? Proč jste si vy sama vybrala právě tohle povolání?

Důvody, proč se lidé chtějí stát letuškami či stevardy, jsou různé. Všichni ale mají společnou lásku k cestování, setkávání se a poznávání s novými lidmi – ať už kolegy, nebo zákazníky – a poznávání nových kultur.

 

Je vaše práce nějak věkově limitována?

Letušce musí být v době nástupu k Emirates alespoň 21 let.

 

Jaký může letušku čekat u společnosti Emirates kariérní postup?

Emirates nabízí spoustu skvělých možností  růstu. Od létání v economy class, kde začínají všechny letušky, přes prémiové třídy – business class a first class – a dále až k vedoucí roli na palubě – SFS (Senior Flight Steward / Stewardess) či PUR (Purser), nebo se může stát i školitelem při výcviku palubní posádky v Emirates Aviation College, kde učí nové členy palubní posádky, a může se samozřejmě dostat i dále do pozic v managementu. Všechna povýšení mají svůj základ v pracovních výsledcích a schopnostech člověka, nikoliv v době strávené u společnosti. Během kariéry letušky dochází k pravidelným kontrolám a reportování, které pomáhá sledovat její výsledky.

 

Vnímáte ve své práci nějaká omezení, se kterými je potřeba počítat?

Členové palubní posádky společnosti Emirates musejí dosáhnout do výšky alespoň 212 cm, když stojí na špičkách. Důvod je jednoduchý – musejí totiž zvládnout otevřít přihrádky nad hlavami cestujících, kde je uloženo bezpečnostní vybavení a příruční zavazadla. K tomu nesmí mít žádná tetování, která by byla viditelná ve chvíli, kdy má na sobě uniformu společnosti Emirates.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Komu byste tuto práci vůbec nedoporučovala a proč?

Být letuška je velmi náročná práce a člověk musí být flexibilní, musí být schopný pracovat ve stresu a časové tísni a přitom zůstat přátelský a usměvavý.

 

Čím je specifická uniforma letušky Emirates a co znamenají její zvláštnosti? Proč všechny letušky musí používat červenou rtěnku?

Uniforma letušek Emirates je navržena tak, aby byla pohodlná a moderní a zároveň odrážela určité charakteristiky tradičního ženského blízkovýchodního oděvu. Červená rtěnka pak perfektně doplňuje červenou čepičku a další červené detaily uniformy letušek.

 

Jaké má letuška povinnosti vůči cestujícím a naopak?

Letuška je na palubě, aby pomáhala cestujícím a poskytovala jim servis, který zrovna potřebují, měla by co nejvíce zpříjemňovat jejich cestu a zajistit jim bezpečí. Musí jim také být schopna pomoci vyřešit jakékoliv zdravotní obtíže. Pasažéři pak musejí respektovat pokyny členů palubního personálu.

 

Jak probíhá standardní příprava letadla na jeho odlet před nástupem cestujících?

Po přistání v cílové destinaci se celé letadlo čistí a uklízí po předchozím letu a je připraveno na další. Tým Emirates se také ujistí, že letadlo projde technickou prohlídkou.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

 

Na co musíte brát zřetel a čemu věnujete při nástupu cestujících zvýšenou pozornost?

Palubní posádka se vítá s cestujícími a stará se o jejich pohodlí a bezpečí a to vše s úsměvem. Věnujeme pozornost všem našim cestujícím, nicméně extra péči věnujeme pasažérům se speciálními potřebami, tedy matkám s malými dětmi, seniorům, postiženým lidem. Také dáváme pozor na pasažéry, kteří vypadají, že jim není úplně dobře, a v případě potřeby dohlédneme na to, aby je po přistání viděl lékař.

 

Je pro běžného cestujícího možná návštěva kokpitu? Za jakých podmínek to možné je?

Ne, běžným cestujícím není dovoleno navštívit kokpit.

 

Vedete si pravidelně nějaké statistiky o letu?

Ano, vedu. Jelikož cestujeme tak často, je snadné zapomenout, kde všude jsme byli, takže je nezbytné, abychom si o letech vedli záznamy. Piloti a palubní posádka společnosti Emirates si vedou vlastní letecké deníky v souladu s mezinárodními předpisy a standardy.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Jak řešíte případné zdravotní problémy cestujících na palubě letadla a jak je to na letadlo vybaveno z hlediska podání první pomoci?

Každý člen palubní posádky Emirates projde kurzem první pomoci, aby byl schopen pomoci pasažérům v případě nouze. Každé letadlo má standardní vybavení pro poskytování první pomoci, nicméně v případě závažnějších zdravotních komplikací na palubě může kapitán rozhodnout o nouzovém přistání na nejbližším letišti, kde pak daného pasažéra předá do péče místních lékařů.

 

Už jste měla na palubě i nějaký porod?

To se mi zatím ještě nikdy nestalo, ale jsme školení i pro takovéto situace.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Asi není vždy snadné vyjít s cestujícími za různých okolností. Jste na to nějak speciálně trénované?

Již při náborech hledajíEmirates zaměstnance, kteří jsou oddaní, otevření, nápomocní, přátelští a orientovaní na službu zákazníkovi.

Palubní posádka Emirates musí odvést prvotřídní zákaznický servis na každém letu. Každý kandidát by měl prokázat pozitivní přístup a empatii k druhým, pochopení pro jiné kultury a schopnost přizpůsobit se novému prostředí a lidem, flexibilitu a motivaci zvládnout náročný pracovní program, kvality nezbytné k práci v souladu se zásadami a posláním Emirates – to jsou profesionalita, empatie, progresivita, vizionářství a kosmopolitní život.

 

Je odbavení palubního personálu na různých letištích odlišné? V čem nejčastěji a kde jsou i nějaké vyloženě neobvyklé podmínky?

Palubní posádka musí projít standardní procedurou odbavení včetně pasové kontroly a bezpečnostní prohlídky stejně jako jakýkoliv jiný cestující. Nicméně když spěcháme mezi jednotlivými lety, dostáváme maximální možnou podporu při absolvování těchto procedur, abychom byli připravení a čekali na cestující ve chvíli, kdy nastupují na palubu.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Máte přehled, kolik má společnost Emirates aktuálně letadel? Ve kterých typech nejčastěji létáte? Čím jsou rozdílné jejich interiéry?

Emirates v tuto chvíli provozuje 201 letadel airbus a boeing se širokým trupem. Máme také největší flotilu Airbusů A380 na světě. Každý letoun má svá specifika, a tedy každý člen palubní posádky je školen na určitý typ letadla. Já jsem vyškolená na Airbusy A330, A340 a Boeingy 777. Nicméně společně s růstem společnosti Emirates budeme brzo všichni vyškoleni i na Airbusy A380.

 

Podle čeho se rozděluje, co má která letuška v letadle na starosti, a kdo to určuje? Podle čeho se stanovuje počet letušek na letadlo?

Purser, který dohlíží na palubní posádku a je vedoucím na palubě každého letu, určuje jednotlivé role. Navíc je každý člen palubní posádky školen na práci v jednotlivých cestovních třídách.

Linda Mensová, foto: Emirates Airlines

 

Kde jsou letušky a stevardi ubytováni a za jakých podmínek? Znáte se většinou spolu?

V Dubaji bydlí všichni členové palubní posádky v bytech poskytovaných Emirates. Naše byty jsou skvělé, je to pohodlné místo k životu, které je navíc plné zábavy. Jsou blízko letišti a jezdí sem speciální autobusy Emirates, které nás vozí na letiště na čas našeho letu, což je velmi užitečné. Emirates má partnerské hotely v každé z mnoha destinací, kam létá, kde je potom ubytovaná posádka. Emirates má přes 17 000 členů palubní posádky, takže na každém letu potkáte nové kolegy, což je věc, kterou na své práci opravdu miluji.

 

Kdo jsou nejčastěji klienti společnosti Emirates a do jakých destinací létají spoje nejčastěji?

Emirates létá do 134 destinací na šesti kontinentech skrz svůj uzel v Dubaji a naše letecká síť se neustále rozšiřuje. Jelikož všichni cestující létají do svých cílových destinací přes Dubaj, je toto město logicky naší nejrušnější destinací. Cestující se společností Emirates jsou lidé nejrůznějších národností, náboženství a společenského postavení. Jsou to jak obchodní, tak i volnočasoví cestující, kteří cestují kamkoliv po světě, kde objevují nová místa nebo navštěvují svou rodinu a přátele.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Jak vypadá obvykle volný čas letušek?

Lidé z palubní posádky jsou u Emirates z celého světa a mají nejrůznější záliby a oblíbené způsoby trávení volného času. V Dubaji chodím ráda nakupovat, na pláž, sportuji a trávím čas se svými přáteli. Pokud máme volný čas mezi jednotlivými lety v naší destinaci, tak se ji snažíme prozkoumat, jak nejvíc to je jen možné.

 

Je mi známo, že se věnujete sportu. V jakém rozsahu a které sporty pěstujete?

Byla jsem vychována k lásce ke sportu, takže je mám ráda opravdu všechny. Ráda hraji tenis, lyžuji, běhám, plavu a mým nejnovějším sportem číslo 1 je nyní triatlon.

Linda Mensová, Emirates Airlines

 

Podporuje Emirates sportovní aktivity svých zaměstnanců?

Emirates má mnoho sportovních klubů pro své zaměstnance a jejich rodiny. Zmínila bych jen ty, jichž jsem členkou – klub lyžování a snowboardu, tenisový klub a  triatlonový klub.

 

Máte ve sportu nějaké větší ambice?

V tuto chvíli se připravuji na švýcarský Ironman Zurich, který se uskuteční 28. července, a na mexický Ironman Cozumel 1. prosince. Mým cílem je, jako pro každého triatlonistu, nominovat se na světový šampionát v triatlonu v havajské Koně.

 

V jakém směru je pro vás vaše profese největší perspektivou a rozšířením vlastních možností? Co zajímavého vám přinesla tato pracovní příležitost do života?

Od chvíle, kdy jsem se přidala k týmu Emirates, jsem procestovala spoustu míst, o kterých jsem dříve jenom snila. Každý den je jiný. Jiná místa s jinými lidmi, což je velmi zábavný a zajímavý způsob života. Jako člen palubní posádky si člověk neustále rozšiřuje obzory a může se stávat čím dál sebevědomějším člověkem se stále větším pochopením vůči ostatním.

Linda Mensová

 

Spojeny s cestami jsou také pozdravy z dálky. Posíláte klasické pohlednice?

Strašně ráda posílám i dostávám pohledy, takže ano, pohledy posílám. Když jsem začínala létat, posílala jsem deset pohlednic z každého místa, kam jsem se podívala. Nyní po šesti letech stále posílám pohledy své rodině a přátelům.

 

Jak dlouho pracujete u Emirates?

Emirates jsem se přidala v srpnu 2007. Svou práci mám stále moc ráda i po těch šesti letech.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Emirates Airlines, archiv Lindy Mensové

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Linda Mensová
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová, Emirates Airlines
Linda Mensová
Linda Mensová
Linda Mensová, foto: Emirates Airlines
Linda Mensová, foto: Emirate Airlines

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...