Patrik Nový - ředitel KB SmartSolutions


Patrik Nový
22.04.2020 14:25 | redakce

Patrik Nový byl spoluzakladatelem, členem představenstva a akcionářem úspěšné start-up pojišťovny Direct, která získala řadu prestižních ocenění (např. The New Business of the Year, European Business Award) a blízko má i k několika dalším start-upům. V seniorních pozicích se pět let podílel na transformaci České pojišťovny. Profesní kariéru odstartoval v consultingu v McKinsey a EEIP u profesora Michala Mejstříka. Pracoval v Polsku, Chorvatsku, Rusku, na Ukrajině a v dalších evropských zemích. Studoval v Seattlu v USA. „Stavíme banku budoucnosti a hledáme odvážné partnery, kteří do toho půjdou s námi” zní motto KB SmartSolutions, která právě start-upy v Komerční bance podporuje. „Všechna chytrá řešení pro klienty neobjevíme jen my sami,” přiznává její ředitel Patrik Nový.

Kdo pro vás takovým odvážným partnerem může být?

Na to, abychom mohli kontinuálně naplňovat naše motto a skutečně tak postavili bankovnictví budoucnosti, je potřeba naučit se daleko více a lépe spolupracovat s firmami, které mají odvážné cíle a chytrá řešení – neboli „smart solutions“. A těmi jsou právě fintechy a start-upy. Fintechy nejsou naší konkurencí, ale ve většině případů našimi přirozenými spojenci. Soustředíme se jak na firmy poměrně zavedené, které mají na trhu už třeba druhou generaci svého produktu, tak na firmy o něco mladší, ale už v počátku růstové fáze. Nemáme zatím v hledáčku společnosti na úplném startu, tj. v té inkubační „seed“ fázi, ani velké fintechy s hodnotou v desítkách milionů eur.

 

Jaké výhody má takové spojení pro obě strany, a především – v čem je to dobré pro koncového klienta?

Hned na úvod je třeba říct, že partnerství banky s fintechy je sice nelehké uskutečnit, jelikož oba mají jinou DNA i jazyk, ale zároveň je oboustranně výhodné. Výhod na linii fintech – banka vidím hned několik: bankovní know-how, zdroje, databáze klientů, skvělá distribuční síť, ale i manažerské zkušenosti. Jedna věc je postavit opravdu chytré, proklientské – smart řešení, ale úplně jiné řemeslo je postavit a řídit celou, byť malou firmu. A např. tady pomáháme postavit provoz, provázat IT systémy, vymyslet distribuci a řízení sales funnelu, pomáháme vyjednávat s dodavateli, řešit bezpečnost, řídit firmu ekonomicky atp. Můžeme jim nabídnout spoustu specifických expertíz – například v oblasti mezinárodních plateb, risk scoringu aj. Prostě za ta léta umíme spoustu věcí, které ty mladé inovativní party, skvělé v produktovém designu, zatím vyladěné nemají. Výhoda, která z této spolupráce plyne pro klienta je jasná: produkt nebo služba postavena využitím výhod obou stran a vzájemným spojením jejich silných stránek.

 

Můžeme tedy říct, že podpora start-upů je současným trendem mezi korporáty?

Pro velké korporace je spolupráce se start-upy způsobem, jak systematicky inovovat a také přirozeně snižovat riziko, ke kterému má banka ve svém DNA zakomponovanou značnou averzi, což je správně. Je správné, že našemu klientovi chceme nabídnout až to jedno nejlepší řešení.

Z tohoto pohledu lze říci, že jakési sbližování entit, které by se na první pohled mohly zdát zcela odlišné (velká korporace a malý start-up), je skutečně významným trendem poslední doby. Hlavní je, aby si všichni uvědomili, kam se trh posouvá. Řada firem buduje ucelená řešení pro klienty podobná platformám, hranice oborů přestává existovat, a to, že se někdo dnes nazývá nebo nenazývá banka, na tom nic nemění. Potřebujeme, aby se nám společně dostal do krve instinkt nepřetržitě inovovat a žít klientskými řešeními.

 

Odkud tento nápad vzešel?

Původem tohoto trendu je pravděpodobně snaha velkých korporací poučit se z minulých zkušeností. Korporace si totiž plně uvědomují, že ne všechno potřebné jsou schopny změnit zevnitř. A právě k tomu potřebují zmiňované start-upy, které jsou schopné vývoje v krátkém časovém horizontu, přizpůsobení se neustálým změnám a aktuální situaci na trhu.

Na druhé straně z toho pro banku plynou rovněž nesporné výhody. Mezi ně patří čerstvý a kreativní pohled na věci, širší prostor působnosti a rychlost při vývoji originálního řešení díky nesvázanosti korporátními pravidly a regulacemi. Jak už jsem zmínil, pro velké korporace je to způsob, jak systematicky inovovat. Spojuje nás společný cíl, a to, že se naše silné stránky doplňují. Vlastně je to tzv. win-win situace.

 

Mají právě tyto start-upy větší šanci na úspěch?

Když někde vzniká start-up, je tu poměrně značné riziko, že byznys nevyjde. Z deseti takových firem přežijí zhruba dvě, a z toho pouze jednu čeká velký a dlouhodobý úspěch. Tedy ano, start-upy vznikající na trhu samostatně mají tvrdší startovní podmínky v porovnání s těmi, které mají podporu korporátu nebo větších investorů.

 

KB aktivně rozvíjí i své interní start-upy. Nehrozí jim přece jenom svázání korporátními pravidly, které by je znevýhodnilo vůči těm přirozeným – externím?

KB SmartSolutions pod záštitou managementu KB dává svým zaměstnancům příležitost podat nápad na start-up, který by podpořil její aktuální obchodní aktivity a vylepšil, doplnil nebo nějak rozvinul produkty a služby aktuálně poskytované jejím klientům.

V tomhle vnímání je největším rozdílem mezi interním a externím start-upem fakt, že při rozvoji zaměstnaneckého nápadu na interní start-up je tomuto poskytnuta určitá úroveň bezpečí neboli ochrany ze strany banky, kterou externí start-upy k dispozici nemají. Interní start-upy tedy mají šanci se tzv. rozvíjet pod křídly banky. Rovněž mají k dispozici bankovní know-how, manažerské zkušenosti a plnou podporu členů týmu KB SmartSolutions. Na straně druhé od nich požadujeme značnou míru zapojení do budování samotného start-upu, stejnou míru samostatnosti a ochoty nápad rozvíjet a motivaci dodat úspěšný výsledný start-up.

 

KB Smart Solutions je dcerou Komerční banky. Co zajišťujete, na co se zaměřujete, v čem je váš potenciál?

Abychom postavili bankovnictví budoucnosti, je potřeba se naučit daleko více spolupracovat s fintechy a start-upy. To je úkol KB SmartSolutions.  Posláním KB SmartSolutions je propojit to nejlepší ze dvou světů – ze světa banky / korporátu se světem fintechů / start-upů. Potkáváme s lidmi z banky a ptáme se jich, „kde je pálí bota“. Co jim brání v tom, aby dosahovali svých cílů, co je brzdí, co jim chybí k tomu, aby dokázali vyřešit nejrůznější potřeby našich klientů. Podle toho vyhledáváme potenciální partnery. Budeme do nich investovat, rozvíjet je, aby jejich produkt i business model byly zralé pro naše klienty. Nebo s nimi jen vytvoříme distribuční partnerství. Podob spolupráce je samozřejmě více.

Jedním z důvodů, proč je lepší rozjíždět nevyzkoušené věci mimo KB, jsou robustní, a tedy i pomalejší procesy, které jsou ve velké, veřejně obchodované společnosti typické, ale zároveň jsou v rozporu se záměrem systematicky objevovat a rychle hodnotit nové služby. A ještě mě napadá důvod rychlé tržní odezvy.

 

Jedním z prvních projektů, který pod vámi funguje, je realitní platforma Cincink. Proč jste zvolili právě realitní portál?

Start-up v oblasti bydlení výborně rozšiřuje portfolio bankovních služeb jako jsou hypotéky a úvěry k financování nemovitostí. A toto byl hlavní důvod, proč jsme start-upu My SmartLiving neboli realitnímu portálu Cincink dali zelenou. Konkurence byla veliká a záběr témat se pohyboval od bankovnictví a finanční gramotnosti pro děti přes investování díky AI až po podporu malým podnikatelům. Na počátku realitního portálu Cincink jsme samozřejmě zkoumali, jaké novinky se realizují v zahraničí, ale primárně jsme šli po potřebách klientů. Klienti často řeší obavy ze ztráty peněz při neopatrné transakci. Cítí obrovskou nejistotu a neznalost z velké transakce, kterou řeší poprvé. Proto jim nabízíme pomocnou ruku, ať už je to v nabídce chytrých služeb, které pomáhají při samotné realizaci koupě či prodeje dosáhnout bezpečí a efektivity bez zbytečných nákladů, nebo při výběru profesionálů v realitách. Hlavní přidaná hodnota Cincinku je, že pomáhá klientů s transakcí od samotného inzerátu až po stěhování do nového bydlení.

 

Jaké bylo pozadí jeho uvedení do praxe?

Cincink vznikal v době, kdy jsme ještě jako interní akcelerátor neexistovali a Kateřina Stehlíková, šéfka a propagátorka myšlenky, si musela razit cestu ve velmi neprobádaných vodách. Těch lekcí byla řada – od správného nastavení rolí a pravidel spolupráce mezi interním týmem a jednotlivými dodavateli, zajištění podpory při náboru spolupracovníků, nastavení správného očekávání napříč korporací a samozřejmě zavedení vhodných KPIs k posouzení progresu. Obdobné akcelerátory začínají vznikat ve velkých korporacích v různých odvětvích (bankovnictví, energetika či dokonce výroba). Aktuálně ale o podobně velkém start-upu jako je Cincink, vzniklém v korporaci, nevíme.

 

Jaké jsou nyní vize KB SmartSolutions, co za projekty hledáte?

Vize KB SmartSolutions pro rok 2020 je zejména dotáhnout do úspěšného konce již rozběhnuté diskuse o spolupráci. U několika z nich jsme na velice dobré cestě. Nadále pokračujeme ve zjišťování potřeb klientů a banky a v hledání dalších start-upů, které se pro uspokojení těchto potřeb nejvíc hodí. Na základě toho máme sestaven jakýsi Shopping list, ale ten je spíše interní informací. Také se neustále snažíme o zlepšení fungování a provozu samotné KB SmartSolutions, jelikož se naše řady dále rozrůstají.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Zdroj: Side-Effect PR

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...