Petra Měchurová - majitelka kadeřnického salonu


foto: archiv Petra Měchurová
14.04.2014 10:09 | Michaela Lejsková

Jako první žena na světě získala světově nejuznávanější kadeřnické ocenění Grand Trophy AIPP. Magazín Estetica Modacabello ji zařadil mezi patnáct největších světových inspirací. Je to žena, která rozhodně neusíná na vavřínech. Svůj kadeřnický salon založila v roce 2001 a díky svému talentu, kreativnímu stylu práce a samozřejmě i manažerským schopnostem se brzy stal vyhledávaným místem, známou a respektovanou značkou.  Je to mimořádná osobnost, která dokázala vybudovat obdivuhodnou kariéru, ale ani při tom všem nikdy nezapomněla, jak moc důležitá je v životě rodina a láska.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Kdy se u vás objevila touha stát se kadeřnicí?

Kadeřnicí jsem chtěla být od mala, česala jsem nejdříve panenky a postupně celou rodinu, zkrátka každého, kdo se nechal. Dokonce si vzpomínám na sen, když jsem byla v páté třídě, že budu mít růžové kadeřnictví na samotě a budu tam jezdit na koni. (smích)

 

A kde myslíte, že se ta touha objevila?

Měla jsem tři vysněná zaměstnání – cirkusačka, policajtka anebo kadeřnice. Ale kde se to objevilo, nevím.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak důležité je podle vás pro kadeřnický obor studium? Může se třeba dobře uplatnit i samouk?

Škola je základ, může motivovat, ale i odradit. Vždy záleží na kvalitě školy nebo jednotlivých vyučujících. Jako každá práce je i tento obor o praxi a tam je velká potřeba samotného studia – začíná to držením nůžek, dále jednotlivé techniky – ať stříhání pánských střihů přes hřeben, nebo natáčení vlasů na natáčky. Získáte tím praxi. Sám se člověk naučí málo, musí se neustále vzdělávat, musí se inspirovat.

 

Vzpomenete si na svůj první profesionální účes? O co se jednalo?

V osmé třídě jsem stříhala kamarádku, ale jestli myslíte první účes v salonu? Tak to si bohužel nepamatuji…

 

V jaké době jste se tedy začala považovat za profesionálku?

Ani teď si nepřipadám jako úplný profík. (smích) Jsem perfekcionistka a mám neustálou potřebu se vyvíjet a dál se učit.

 

Získala jste mnoho ocenění. Které je pro vás nejcennější?

Každé má svou váhu, nemohu říci, že některé je nejcennější.

 

Jako první žena světa jste obdržela prestižní ocenění AIPP Grand Trophy. Díky čemu se vám to podle vás podařilo?

Vždy je to trochu o štěstí a hlavně o správném týmu. Tým hraje obrovskou roli a já se snažím vybírat ty nejlepší z oboru.

 

Jak se první takto úspěšná žena cítila?

Samozřejmě pocit to byl úžasný – slyšet své jméno a přebrat cenu, vidět své jméno vedle ostatních kadeřnických hvězd. Ale jinak je to stále stejné. Naopak udržet se na vrcholu je mnohem těžší, než se na něj jednou dostat.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Nakolik náročná pro vás cesta k tomuto ocenění byla?

Spíš to považuji za štěstí. Fotky jsem posílala do soutěže již od roku 2004. Získala jsem nejprve druhé místo v jedné kategorii, další rok jsem stejnou kategorii vyhrála a cena nejvyšší přišla o další čtyři roky později.

 

Magazín Estetica Modacabello vás zařadil mezi patnáct největších světových inspirací. Co pro vás znamená být světovou inspirací?

Těší mě to, je to výzva… Chci stále inspirovat!

 

Byla jste ovšem i kreativní ředitelkou asociace Haute Coiffure Francaise pro Českou republiku. V čem tato pozice spočívá?

Na této pozici již od konce minulého roku nejsem. Je to hodně práce s organizací školení a show a já bych se chtěla více věnovat akademii, salonu a svému týmu na saloně.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Pro společnost L’Oréal Professionnel jste vytvořila nové techniky barvení a pomůcek. Co pro vás bylo v tomto smyslu motivací?

Byla to pro mne výzva. Nechala jsem se inspirovat svým okolím, přírodou. Neustále se snažím rozhlížet kolem sebe, mít přehled o módě a nových trendech. Snažila jsem se vymyslet techniky i pomůcky, které budou jednoduché a efektivní.

 

V jaké fázi jste se rozhodla otevřít si svůj vlastní salon?

Vždycky jsem chtěla vlastní salon, cestovala jsem a snažila se získat zkušenosti. Ale hodně mi pomohl Milan Dočkal, spolumajitel salonu, že se do toho pustil se mnou. Pomáhal najít ty správné prostory, vše zařídit, hodně mě v tom podpořil.

 

Měla jste zpočátku obavy?

Naopak se bojím snad víc nyní než na začátku. Na začátku jsem věděla, že si musím najít schopné kadeřníky a snažit se je naučit pracovat podle mých představ a nastavených standardů. Salon se hezky rozjel. Teď je to již přes dvacet zaměstnanců, takže mnohem větší zodpovědnost.

 

Co se tím pro vás změnilo?

Hlavně to byla neuvěřitelná práce, vlastně nekončící. Ze začátku jsem byla na saloně každý pracovní den od rána do večera a o víkendu jsem měla různá focení nebo školení, show… Bylo to hodně náročné.

 

Podle čeho jste vybírala lokalitu pro svůj salon?

Určitě jsme chtěli najít prostory v centru, aby byl salon dobře dostupný. Trvalo to asi rok, než jsme našli ten správný. Předtím tam bylo kadeřnictví, takže to bylo vhodné, mohli jsme využít stávající rozvody.

 

Co myslíte, že stojí za tím, že se salon řadí mezi špičku v České republice?

Neustálá práce, rozvoj a snaha o perfektní výsledek. Snažíme se dělat věci naplno, hledat nové cesty a nezastavit se na jednom místě. Neustále investujeme zpět do salonu, rozvoje zaměstnanců a nových projektů jako nyní například do Akademie salonu, která funguje třetím rokem.

 

Podle čeho jste volila podobu interiéru salonu?

Hlavními požadavky byla čistota, jednoduchost, ale současně měl prostor působit teple. Adam Slabý splnil všechna naše kritéria, a když jsme salon rozšiřovali a dělali re-design salonu, byl opět jasnou volbou. Skvěle se s ním pracuje, má skvělý smysl pro detail a funkčnost.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Co je nutné pro dobrou funkčnost salonu?

Pro mne je to čistota prostoru a současně jeho praktičnost. Nemám ráda přeplácané věci – jak v interiéru, tak ve vlasech. Všechno musí skvěle zapadnout do sebe.

 

A na jaké estetické prvky jste nejvíce pyšná?

Jednoduchost, kombinace dřeva a skla, moderní, čisté, a přitom útulné.

 

Co bylo kritérii pro volbu designéra?

Společně s Milanem máme stejný vkus, dívali jsme se na zahraniční realizace a hledali jsme někoho vhodného u nás. Myslím, že Adama našel právě Milan.

 

A jakou roli hrála volba barev? Co jste jimi chtěla sdělit?

První salon byl propojením červené a dřeva-zebrana. Nyní jsme zvolili dřevo-masiv a k němu právě černé sklo. Obě varianty na mě působí teplým útulným dojmem a současně vyzařují čistotu prostoru.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Dá se váš salon využívat i pro nějaké další akce?

Každý rok pořádáme v rámci Designbloku takový koktejl s vlasovou přehlídkou a dokonce koncertem. Posledně nám zpívala Anna K. Jinak v salonu probíhají také školení v rámci Academy Lab Petra Měchurová.

 

Kdo jsou vaši zákazníci?

Různí lidé, různé sociální skupiny… Myslím, že jsou to však lidé, kteří mají rádi kvalitu.

 

Jaký je poměr mužů a žen?

Přibližně 80 % žen a 20 % mužů.

 

Jaká jsou aktuálně nejpopulárnější přání zákazníků?

Moc to není u nás v Čechách jako například ve Spojených státech, kdy chodí do salonu klienti s obrázky celebrit. U nás jsou požadavky opravdu různorodé. Občas někdo přijde s konkrétním trendem například v melírování, ale jedná se spíše o výjimky.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Čeho se snažíte při práci se zákazníky docílit?

Účes musí především klientovi slušet. Musíte se na něj podívat v celku – na jeho životní styl, dále na jednotlivé rysy a kvalitu vlasů a také v neposlední řadě, co od účesu očekává. V každém případě střih musí vydržet, musí být kvalitní. Chování kadeřníků musí být profesionální a stejně tak konzultace a samotné provedení služby.

 

Jak by se měl zákazník, který od vás odchází, cítit?

Úžasně, znovuzrozeně, pozitivně a šťastně. Měl by se cítit krásnější.

 

Jaká je filozofie vašeho salonu?

Snažíme se jít neustále dopředu, růst a jít s dobou, hledat nové možnosti. Samozřejmě při zachování hlavních priorit: kvalita odvedené práce, preciznost, vytvořit co nejlepší střih, aby účes vyžadoval co nejméně starostí s úpravou, dále profesionalita zaměstnanců s proklientským přístupem.

 

A co vaše osobní filozofie?

Kvalita, zodpovědný přístup a radost z práce. Myslím, že ať člověk dělá cokoli, měl by to dělat s láskou a na sto procent.

 

Podle čeho volíte kosmetiku do salonu?

Je to kvalita produktů. Z barev L´Oréal Professionnel – mají ohromný sortiment, kvalitní barvy, skvělý styling, který funguje. Kérastase Paris – pro mne opravdu nejlepší péče na vlasy se skvělým vývojovým centrem, na produkty se mohu vždy spolehnout. A Bio Ionic – fény, kulmy, žehličky a kartáče – skvělý výsledek a šetrnost k vlasům. Takže mi z toho vychází kvalita a šetrné produkty k vlasům.

Jak vůbec takový výběr probíhá?

Je za tím zkušenost.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Dá se podle vás koupit dobrá kosmetika i v běžném obchodě, nebo je lepší nechat si nějakou doporučit přímo v salonu?

Určitě najdete i v obchodě produkty, které budou vyhovovat. Ale kadeřník je odborník, který má za sebou léta praxe, školení, ví přesně, jaký produkt zvolit pro jaký výsledek. A to jak u barev, tak u péče o vlasy. V obchodě si sice přečtete, že je produkt určen například na suché vlasy, ale kadeřník s tím pracuje denně, ví, co s čím jak zkombinovat a naopak. Ví, jestli vaše vlasy potřebují výživu zevnitř, nebo zvenku vlasu. To bez správné diagnostiky nezjistíte.

 

Podle čeho volíte styl jednotlivých kolekcí, které pravidelně vytváříte?

Ovlivňuje mě móda a trendy. Také samozřejmě to, jaké mám životní období a co zrovna prožívám. Dávám do kolekcí opravdu hodně ze sebe.

 

Kde čerpáte inspiraci?

Všude kolem sebe. Móda, architektura, příroda. Hodně se dívám kolem sebe a nasávám do sebe jednotlivé pocity, maličkosti, kterých si všimnu.

 

Otevřela jste si vlastní školicí Akademii Petra Měchurová, o které jste se již zmínila. Jaký je zájem ze strany studentů?

Školení a vzdělávání jsou první věci, na kterých se šetří, pokud nejsou peníze, takže období krize moc nepomohlo. Musíme se snažit mít co nabídnout, mít skutečnou kvalitu. Ale myslím, že se nám daří. Akademie funguje již třetím rokem, vytváříme nové semináře, hodně se zaměřujeme i na semináře individuální a semináře na míru. Oslovují nás i celé salony, že potřebují proškolit přesně nějakou dovednost. Takže neustále rosteme a chtěli bychom se do budoucna více zaměřit i na zahraniční kadeřníky.

 

Co přesně vaše akademie nabízí?

Nabízí kurzy jak kadeřnické, tak i manažerské a kurzy osobního rozvoje. Jsme schopni zaškolit od základních technik po složitější, kreativnější a současně pomoci i s rozvojem salonů, s vedením, jak podpořit perfektní servis, prodej… Nabízíme kurzy skupinové i individuální. Jsme schopni vytvářet semináře na míru, podle přesných požadavků klienta. Zaměřujeme se na praxi – aby si studenti techniky současně i osvojili, aby věděli jak na to. Pracujeme s nákresy, postupy, videi a podobně.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak vůbec vnímáte aktuální kadeřnickou generaci?

Cítím hodně návrat k tradicím, ke klasickému řemeslu. Vnímám to velmi pozitivně.

 

Podle čeho si vybíráte kolegy, se kterými budete spolupracovat?

Máme několik kol v rámci přijímacího řízení, které zahrnuje důkladný pohovor, psychologické testy a praktickou část. Také se snažím pracovat se svou intuicí, která mě nikdy nezklamala.

 

Dokážete na první pohled poznat skutečný kadeřnický talent?

Na první pohled ne, potřebuji alespoň krátkou spolupráci, kdy vidím více než jeden účes. Na jednom účesu můžete vidět preciznost, přístup k práci, čistotu práce, cítění kadeřníka. Ale na zhodnocení talentu potřebuji čas a víc praxe.

 

Kdo vás tedy napadne, když se řekne kadeřnický talent?

Napadne mě celá mezinárodní kadeřnická špička. (smích) Jak hodně cestuji, vážím si opravdu mnoha kadeřníků, kteří mají podle mého obrovské nadání.

 

Co podle vás dělá dobrého kadeřníka?

Láska k práci, nadšení a poctivý přístup.

 

Podle čeho by měl zákazník kadeřníka vybírat?

Podle citu. Zákazník musí odcházet od kadeřníka spokojený.

 

Jakým způsobem vybírá kadeřník zákazníka, pokud to tedy také tak funguje?

Možná svým stylem, kterým se profiluje. Tím láká klienty, kterým se daná práce líbí.

 

Musíte se stále nějakým způsobem vzdělávat?

Pořád se učím. Sleduji nové trendy, práci ostatních kadeřníků, módu, učím se nové techniky. Svět jde neustále dopředu a vy musíte s ním, musíte na sobě pracovat neustále.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jak reagujete na to, když chce zákaznice vytvořit takový účes, který jí podle vás určitě nebude slušet?

Zkusím nabídnout něco jiného. Najít nějaký účes, který se bude líbit nám oběma.

 

Jste dvojnásobná maminka, jak zvládáte skloubit práci a rodinu?

Těžko, ale miluji děti i práci. Ať dělám cokoli, snažím se to dělat na plno. Když jsem v práci, pracuji, když jsem s rodinou, věnuji se jim na sto procent.

 

Jak pečujete o vlasy svých dětí a jak o své vlastní?

Jsem velmi praktická a tak přistupuji i k péči o vlasy. Snažím se mít kvalitní střih, který vyžaduje co nejméně péče. Používám kvalitní produkty. Občas zvolím výraznější změnu, ale opravdu ne moc často. A stejně tak i u dětí.

 

Co děláte, když chcete své vlasy opravdu hýčkat a povzbudit?

Nechám si v salonu udělat vlasový obřad. Skvěle si odpočinu u masáže a vlasy se krásně zregenerují.

foto: archiv Petra Měchurová

 

Jsou české ženy z kadeřnického hlediska něčím specifické?

České ženy mají převážně jemné vlasy. Jsou spíše klasičtější, preferují ženské střihy, hlavně delší s objemem. Moc neexperimentují.

 

Jak se kadeřnická branže proměnila za dobu, co se v ní realizujete?

Kvalita kadeřníků jde nahoru. Je více možností, jak se vzdělávat, hledat inspiraci, a to řemeslu určitě pomáhá.

 

Máte ještě nějaké kariérní přání?

Mé kadeřnické sny a přání se mi víceméně splnily. Teď jen neusnout na vavřínech, stále se snažit, mít co nabídnout, zůstat zaslouženě na vrcholu.

 

A nějaký životní sen?

Být šťastná a dávat radost. Milovat a být milovaná.

 

Děkuji za rozhovor 

 

 

 

Text: Petra Kuncová

Foto: archiv Petry Měchurové

Oficiální stránky: Petra Měchurová – Hair Design www.petramechurova.cz

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková a Milan Dočkal

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová
foto: archiv Petra Měchurová

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal

01.11.2022 | Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili ...