Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal


Zdeněk a Pavel Lázničkovi
01.11.2022 15:32 | redakce

Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili o svůj příběh ryze české firmy vystupující pod značkou Hanibal. Jaké je to podnikat se sourozencem? A co vás naučí podnikání? Nahlédněte do zákulisí odborníků na outdoorové oblečení a vybavení pro horolezectví, ale zejména celoživotních nadšenců turistiky a pobytů v přírodě.

 

Jaké to je dělat spolu dvacet let? Jak je výhodné či náročné podnikat se sourozencem, členem rodiny?

Zdeněk: Je to dobré. Máte oponenta a poradce v jednom na každý nápad, který chcete probrat. Pro nás je to výhodné, jsme každý úplně jiný a zároveň máme velmi podobně nastavené životní hodnoty. Také víme, že se můžeme na toho druhého 100% spolehnout.

 

Jaká byla vaše hlavní motivace pustit se do tohoto byznysu?

Zdeněk: Outdoor nám byl blízký už od dob, kdy jsme chodili do skauta. Navíc bratr už v oboru pracoval a měl tím pádem znalosti i kontakty. 

Pavel: Já ten obor znal, dělal jsem ho (2 roky jsem pracoval pro malou síť outdoor obchodů) a chtěl jsem ho dělat lépe a na sebe.

Zdeněk a Pavel Lázničkovi

 Pavel Lázníček

Co považujete za nejdůležitější milník/y za celou dobu vašeho společného podnikání?

Zdeněk: Za ten největší považuji okamžik, kdy jsme přestali do firmy každý den chodit do práce a přenechali řízení řediteli. Předtím to bylo samozřejmě otevření druhé a třetí prodejny. Pak osamostatnění skladu. Pro mě byl milník každý nový e-shop. Zavedení principů svobody v práci a pak jejich opuštění.

Pavel: Návrat do Prahy (otevřeli jsme v Poděbradech), přechod z malého krámku (45 m2) do velkého, otevření dalších poboček, centrální sklad a po 20. letech „kamarádského byznysu“ přechod na model obchodní firmy. 

 

Co považujete za největší výzvu za posledních 22 let vašeho podnikání?

Zdeněk: Nedostatek lidí a jejich fluktuaci, na kterou jsme nebyli zvyklí.

Pavel: Momentálně změnu pracovních návyků zaměstnanců a jejich nedostatek. Takže cesta k tomu, jak něco z toho automatizovat. Což je na prodejně jako jsme my (s nadstandardním servisem) opravdu těžké.

 

Říkali jste si někdy, že podnikání raději necháte? 

Zdeněk: Párkrát ano.

Pavel: Nikdy mne to nenapadlo.

 

Plánujete vyrábět produkty pod vlastní značkou?

Zdeněk: Rádi bychom vlastní značku, ale máme na ní velké požadavky (například nevyrábět v Číně, ale v Evropě, ideálně v Česku). Navíc zatím máme jiné priority.

 

Jak byste stručně popsali vaši podnikatelskou cestu?

Zdeněk: Velmi pomalý růst v přátelském prostředí. Vlastně bych to přirovnal k lidskému životu. Nejdřív bylo dětství, tedy nadšení, radost, ale i dětské chyby. Pak puberta, tedy zkoušení různých přístupů k vedení firmy i práci s lidmi. Teď jsme ve fázi dospělosti, kdy chyb děláme málo, celé je to klidnější a firma už se obejde bez nás.

Pavel: Děláme pořád to samé, co v životě. Budujeme vztahový byznys. Se zákazníky, zaměstnanci, dodavateli. Rosteme organicky. Neplánujeme otevírání dalších prodejen, skokový růst na e-shopu. Chceme dělat dobře svou práci.

Zdeněk a Pavel Lázničkovi

 Zdeněk Lázníček

Co vás naučila koronavirová pandemie?

Zdeněk: Vždycky jsme si zakládali na tom, že se umíme změnit. Poslední roky to potvrdily. Poučení mám i z našeho stažení se z vedení firmy. A sice, že to bez nás jde ještě lépe. Naše odvětví nebylo pandemií zasaženo tolik, jako jiné.

Pavel: Nezaleknout se a rychle reagovat.

 

Čím je outdoorový trh v ČR /český zákazník specifický? 

Zdeněk: Trh tím, že v Čechách máme poměrně hodně kvalitních výrobců outdoorového vybavení. Zákazníci o tom ví a rádi je nakupují.

 

Jaké zboží jde nejvíce na odbyt? 

Pavel: Sezonní (v zimě např. péřové bundy, thermoprádlo…) + obrátkové zboží (jídlo, plyn, kartuše…) a boty. Ale to mluvíme o počtech kusů. 

 

Co vás podnikání naučilo?

Zdeněk: Vždycky je nějaké řešení a zpravidla jich je dokonce víc, jen je nevidím. 

Pavel: Nikdy nic nevzdávat.

 

Co byste doporučili začínajícím podnikatelům? 

Zdeněk: Ptát se ostatních podnikatelů. Většina vám jich poradí ráda. 

Pavel: Nespěchat na exit a na peníze. Dělat to, co máte rádi, jak nejlépe dovedete. A za nějaký čas se dostaví úspěch. Jsme v práci většinu dne (kdy nespíme), tak si to nedělejme nepříjemné.

 

Jaké máte konkrétní cíle do budoucna?

Zdeněk: My moc nejsme na velký růst, spíše na udržení kvality služeb a dobrých vztahů. Rádi bychom více prodávali do zahraničí.

Pavel: Efektivnější centrální sklad, který nemusí být nutně v Praze. Větší podíl e-shopu v zahraničí.

Zdeněk a Pavel Lázničkovi

Pavel Lázníček

Věnujete se ochranou národních parků v ČR. Podporujete je finančně, ale zároveň pravidelně se svými zaměstnanci vysazujete nové stromy. Zároveň recyklujete poškozené stany, ze kterých vyrábíte voděodolné tašky atd. Kolik finančních prostředků v průměru vynaložíte ročně jako partneři na ekologické a environmentální projekty? 

Zdeněk: Zhruba mezi 100 a 300 tisíci korunami.

Pavel: Nevím. Enviromentální je u nás led osvětlení, tašky, stavba prodejen z recyklovaného materiálu... Pokud se jedná jen o stromy a příspěvky na eko neziskovky, tak to jsou menší 100 tisíce ročně + naše práce (zaměstnanci se zapojují ve všední den, místo práce).

Děkuji za rozhovor.

Foto: archiv firmy Hanibal

Text: David Wilczek

 

Hanibal ve svých videích šikovně řeší problémy, které doprovázejí české národní parky. Pusťte si třeba rap battle Freerider vs strážce parku, Ultrahiker vs sportovkář nebo podcast PRO PARKY a uvidíte sami.

Zdeněk a Pavel Lázničkovi
Zdeněk a Pavel Lázničkovi
Zdeněk a Pavel Lázničkovi

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...


Martin Dorotík - výkonný ředitel společnosti RIM
Martin Dorotík - výkonný ředitel společnosti RIM

18.10.2022 | Martin Dorotík je výkonným ředitelem tradičního tuzemského výrobce židlí a kancelářského ...


Patrik Nový - ředitel KB SmartSolutions
Patrik Nový - ředitel KB SmartSolutions

22.04.2020 | Patrik Nový byl spoluzakladatelem, členem představenstva a akcionářem úspěšné start-up pojišťovny ...


Jan Vážný – obchodní zástupce Moto Italia
Jan Vážný – obchodní zástupce Moto Italia

19.02.2020 | Značka Ducati má za sebou rekordní rok na českém trhu. Loni si zákazníci zaregistrovali 243 nových ...


Tomáš Loukota – dovozce Suzuki ČR
Tomáš Loukota – dovozce Suzuki ČR

25.01.2020 | Do zastoupení japonské značky Suzuki přivedla šéfa motocyklové sekce Tomáše Loukotu celoživotní ...