o lidech vynikajících ve svých profesích

Barbora Plachá - harfistka


Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
25.04.2014 09:00 | Darina Blatská

Královská harfa je hudební nástroj mnoha kontrastů. Patří k nejtěžším nástrojům a zároveň vydává jeden z nejlíbeznějších zvuků na světě. Harfistka Barbora Plachá mu kdysi dávno propadla a snaží se skrze svou hudbu předat své nadšení lidem dál. Jako u jiného nástroje stojí mnoho úsilí, cvičení a let, než se umělec s instrumentem sladí v harmonii, ale trpělivost přináší své muzikální ovoce. Česká harfistka měla tu čest hrát mimo jiné i pro samotného belgického krále.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Hudbě se věnujete od útlého dětství. Proč jste si nakonec vybrala královskou harfu?

K hudbě mě přivedli rodiče. Ve dvanácti jsem se zamilovala do harfy. Na první pohled – nebo poslech – a na celý život.

 

Hraní se věnujete již 12 let, nepřemýšlela jste o změně nástroje?

To mě nikdy ani nenapadlo.

 

S odstupem času, myslíte si, že je u harfy důležitá předchozí hudební průprava?

Pro úplné začátky žádná složitá teorie tolik důležitá není, ale čím déle člověk hraje a věnuje se hudbě, tím je důležitější znát všechny kontexty a rozumět tomu. Na Královské konzervatoři v Bruselu jsme měli předmět solfége, byl hodně náročný a i několik hodin každý den jsem se na něj musela připravovat. I když ne vždycky to byla zábava, nyní vidím, jak moc přínosné to bylo a jakou velkou výhodu mám oproti ostatním muzikantům. Pro představu, profesor Rudy Van der Cruyssen měl například seznam třiceti úryvků z různých klasických děl, které nám dal na víkend. V pondělí ráno se postavil před třídu a jednoho po druhém nás vyvolával. Takže když na mne ukázal a vykřikl 14, tak jsem musela vstát a začít zpívat 2. symfonii od Brucknera, začátek druhé věty, a to na jména not. Takže jsem vstala a začala zpívat: „Mi-mi-re-fa-sol-la-si-re-do.“ Dodnes si to pamatuji. Pravidla byla jednoduchá: nezazpíváš – neprojdeš. Je to veliká konkurenční výhoda. Ráno dostanu noty a večer jsem schopná hrát zpaměti.

 Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jaká je podle vás nová generace začínajících harfistů?

Nová generace začínajících harfistů je především o hodně let mladší, než byla ta moje. Nyní jsou u nás dostupné harfy různých typů, velikostí, barev. Děti mohou začínat již ve třech letech. Ale je to stejné, jako když si chcete zahrát dobře třeba tenis. Musíte pravidelně několik let trénovat a smířit se s tím, že než si zahrajete opravdový zápas, půjdete asi tak stokrát na trénink, kde budete bouchat míčkem do zdi. Chce to být pilný a cílevědomý.

 

Když jste začínala, viděla jste se spíše jako sólistka, nebo jako součást filharmonie?

Hrát na harfu mě od začátku bavilo, takže jsem hrála ráda a pořád. Stejné to mám i teď – když mě někdo poprosí, ať zahraji, tak zahraji a zahraji, i když mě nikdo nepoprosí. Je jedno, jestli by to bylo ve filharmonii, komorní hře, nebo sólu.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Do jaké míry je u nás harfa populární?

Harfa není kytara, ale začíná být čím dál tím populárnější. Stala se dostupnou pro širší veřejnost. Dají se koupit i úplně malé háčkové harfy a děti i dospělé velmi láká se na ně naučit hrát. Každou neděli pravidelně koncertujeme s dětmi z hudebních škol v Galerii Harfa a tam je krásně vidět, jak harfa dokáže zaujmout. Většina lidí se zastaví a poslouchá. Kolemjdoucí děti se zastaví vždycky. Harfa je krásný nástroj, královský a mým životním snem je širší veřejnost a harfy spřátelit. Vzájemně si to zaslouží.

 

Harfa působí romantickým, lyrickým dojmem, přičemž patří mezi nejobtížnější nástroje. Co je na ní tak obtížné?

Harfa je trochu jako varhany, hraje se na ni jak rukama, tak nohama. Každá ruka, noha, každý prst – až na malíček, ten nehraje – dělá něco jiného. Na harfě je sedm pedálů, které musíte při hře obstarat. Takže je to asi tak, že dokud nebude existovat hudební nástroj, na který se bude hrát všemi prsty u rukou i u nohou, bude harfa pořád nejtěžší.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

  

Harfa je poměrně citlivý a těžký nástroj. Problémy jsou i při přepravování. Jak to řešíte při koncertech v zahraničí?

Pokud hrajete na harfu, potřebujete velké auto. Zastávám názor, že auto, do kterého se nevejde harfa, je na nic. (smích) Každopádně tam, kam se dá s harfou dojet autem, tam jedu a tam, kam nedá, tam mi firma, od které mám harfu, zajistí určený model harfy. Takže když jedu třeba do Francie na lyže a vím, že si nemůžu dovolit necvičit, pošlou mi harfu a pak ji zase odvezou. Je to perfektní servis.

 

Musíte si zvyknout, když hrajete například na půjčenou harfu, nebo se to tolik neliší?

Pokud je půjčená harfa od stejné firmy, kterou mám já, obvykle má stejnou menzuru mezi strunami a stejné rozpětí mezi pedály, takže to zas tak rozdílné není. Důležité je ale i to, jaká je harfa na omak, jak se vám podaří s ní souznít. A z tohohle hlediska je samozřejmě nejlepší ta moje, na kterou jsem zvyklá a máme spolu už několikaleté přátelství.

 

Proč je většinou harfa spojována se ženami?

To, že na harfu hraje žena, je dnes už přežitý stereotyp. Třeba někdo na začátku minulého století vyfotografoval nějakou krásnou dívku s harfou, a tak si teď všichni myslí, že na harfu hrají jen ženy. Špenát přeci také dává Pepkovi námořníkovi zázračnou sílu, a přitom se ukázalo, že nemá tak vysoký obsah železa. Šlo jen o chybu v desetinné čárce.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Kolik času musíte věnovat cvičení?

Cvičím každý den tak tři hodiny sama a pak ještě zkoušíme s cellem, violou, klarinetem nebo kvartetem Salome. Snažím se dodržovat normální osmihodinovou „pracovní dobu“.

 

Jak se připravujete před samotným vystoupením? Zintenzivňujete trénink?

Před koncertem toho člověk už moc dohánět nemůže. Takže se snažím stále udržovat v kondici a soustředím se například na nějaká těžší místa.

 

Skládáte i vlastní kompozice?

V dětství jsem měla tyto tendence, ale v současné době se věnuji spíše interpretaci děl opravdových skladatelů.

 

Máte raději kompozice klasických, či současných autorů?

Klasická díla mají oproti těm současným tu výhodu, že se setkáváme pouze s těmi, která čas prověřil. Mezi současnými díly jsou i taková, ze kterých jednou budou díla klasická. A mezi nimi já pak už nedělám rozdíl.

 

Harfa je vázána spíše s klasickou hudbou. Je možné s ní zahrát i jiné hudební žánry?

Ano, harfa je nástroj úžasných možností. Dá se na ni zahrát jak klasika, tak jazz, blues, pop, folk, hudba latinské Ameriky a dokonce i rock. Již podruhé jsem byla oslovena pro spolupráci na pražském koncertě s Electric Light Orchestra. Byl to velký zážitek a harfa se tam ukázala zase v úplně jiném světle.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

S jakými dalšími instrumenty harfa barevně ladí? Jaké jsou nejčastější kombinace?

Nejčastější kombinace je harfa s flétnou. Stejně zajímavá je ale harfa například s violoncellem, violou nebo houslemi. Velmi ráda mám také harfu jako sólový nástroj s doprovodem orchestru.

 

Láká vás třeba spojení jiných, méně častých kombinací?

Ano, to mě velmi baví. Trochu nestandardní spojení nástrojů máme v Salome – pásmu písní Karla Kryla, které je pro zpěv, harfu, klarinet a kytaru. Také mé duo s violoncellistou Petrem Nouzovským není zas až tak obvyklé. Nebo duo s klarinetem.

 

A když si můžete vybrat, hrajete raději sólo, nebo v duetu?

To vůbec nedokážu říct, oboje má své kouzlo.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Duet je asi přeci jen obtížnější…

To určitě je. Nejen, že musíte nacvičit svůj part, musíte se s kolegou také sehrát, naladit se na jednu strunu, protože z hudby je to vše cítit.

 

Hrajete raději instrumentál, nebo s pěveckým doprovodem?

Ráda hraji to i to. Oboje mi dělá radost!

 

V jakém prostředí se vám nejlépe hraje?

Hraji ráda téměř v jakémkoli prostředí – nejen na koncertních pódiích, ale i třeba na dovolené, v hospici, v Galerii Harfa. Důležité je mít chuť předávat skrze hudbu lidem radost.

 

Jaké publikum potřebujete, aby ve vás vyvolalo tu správnou atmosféru?

Tu správnou atmosféru dělá hlavně umělec! Pokud zahrajete opravdu dobře, tak dostanete každé publikum.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co se harfistovi honí hlavou, když zavře oči a hraje před publikem?

Většinou mám oči otevřené, ale to, co se mi doopravdy honí hlavou, bych raději nechala jako takové malé tajemství mezi mnou a čtenáři.

 

Jako jediná v České republice hrajete na modrou elektroakustickou harfu. V čem je odlišná oproti té klasické? Proč jste si ji zvolila?

Pokroku se není potřeba bránit. Podobně jako mnoho špičkových kytaristů má v kytaře
zabudovaný mikrofon, u mé harfy je to stejné. Vzhledem k tomu, že je poměrně obtížné harfu dobře nazvučit, tato má obrovskou výhodu. Ale co vám budu povídat, vybrala jsem si ji také proto, že je modrá.

 

Jaká místa, kde jste vystupovala, považujete za prestižní?

Recitál v paláci v Bruselu pro belgického krále.

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Je nějaké místo, kde by si přál vystupovat každý harfista?

Tak třeba hrát pro anglickou královnu nebo pro švédského krále. A dobré místo je také Carnegie Hall.

 

Jaké vystoupení vás v současnosti čeká?

K příležitosti 70. výročí narození Karla Kryla vystoupí naše kvarteto Salome na koncertě v Lucerně pořádaném ČRo a ke konci dubna nás čekají dva krásné koncerty se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře a dirigentkou Miriam Němcovou v Krylově rodišti, v Kroměříži.

 

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Darina Blatská

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová
Barbora Plachá, foto: Lenka Hatašová

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Olga Lounová – zpěvačka, herečka, autorka písní
Olga Lounová – zpěvačka, herečka, autorka písní

29.06.2018 | Je charismatická, velmi pracovitá a odvážná. Své první písně začala skládat ještě jako žákyně ...


Petr Chromčák – dirigent, šéfdirigent České komorní filharmonie Praha
Petr Chromčák – dirigent, šéfdirigent České komorní filharmonie Praha

12.03.2018 | Vystudoval dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, získal stipendium na ...


Petr Nouzovský – violoncellista
Petr Nouzovský – violoncellista

18.10.2017 | Patří k našim nejlepším violoncellistům. Je absolventem Pražské konzervatoře a HAMU v Praze. ...


Petr Malásek - pianista a hudební skladatel
Petr Malásek - pianista a hudební skladatel

31.03.2016 | Říká se, že hudba je jen jedna, Petr Malásek se jí věnuje v celé šíři. Není mu cizí hudba ...


David Uličník – muzikálový zpěvák, vokalista a herec
David Uličník – muzikálový zpěvák, vokalista a herec

20.03.2016 | „Hudba musí být uměleckým přetvořením lidské řeči v jejích nejjemnějších odstínech.“ ...






120x600-1-1534769835.png
120x600-1-1534769558.png