Petr Krajča - šéf motocyklové divize BMW Motorrad


Petr Krajčo
04.04.2018 20:50 | redakce

Charismatický člověk, který se vám dívá přímo do očí a ve chvíli, kdy hovoří o motorkách, vidíte v jeho pohledu silnou jiskru. Otec čtrnáctileté dcery, motorkář nadšenec i BMW Motorrad manažer. Během krátké doby se mu podařila řada obchodních úspěchů, byl u prvního uvedení elektromobilů na trh i u prodeje flotily motorek pro  českou policii. Svoji práci miluje a dává jí srdce, ale ten pravý pocit svobody má až ve chvíli, kdy sám usedá na mašinu. To je Petr Krajča.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Jak jste se dostal k práci obchodního ředitele BMW Motorrad?

Dlouhou dobu jsme pracoval u BMW, dá se říci, že letos již pro značku pracuji 11 let, dříve to bylo na straně aut. Začínal jsem v oddělení aftersales, zde jsem vystřídal několik pozic a posléze jsem přešel na BMWi, tedy elektromobily, a měl jsem na starosti uvedení elektromobilů BMWina trh. Byla to určitě velice zajímavá práce, zejména ze začátku, protože jsme uváděli úplně nový produkt, který zde neměl žádnou historii. Následně se u nás vyskytla příležitost v oddělení motorek. Motorky byly vždy mým koníčkem, motorku jsem měl již dříve,  v posledních letech to byla značka BMW. Pracovat s motorkami byl tedy takový můj „dream job“ a jakmile se tato příležitost vyskytla, chopil jsem se jí.

 

Když to byl váš koníček, pamatujete si ještě na dobu, kdy jste na motorku usedl vůbec poprvé?

Určitě si to pamatuji,  poprvé jsem usedl v nějakých dvanácti letech a byl to jako u většiny lidí mé generace Pionýr.

 

Co jste tehdy vnímal jako výhodu?

Je to svoboda pohybu a to platí dodneška. Kdykoliv si na motorku sednu, tak cítím neuvěřitelný pocit svobody a souladu s přírodou.

 

Když se motorky v roce 2016 staly i vaší pracovní náplní, neubralo vám to na osobním zájmu o ně?

Myslím, že právě naopak. Díky této práci jsem měl možnost dostat se k lidem, kteří se kolem motorek pohybují, ať už jsou to závodníci, instruktoři v motoškolách, motorističtí novináři a to mi určitě přineslo něco nového, co jsem předtím z pozice motorkáře neznal.

 

Přinesla vám nová práce i nová přátelství?

Ano. Všichni lidé v této branži, se kterými jsem měl možnost se doposavad setkat, mají k motorkám vztah a to nás spojuje. Jejich práce není čistě o byznysu jako ve většině jiných odvětvích, ale primárně o jejich zálibě v motorkách.  Cítíte z nich to nadšení a radost a to mě na této práci nejvíce baví.

 

Kolik času věnujete práci?

Mnoho lidí si mojí práci příliš idealizuje a představuje si jen vyjížďky se zákazníky, účast na různých moto eventech, srazech a výstavách. Realita je ale trochu jiná. Přestože se tomu bráním, velkou část mé práce zabírá administrativa. Jsme malý tým, který musí neustále zajišťovat podporou našim dealerům a práce je neustále hodně.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Sám za sebe, máte nějakou oblíbenou motorku?

Oblíbených motorek mám spoustu. V poslední době se stále častěji vracím k historii, kdy motorky nebyly zdaleka tak dokonalé jako dnes a mnohdy jízda na nich nebyla žádný zážitek, spíše naopak, ale přesto jsou pro mě něčím fascinující. Naopak současné motorky díky své technice nabízejí neuvěřitelný požitek z jízdy a mnoho z nich má svůj osobitý styl. Mohl bych vyjmenovat celou řadu motorek, které považuji za legendy. Pokud bych měl tedy vybrat jen jednu? Jelikož rád cestuji tak je to R 1200 GS.

 

Když byste cestoval, bylo by to raději ve skupině s přáteli nebo jste vlk samotář?

Za samotáře se nepovažuji a pokud se nejedu projet jen kolem „komínu“, jezdím s přáteli, se kterými je cestování zábavnější. Před lety jsem byl na dovolené sám a takováto dovolená má pak samozřejmě jiné rozměry. Jakmile jede člověk sám, má větší tendence se stýkat s místními obyvateli a přiblíží se více jejich životu a kultuře.

 

Vzpomenete si na nějakou destinaci, kde se vám opravdu líbilo?

Destinací, kde se mi líbilo, je více. Co bylo pro mne asi nejzajímavější byla moje první cesta do Rumunska,  kdy jsme se bez jakýchkoliv zkušeností s jízdou v terénu pustil do off roadu a to nám přineslo spoustu zajímavých zážitků.

 

Máte nějaký vzor v branži?

Jmen by byla spousta, nerad bych vyzvedl jediné, jsou to závodníci nebo instruktoři v autoškolách, kteří učí nové jezdce a napomáhají bezpečnosti, což považuji velmi důležité.

 

Setkal jste se někdy při jízdě s nebezpečím?

S tím se setkáváte na silnicích každý den, ale z mého úhlu pohledu se motorkářská veřejnost za posledních 10-15 let hodně změnila. Je více disciplinovaná a už málokdy se dnes setkáte s nebezpečnými manévry, které zde motorkáři před lety předváděli.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Vraťme se teď k vaší práci. Máte přímý kontakt se zákazníky nebo vám to vaše pozice moc neumožní?

Na denní bázi s klienty do přímého styku nepřicházím. Většinou se potkáváme u příležitosti různých eventů nebo na vyjížďkách na motorce. Při těchto setkáních čerpám od klientů zpětnou vazbu, která je pro mou práci důležitá.

 

Kdy máte radost z dobrého obchodu?

U motorek je každý obchod radost. Auto si kupujete, protože ho potřebujete. Motorku si kupujete, protože jí chcete. A o tom to celé je. Naší největší satisfakcí je, když naši zákazníci mají z motorky a z jízdy na ní radost.

 

Jak funguje váš servis, jste oporou pro klienty?

Věřím, že ano, od doby kdy jsem v pozici Motorrad manažera se na servis hodně zaměřuji. V posledních letech se nám prodejně velmi dařilo a nyní je důležité, abychom byli dobře připraveni se o všechny zákazníky postarat.

 

Dá se říci kolik motorek se rámcově prodá za sezonu?

V loňském roce jsme prodali 789 motorek BMW.

 

Kdo u vás nejčastěji nakupuje? Stane se, že lidé přecení síly a koupí si silnou motorku,  protože na ni mají finance, ale nejsou na ni svými schopnostmi připraveni?

Samozřejmě se to někdy stává, ale vnímám zde obrovský rozdíl v porovnání s minulostí. Dnes  je obrovský zájem o motoškoly a to je dobře, když motorkáři sami cítí, že je potřeba se dále  zdokonalovat a učit a nepovažují se za „všehoschopné“ řidiče. Zkrátka se učí být lepším řidičem.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Řada vašich motorek slouží Policii České republiky, jak jsou s nimi spokojeni?

Policie je s našimi motorkami velmi spokojená. Je to i proto, že jsme jedna z mála značek, která přímo z výrobního závodu dodává policejní speciály, se kterými máme dlouholeté zkušenosti, takže nabízíme opravdu to nejlepší, co je dnes k dispozici.

 

Vrátím se nyní k cestování. Když byste si mohl vybrat, bez ohledu na čas a finance, kterou destinaci si rád projedete na motorce?

Takových destinací je bezpočet, nicméně na mém seznamu, kam bych se určitě chtěl dostat, je Kazachstán a Afrika. Afrika bohužel v současné době není moc bezpečná díky politické situaci, ale věřím, že se to časem změní a budu mít možnost se do Afriky podívat a celou si ji na motorce projet. To je takový můj dlouhodobý sen.

 

Pocítil jste někdy při jízdě mimořádný strach, že už to není pod kontrolou?

Takovou situaci jsem už zažil a naštěstí dopadla dobře. Tyto situace napomáhají k tomu, že člověka vrátí zpátky do reality a vezmou mu pocit falešné sebedůvěry.

 

Jaké další koníčky kromě motorek máte, co vás baví?

Určitě je to sport. V zimě lyžování a v létě se chci vrátit k jízdě na kole, kterou jsem díky motorce hodně upozadil.

 

Co si myslíte o ženách na motorkách?

Je dobře, že tam ženy jsou, určitě tomu motorkářství dodávají zase jiný rozměr. Řada žen jsou velmi dobré řidičky. Myslím si, že na rozdíl od mužů jezdí ženy s větším rozmyslem. Mnohokrát jsem se setkal s ženami i na okruhu. Culík mizící v dáli dokáže mužské ego pořádně potrápit.

 

Zanedlouho bude svátkem motorkářů i motorkářek veletrh Motosalon v Brně. Zde jistě nebudete chybět s expozicí, na co byste rád návštěvníky pozval?

Zajímavých exponátů zde bude spousta, co bych rád „vypíchnul“ budou nová střední GSa, a sice BMW F750 GS a BMW F850 GS. Osmsetpadesátka je motorka navržená s pro jízdu v terénu a sedmsetpadesátka je orientovaná na jezdce, kteří budou jezdit více po silnicích. Díky nízkému posezu je to motorka vhodná i pro ženy.  Další velice zajímavou novinkou je elektroskútr, na který nepotřebujete řidičské opravnění na motorku, stačí řidičské oprávnění B – tím se výrazně rozšíří okruh zákazníků.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Jakou vy osobně vidíte budoucnost v elektromobilech a elektromotorkách? Myslíte si, že je to krok správný směrem?

Bezesporu to budoucnost je, jediná otázka je jak rychle se to stane.

 

Jakou máte filosofii jako manažer? Obchody se vám dařily v loňském roce dobře, co ze svého „já“ do toho vnášíte?

Děkuji, rok jsme měli opravdu velmi úspěšný. Nabízíme skvělé produkty a k nim je potřeba zákazníkům nabídnout i odpovídající služby. Chceme být více otevření, vstřícnější a přátelštější. To od nás naši zákazníci očekávají.

 

Jeden z patronů Motosalonu, Jan Révai, jezdí na motocyklu BMW, na jakém?

Honza Révai má BMW R 1150 GS, se kterým je nyní v Jižní Americe na Vandrácích.

 

Co by podle vás měl vědět člověk, který chce mít motorku?

Měl by vědět, proč chce jezdit. Odpověď je pro radost a svobodu.

 

Proč si myslíte, že jdou klienti právě za vaší značkou? Jaký styl nyní „frčí“?

Bezpochyby proto, že děláme velmi dobré stroje a máme celou řadu modelů, takže pro každého jezdce, ať už má jakýkoliv styl, máme tu správnou motorku k dispozici. Trendy se dost mění, v devadesátých letech frčeli silné sportovní motorky, pak se to postupně přesouvalo k motorkám cestovním, dnes je zase velmi populární styl retro motorek. U nás je to nejrychleji rostoucí segment a myslím, že bude populární mnoho dalších let díky širokým možnostem individualizace motorek. To je to, co dnes zákazníci hledají. Nechtějí mít tuctovou motorku, jako má jejich soused v garáži, chtějí se odlišovat, vyjadřovat tím svůj styl.

Petr Krajčo

foto: Tino Kratochvil

 

Jaká je věková hranice vašich zákazníků?

Obecně naši zákazníci už jsou starší a vyspělejší, nicméně od loňského roku máme v nabídce i maloobjemové motocykly, které jsou cenově dostupné také mladší generaci. Věřím, že tuto generaci oslovíme a získáme mnoho mladých zákazníků a že tato mladá generace zase začne jezdit. Od našich dealerů často slýcháváme, že u mladých lidí zájem o motorky značně upadá. Doba sociálních sítí s sebou přinesla změnu životního stylu. Outdoorové aktivity se přesouvají do virtuálních.

 

Ano. Ve virtuálním světě se ani nepotřebují setkávat osobně. Vrátím se nyní k veletrhu, kde setkání face to face probíhá, myslíte si, že v této době má přímý kontakt se zákazníkem význam?

Bezesporu ano. Tímto bych rád čtenáře pozval na veletrh MOTOSALON v Brně a budu se těšit na osobní setkání.

 

Děkuji za rozhovor.

Text: Michaela Zachová

Foto. Tino Kratochvil

Vytvořeno ve spolupráci:

BVV www.bvv.cz

Poděkování za poskytnuté prostory:

Merlot d’Or www.merlot.cz

Backstage: http://www.ibestof.cz/zajimavosti/backstage-1-2018.html

Produkce: Dita Brančíková

Publisher. Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Petr Krajčo
Petr Krajčo
Petr Krajčo
Petr Krajčo
Petr Krajčo
Petr Krajčo

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Pavel Trčala – sportovec, majitel sportovní firmy
Pavel Trčala – sportovec, majitel sportovní firmy

20.09.2018 | Narodil se v Brně, vystudoval ekonomii ve Washingtonu, kde také začal svou pracovní kariéru ve ...


Mgr. Alena Pokorná, Ph.D. – lektorka na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity Brno
Mgr. Alena Pokorná, Ph.D. – lektorka na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity Brno

14.05.2018 | Sportu se věnuje od raného dětství, od r. 2008 pracuje jako lektorka v Centru univerzitního sportu ...


Pepa Sršeň Šiler – kaskadér, streetfighter a motocyklista
Pepa Sršeň Šiler – kaskadér, streetfighter a motocyklista

07.03.2018 | Patron brněnského veletrhu MOTOSALON, držitel mnoha světových rekordů, s image rebela, který umí ...


Veronika Hankocyová – profesionální motocyklová závodnice
Veronika Hankocyová – profesionální motocyklová závodnice

05.03.2018 | Krásná, vysoká, skromná i odvážná. Taková je Veronika Hankocyová. Sluší jí kombinéza i večerní ...


Jiří Beran ml. - kordista, český reprezentant
Jiří Beran ml. - kordista, český reprezentant

26.11.2017 | Šermu se věnuje od dětství a má k tomu všechny předpoklady. Jeho otec, Jiří Beran st., je bývalým ...