Export českých firem v praxi je na pořadu dne pro Exportní ceny


exportní cena DHL
30.03.2015 19:02 | redakce

Nejinak tomu bylo i na  XII. neformálním setkáním exportérů. Exportéři se potkali s dalšími podnikateli, předními ekonomy, partnery a porotci. Do křesla pro hosta postupně usedli tři zajímaví hosté a diskutovali o EXPORTNÍCH PŘÍLEŽITOSTOSTECH,  EKONOMICKÝCH MÝTECH  a  PRAKTICKÝCH ZKUŠENOSTECH.

Pořadatelka a spoluporotkyně Exportní ceny DHL pod záštitou agentury CzechTrade, paní Helena Kohoutová, využila zahájení večera k tomu, aby popřála exportérům všechno dobré a úspěšný export v roce 2015. Setkání se odehrálo v atraktivních prostorách Miele Gallery.

Radomil Doležal, generální ředitel agentury na podporu exportu CzechTrade, naznačil exportní příležitosti roku 2015. Rozvedl, jakým způsobem mohou exportéři získat pomoc a podporu v kancelářích CzechTrade po celém světě. V 18. ročníku Exportní ceny byla soutěžním teritoriem zvolena oblast Latinské Ameriky, specifický  a dynamický region, který se velmi rychle a úspěšně rozvíjí  bez ohledu na subjektivní předsudky vůči některým zemím.  Kanceláře  CzechTrade jsou v tomto teritoriu dobře rozložené – v Mexiku, Brazílii, Argentině, Kolumbii a Chile. Každá země nabízí specifické exportní příležitosti i rizika. „CzechTrade za vás problémy nevyřeší, ale rozhodně Vám může pomoci,“ říká Radomil Doležal. „V roce 2014 pomohl CzechTrade realizovat 1559 zakázek pro 909 českých firem a 1290 zakázek zahraničních kanceláří. V tomto roce také evidujeme 103 prvních byznysů za účasti CzechTrade o celkové hodnotě necelých 7 miliard korun, což je velký úspěch,“ uzavírá Radomil Doležal.

exportní cena DHL

Dalším hostem byl autor knihu Ekonomie bez mýtů a iluzí aneb Co říká pravice a levice a jak je to doopravdy?, Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc., který je vedoucím katedry národního hospodářství na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, ředitel poradenské společnosti Consilium Group a předseda správní rady vzdělávací společnosti European Business School. Působil také jako šéfredaktor časopisu Ekonom. „Trnu, když v médiích slyším politiky opakovat zažité mýty, které slouží jako rádoby ekonomické teze na podporu různých politických stanovisek a zájmu, ale ve skutečnosti nejsou ničím jiným než iluzí,“ říká Jan Urban.  „Pokud svá stanoviska podporují fiktivními ekonomickými pravidly, slouží to pouze jejich vlastním zájmům, ale nemá to nic společného se skutečností,“ dodává.

Pan docent uvedl několik zajímavých oblíbených příkladů levicových a pravicových a také vysvětlil, proč jsou právě takto oblíbené – odpovídají totiž lidské intuici, zatímco skutečnost je jiná:  „Pokud se díváme ze zemského povrchu na Slunce, získáme intuitivní pocit, že Slunce obíhá Zemi, jak si lidé skutečně dlouho mysleli. Skutečnost však je, jak já říkám, kontraintuitivní. A stejným způsobem fungují ekonomické mýty.“

Hostem reprezentujícím úspěšné exportéry se stal Martin Wichterle, respektovaná podnikatelská ikona a významný exportér. Martin Wichterle je vnukem vynálezce kontaktních čoček Otty Wichterleho a majitelem Wikow Industry. Holding Wikow je v současné době největším českým výrobcem zařízení do větrných elektráren a průmyslových převodovek s obratem přes 1,5 miliardy korun. Své výrobky prodává zejména v Číně, Rusku, Koreji, Německu a Norsku. Pan Wichterle je vystudovaným geologem a jeho zálibou je mineralogie a sport. Je vášnivým sběratelem vína a fanouškem veteránů meziválečné automobilky Wikov. S hosty večera se podělil o své zkušenosti s podnikáním a exportem. Zajímavé byly informace o ruském trhu, kde dlouhodobě působí a který nyní čelí velkým výkyvům. Uvedl, že díky třicetiprocentnímu oslabení koruny vůči dolaru jsou pro export nesmírně atraktivní i země dolarového regionu. Také se rozhovořil o svém velkém krásném koníčku, kterým je výroba designového skla – koupil totiž sklárnu Bomma. „Různí lidé na mě začali naléhat, abych do té firmy vstoupil, protože vyrábí úžasné moderní a kvalitní designové sklo. Nejprve jsem to dlouho odmítal, ale pak jsem se na to sklo podíval a bylo tak nádherné, že jsem prostě neodolal,“ vypráví. Sklárna je silně exportně orientovaná a vyváží do celého světa. Strojírenství se pan Wichterle stále věnuje více, ale sklo je, jak říká, jeho velká láska.

Na otázku Heleny Kohoutové, co říká na zapojení podnikatelů v politice, vtipně uvedl, že nejprve by člověk musel být zajištěným rentiérem, aby se mohl politice plně věnovat a zároveň být odolný vůči korupčním tlakům. Sám takové plány nemá. Účastníci večera si také mohli vyslechnout jeho vyprávění o starých automobilech Wikov, které firma před válkou vyráběla. A mimochodem, pan Wichterle kontaktní čočky nenosí. 

Hosté si mohli koupit na stánku Grada Publishing knihu Ekonomie bez mýtů a iluzí, ochutnat čaje Dilmah a kvalitní víno. Celý večer naplňoval myšlenku, že cílem Exportní ceny DHL UniCredit je dlouhodobě a smysluplně podporovat české exportéry. 

www.exportnicena.cz

exportní cena DHL

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest

10.04.2024 | Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dnes v prostorách agentury CzechInvest slavnostně uvedl do ...


Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii
Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii

10.04.2024 | Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá výstavu Jak sbírat umění: příběh ...


Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU
Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU

10.04.2024 | Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004.  Na Zámku Loučeň je to důvod k připomenutí, ...


EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr
EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr

05.04.2024 | Český výrobce her a hraček z Nového Veselí, společnost EFKO-karton, s. r. o., v těchto dnech ...


Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO
Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO

20.03.2024 | Po třech letech fungování nové česká značky skleněných, nejen vánočních ozdob Koulier lze ...