Šéfredaktor portálu BusinessInfo Martin Zika hodnotí soutěžící Exportní ceny


Zika
28.09.2015 00:43 | redakce

Martin Zika je šéfredaktorem portálu BusinessInfo.cz a porotcem soutěže Exportní cena DHL UniCredit. Zeptali jsme se jej na současnou situaci v českém exportu i názory na samotnou soutěž.

Jaké je poslání portálu BusinessInfo.cz a jak dlouho už na mediální scéně působí?

Prvotním impulsem pro vznik portálu byla roztříštěnost informací poskytovaných státní správou. Před vznikem portálu v roce 2001 podnikatel musel projít až několik desítek www stránek, aby našel odpověď na své otázky týkající se zdánlivě uzavřených témat, jako je postup při založení podniku či exportu zboží. Chyběl zde ucelený systém a propracovaný způsob prezentace informací a služeb, který by byl pro podnikatele a exportéry jednoduchým a rychlým způsobem dosažitelný. Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu proto začalo ve spolupráci s dalšími relevantními institucemi budovat portál BusinessInfo.cz.

Jak vnímáte situaci v českém exportu v letošním roce?
Český export letos i přes poněkud rozkolísaný vývoj s největší pravděpodobností vykáže rekordní čísla, už za první pololetí dosáhl objem dovozu, vývozu i obchodní bilance nejvyšších hodnot v historii samostatné ČR. Podle Indexu Asociace exportérů se nicméně v prosinci růst zpomalí a do budoucna bude důležité, jak si povede Německo, jehož průmyslové zakázky spadly do červených čísel.

Které teritorium je podle Vás nejvíce podceněno?
Jedním z adeptů je určitě Jižní Korea. Na celkovém objemu vzájemného obchodu s Koreou se český vývoz podílí jen sedminou. Oblastí pro možnou spolupráci je zde přitom mnoho a Korejská republika je (nejen) ekonomicky rozvinutá země. A navíc, podle jeho excelence Hayonga Moona, velvyslance Korejské republiky u nás, mají obě země hodně společného, takže vzájemná spolupráce může velmi dobře fungovat, což už potvrzují některé projekty.

Která ze soutěžních kategorií nejvíce obecně vypovídá o stavu českého exportu, a která naopak dává vyniknout individuálním případům, jež by jinak zůstaly součástí statistik?
Pro mě je nejzajímavější kategorie Malá společnost, které, jak je obecně známo, jsou nesmírně důležitým článkem naší ekonomiky, a velmi často s sebou přinášejí mimořádně zajímavé (nejen) exportní příběhy. 

Co byste doporučil firmám, které o exportu teprve uvažují? Kam se nejprve obrátit?
Doporučil bych jim začít na Klientském centru pro export, které je společným projektem Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu a vládní agentury na podporu exportu CzechTrade. Exportéři či ti, kteří o exportu uvažují, zde mohou využít nabídku konzultace svých exportních a investičních záměrů v zahraničí, dále služeb ve více než 90 zemích světa prostřednictvím Jednotné zahraniční sítě, kterou tvoří zastupitelské úřady ČR a zahraniční kanceláře CzechTrade a také získat informace o exportních novinkách a příležitostech, plánovaných odborných a teritoriálních seminářích a akcích přímo na zahraničních trzích.

Proč jste se rozhodl stát se porotcem Exportní ceny DHL UniCredit?
V první řadě ji považuji za smysluplný a prospěšný projekt, který pomáhá zviditelnit téma českého exportu a také zajímavé tuzemské firmy. Dalším důvodem je možnost seznámení právě s těmito úspěšnými českými exportéry a v neposlední řadě i setkávání s porotci, což jsou lidé, od kterých se dá lecčemus přiučit.

Soutěž EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT pod záštitou agentury CzechTrade již osmnáctým rokem podporuje a oceňuje malé a středně velké firmy v České republice. Do Exportní ceny se mohou přihlásit firmy s meziročním nárůstem obratu exportu, minimálně však 100 tisíc korun v prvním roce, a ve kterých podíl zahraničního vlastníka nepřekračuje 49 %. Soutěž je završená vyhodnocením vítězů během slavnostního gala večera, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Každý finalista získává zdarma benefity ihned po přihlášení. Novinkou je přístup do registru exportních firem, což je portál, na kterém mohu exportní firmy sdílet informace nebo dotazy týkající se jejich podnikání, propojovat se mezi sebou a čerpat ze zkušeností jiných. Soutěž byla založena společností DHL, generálním partnerem je UniCredit Bank, protože exportéři potřebují silného partnera s nadhledem na mezinárodní finance. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň autorizuje ekonomické výsledky finalistů soutěže a mimo jiné monitoruje i exportní aktivity českých firem. Záštitu poskytuje CzechTrade, která pomáhá exportérům ve světových regionech. Soutěž probíhá ve spolupráci s AMSP ČR. Dalšími partnery jsou společnost NSG Morison, která poskytuje exportérům právní služby se zaměřením na oblast obchodního, korporativního, občanského, finančního a správního práva, Kompass, který je důležitým partnerem pro B2B komunikaci a lídr moderních technologií Vodafone. Dalšími partnery jsou ti, kteří umí nabídnout konferenční a ubytovací služby, jako je Zátiší Group a Dilmah a poskytovatel příjemných požitků Dilmah. Pořadatelem je Agentura Helas.

Uzávěrka přihlášek do soutěže pro 18. ročník Exportní ceny DHL UNICREDIT je 12. října 2015 ve 12.00 hodin.

www.exportnicena.cz

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest
Ministr Síkela sla uvedl Jana Michala do funkce generálního ředitele agentury CzechInvest

10.04.2024 | Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dnes v prostorách agentury CzechInvest slavnostně uvedl do ...


Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii
Jak sbírat umění? To vysvětlí nová výstava v hradecké galerii

10.04.2024 | Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá výstavu Jak sbírat umění: příběh ...


Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU
Zámek Loučeň oslaví 20.výročí vstupu České republiky do EU

10.04.2024 | Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004.  Na Zámku Loučeň je to důvod k připomenutí, ...


EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr
EFKO myslí na budoucnost, představuje nový záměr

05.04.2024 | Český výrobce her a hraček z Nového Veselí, společnost EFKO-karton, s. r. o., v těchto dnech ...


Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO
Čeští skláři zapsáni na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO

20.03.2024 | Po třech letech fungování nové česká značky skleněných, nejen vánočních ozdob Koulier lze ...