Štiky českého byznysu a vinařství Sonberk neformálně o světě průmyslu


Štiky českého byznysu a Sonberk
18.09.2015 14:10 | redakce

Regionální setkání Štik českého byznysu v neformálním prostředí vinařství Sonberk v jihomoravských Popicích již tradičně spojilo koštováních dobrých vín se zajímavými tématy a hosty. Tentokrát to byly osobnosti, které reprezentují český průmysl – jeho nejlepší tradici i vize do budoucnosti.

Kdo by někdy neobdivoval elegantní tvary automobilových veteránů. Účastníci setkání Klenoty českého byznysu měli možnost prohlédnout si fungující historické vozy Tatra 75 Sport karoserie Bohemia z roku 1934, Tatra 75 Cabrio z roku 1936 a Wikov 40 Cabrio z roku 1936, které na setkání dorazily po vlastní ose. Automobily a zajímavé povídání zajistili hosté, které různým způsobem spojuje tradice českého strojírenského a automobilového průmyslu. Strojírenství patří odjakživa k hlavním odvětvím průmyslově rozvinutých českých zemí a důležitým exportním artiklům. „Chtěli jsme pozvat osobnosti, které reprezentují tradici českého průmyslu, poznat jeho minulost i pohled do budoucnosti,“ uvedla setkání Helena Kohoutová, spoluporotkyně a pořadatelka Štik českého byznysu.

Štiky českého byznysu a Sonberk

V roli hostů se proto sešli René Matera, zakladatel a většinový majitel skupiny Promet Group a spoluvlastník Tatra Trucks, dále Lubomír Pešák, člen představenstva společnosti T. S. Bohemia a většinový majitel Muzea historických vozů Veteran Arena, spolu s jeho bratrem Bronislavem, předsedou představenstva T. S. Bohemia spolumajitelem Veteran Areny. A konečně Martin Wichterle, potomek vynálezce kontaktních čoček a výrobců legendárních vozů Wikov, který je dnes majitelem společnosti Wikov Group. Tyto významné hráče českého byznysu doplňoval Jiří Kohlíček, největší znalec historických vozů v České republice.

Štiky českého byznysu a Sonberk

Setkání zahájil Martin Růžička z Coface Czech, který seznámil účastníky s novinkami v žebříčku Štiky českého byznysu a navnadil všechny na vyhlašovací galavečer informací, že již byly sečteny výsledky pro letošní ročník a jsou známi vítězové.  Lubomír Pešák dle svých slov začínal jako obchodní cestující zastupující počítačové značky. Dnes patří jeho firma mezi pět největších IT společností v ČR. „Jsem obchodník z donucení,“ vypráví Lubomír Pešák, „chtěl jsem jen dělat to, co mě baví, a vyzkoušet si různé technické hračky.“ První počítače sestavil v roce 1992, největší počet vyrobených kusů produkovali kolem roku 2008, a to kolem 50 tisíc. Dnes se orientují na výhradně na výkonné herní počítače, kterých ročně vyprodukujeme kolem 10 tisíc.

A jak se dostal k veteránům? „Nejdřív jsem si myslel, že jsou to dobře investované peníze. Tak jsem si koupil dva tři, a pak jsem s tím začal jezdit. Pak mě napadlo, najdeme pro ně místo a ukážeme je veřejnosti.  Nyní máme 90 automobilů.“ Prvním vozem byla Tatra 75 z roku 1936, limuzína na prodlouženém podvozku, kterou vlastnili potomci Leoše Janáčka. Toto auto Pešák osobně odvezl a zrenovoval. Zajímavým exponátem, který bylo složité dostat do České republiky přes hranice Evropské unie, je Tatra 57b využívaná nacistickým vojskem, která se ocitla na Ukrajině coby bývalá válečná kořist.

Štiky českého byznysu a Sonberk

René Matera měl po převratu nutkání podnikat, a proto se pustil do slévárenských technologií. I jeho však osud spojil s automobily, byť nákladními – jeho společnost dostala nabídku, aby šla řešit problematický stav automobilky Tatra. Kromě firma ve špatném stavu zdědil i 136 tatrováckých exponátů umístěných v depozitáři, o které se bývalí majitelé vůbec nestarali. Dnes tedy dává dohromady automobilku a chce se postarat také o tyto muzejní vozy.

Automobilka Tatra se nyní slibně rozvíjí, bude se soustředit na díry na trhu nákladních automobilů, například pro armádu, hasiče nebo těžební společnosti. Mimo jiné se Materovi podařilo dostat Tatru zpět do Indie, kde měla stop stav po korupční aféře – museli dokázat, že současní majitelé nejsou ve spojení s těmi bývalými, a nyní mají objednávky v řadách stovek. Mimo to Tatra nyní vyváží do desítek zemí na všech světadílech. „Mým dalším cílem je udělat si řidičák na náklaďák, abych mohl na příští setkání dojet Tatrou, stejně jako dojeli pánové historickými vozy,“ vtipkuje Matera.

Na setkání nesměl chybět Martin Wichterle, který je vášnivým sběratelem vína a fanouškem veteránů meziválečné automobilky Wikov. Rovněž je vnukem vynálezce kontaktních čoček Otty Wichterleho a majitelem Wikow Industry. Holding Wikow je v současné době největším českým výrobcem zařízení do větrných elektráren a průmyslových převodovek s obratem přes 1,5 miliardy korun. Své výrobky prodává zejména v Číně, Koreji, Německu, Norsku a především v Rusku.  „Nikdo mi to nevěří, ale v Rusku se nám daří dobře,“ říká Martin Wichterle. „V řadě oborů nemáme konkurenci a jsme uznávání jako kvalitní strojírenská výroba.“

Také se rozhovořil o svém velkém krásném koníčku, kterým je výroba designového skla – koupil totiž podíl ve sklárně Bomma. „Čím je byznys více sexy, tím méně vydělává. Úžasné výrobky nejsou stroj na peníze a jsem tomu rád,“ vypráví Martin Wichterle o sklárně, která vyváží do celého světa.  Značka historických automobilu Wikov, s níž pojí své jméno, vznikla po první světové válce fúzí podniků rodin Wichterle a Kovářík. Současný potomek slavné rodiny se ke strojírenství dostal náhodou a nemá ani technické vzdělání. „Šla kolem mě příležitost a já jsem si řekl, že to je ona. Nemusel jsem mít technickou znalost, jak funguje převodovka. V byznysu je všechno souhra okolností,“ popisuje Martin Wichterle.

Jiří Kohlíček se setkal s Martinem Wichterle, když v rámci své knihy o prvorepublikových autech prováděl obsáhlý výzkum a potřeboval zjistit, kdy bylo vyrobeno první auto Wikov. Nakonec se podařilo dopátrat, že první vůz Wikov se projížděl po československých silnicích v roce 1925. Kohlíčkovu třídílnou velkoformátovou publikaci Wikov – Továrna automobilů vydala Veteran Arena v Olomouci a mimo jiné popisuje osudy více než padesáti dochovaných vozů Wikov.

Kromě zajímavého povídání mohli účastníci setkání degustovat skvělé víno z místního vinařství a víno také mohli vyhrát v tombole spolu s dalšími cenami, kterými byla křišťálová voda Aqua Angels a vzácná váza ze sklárny Bomma. Výstava skla z této sklárny bude rovněž na finálovém večeru Štik českého byznysu.

Štiky českého byznysu a Sonberk

ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU je prestižní ekonomický žebříček, založený mezinárodní společností COFACE CZECH. Projekt již 12 let oceňuje významné podniky v České republice jak v krajích, tak v celorepublikovém měřítku. Štiky se potkávají ve společenském klubu „Helas New Encounters Club“, který dlouhodobě propojuje významné podnikatelské subjekty a pořádá diskuze a společensko-odborná setkání. Dlouhodobá analýza nás přivedla k tomu, že Štiky českého byznysu jsou převážně firmy, které potřebují specifické služby a poradenství, a proto bylo naším cílem zapojit do projektu partnery, kteří patří k lídrům v rámci svých oborů. Hlavním tématem dnešní doby jsou moderní technologie a flexibilita práce, proto se generálním partnerem stala společnost Vodafone. Každá firma, která patří ke Štikám, potřebuje řadu specifických služeb, ať už se týkají daní, auditu, práva nebo růstu firmy, a ty najde prostřednictvím dalšího partnera, kterým je PwC. Mnoho Štik patří také mezi exportní společnosti, které ocení exportní financování a obdobné služby, proto je partnerem i společnost Citibank. Takové firmy ocení i služby významných transportních společností, jako jsou DHL Freight a Gerlach. Majitelé výzamných firem rovněž hledí na své finanční portfolio z vyššího nadhledu, a proto jsou partnery také Emun Partners a BHS. Firmy expandují díky fúzím a vstupům finančních skupin, což umíme zprostředkovat prostřednictvím Enterprise Investors. Dalšími partnery jsou ti, kteří umí nabídnout konferenční a ubytovací služby, jako je Le Hotel Group a poskytovatel příjemných požitků Dilmah. Záštitu poskytuje AMSP ČR.

 

www.stiky.cz

Štiky českého byznysu a Sonberk
Štiky českého byznysu a Sonberk
Štiky českého byznysu a Sonberk

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
V otázkách testujících finanční znalost pohořelo 52 procent obyvatel
V otázkách testujících finanční znalost pohořelo 52 procent obyvatel

13.11.2019 | Předvánoční období nahrává rychlým půjčkám a nákupům na splátky. Pořízení dárků, ...


Vítězové soutěže Startupper of the Year se zúčastnili prestižního fóra
Vítězové soutěže Startupper of the Year se zúčastnili prestižního fóra

13.11.2019 | Vítězem soutěže Startupper roku se za Českou republiku stal Marek Liška s projektem ProSpolužáky.cz, ...


Hotel Meteor Plaza se stal součástí sítě Le Hotel Group
Hotel Meteor Plaza se stal součástí sítě Le Hotel Group

13.11.2019 | Úspěšné hotelové uskupení Le Hotels Group, patřící mateřské společnosti Le-Investment spol. ...


Baldinini je značka, které se v Praze daří, slaví tam už dvě významné události
Baldinini je značka, které se v Praze daří, slaví tam už dvě významné události

11.11.2019 | Tradiční světoznámá italská společnost Baldinini slaví v Praze v roce 2019 hned dvě velké události. ...


Kolik nás vlastně může stát nesoulad s GDPR?
Kolik nás vlastně může stát nesoulad s GDPR?

11.11.2019 | Po déle než roce praktikování obecného nařízení k ochraně osobních údajů už můžeme na ...