Michael Kocáb – zpěvák, politik, podnikatel


Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
18.08.2014 18:13 | Petra Kuncová

Narodil se do rodiny faráře a jako obor pro studium na konzervatoři si vybral varhany. Podílel se na směřování republiky v nesnadné revoluční době i v jejím následném politickém směřování v době nedávné. Založil naprosto legendární kapelu Pražský výběr a i přes komplikace za ní vždy stoprocentně stál. Nyní má v hlavě spoustu nápadů a spoustu projektů i realizuje. Navíc nadšeně s dětmi hraje počítačové hry – tedy pokud má čas. A to je jen několik tváří všestranného Michaela Kocába.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jste skladatel, zpěvák, politik, podnikatel. Čím se cítíte být nejvíce?

Podnikatelem už hodně dlouho nejsem. Člověk nemůže stihnout všechno. Cítím se nejvíce skladatelem, který si občas zabrouká své songy. (smích) K politice mám také velmi blízko, ale momentálně se jí nevěnuji.

 

Z jakého důvodu jste se rozhodl realizovat se hned v několika různých sférách?

Nerozhodl jsem se. To přinesl život. Vystudoval jsem varhany a klasickou skladbu, Pražský výběr mne odklonil k rocku a sametová revoluce k politice.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jak se dá tolik různorodých oblastí zvládnout?

S přibývajícím puntičkářstvím je to stále těžší. Dříve jsem si s tím hlavu nelámal, ale stárnutí přináší větší pocit zodpovědnosti, a tudíž zpomalení tempa.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co nejvíce určovalo vaše kariérní směřování?

Pojem kariérní směřování je v souvislosti s mým naturelem trochu legrační. Na počátku jsem skládal klasickou hudbu a hrál s Jiřím Stivínem, Ondřejem Soukupem, Milanem Svobodou a dalšími kolegy jazzovou hudbu. To bylo ještě v pohodě. S Pražským výběrem jsme ovšem kariérně zamířili na zteč s komunisty a prohráli jsme. Následoval pětiletý zákaz jakékoli hudební činnosti, výslechy StB a tak dále. To také určilo mé další kariérní směřování k politice: „Každý národ má vládu, jakou si zaslouží“, sametová revoluce, odsun sovětských okupačních vojsk, přes 15 let spolupráce s Václavem Havlem a nakonec i role ministra vlády. V hudbě jsem pokračoval s Pražským výběrem a dalšími vlastními projekty.

 

Kdybyste mohl začít ještě jednou, znovu, postupoval byste stejně?

Asi ano. Ničeho nelituji a prožil jsem dost dobrodružný život.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Co byste poradil svému mladšímu já?

Dobrá, ale těžká otázka. Zaprvé: Nenech si rozmluvit podpis Charty 77 s odůvodněním, že jeden chartista v rodině stačí – otec byl zakládajícím signatářem Charty 77. Společensky, politicky a hlavně lidsky tě to jasně vymezí, i když budeš mít s režimem ještě větší potíže, než jsi měl. Za druhé: Neodmítej opakovanou Pithartovu nabídku stát se po revoluci ministrem vnitra a vymeť důsledně a nekompromisně ten totalitní chlív veřejné a hlavně státní bezpečnosti. Za třetí: Skládej více vážné hudby. Ale bylo by toho více. 

 

Nakolik vás ve vaší kariéře tedy ovlivňovali rodiče?

Docela zásadně. Podporovali mne v mém hudebním i politickém úsilí a často se s nimi dodnes radím. Jsou skvělí a pro mne nepostradatelní.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Pro své studium konzervatoře jste si vybral již zmíněné varhany. Proč právě tento nástroj?

To byl sen mé matky a tak, jako paní Babišová poradila synkovi, aby vstoupil do KSČ, tak mně má matka radila, abych se stal varhaníkem. (smích)

 

Co považujete za svou největší profesní školu?

Pražskou konzervatoř v hudbě a časté rozhovory s Václavem Havlem v politice. Moderoval a spoluorganizoval jsem pro něj přes 80 takzvaných Amálií, což byla pětihodinová setkání prezidenta s naší intelektuální a odbornou elitou. To mi hodně dalo. Podobných příležitostí však bylo nespočetně.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

A co jste vnímal ve své kariéře jako největší překážku?

Ten pětiletý zákaz hudební činnosti Pražského výběru i mé osoby. Přeťal skvělý rozjezd a tu energii a sílu, kterou jsme v počátku měli, už jsme v plné míře nezmobilizovali. Bez jakéhokoli srovnávání – kdyby po první desce zakázali třeba Beatles na pět let, tak by se z toho s největší pravděpodobností také jen těžko vzpamatovávali.

 

Co pro vás obecně znamená Pražský výběr?

To nejdůležitější, co jsem v hudbě dokázal. Přes sto filmových hudeb, nebo Odysseus se svými více než tisíci reprízami po celém světě, to jsou velké úspěchy, ale Pražský výběr ovlivnil daleko více lidí.

 

Co bylo prvotním stimulem pro jeho založení?

Už na konci studia konzervatoře jsem Pražský výběr založil jako jazzrockovou kapelu s Ondřejem Soukupem, Janem Žižkou, Zdeňkem Fišerem a Jiřím Niederlem. Pojmenoval ho legendární jazzman Karel Velebný, který také stál u zrodu Járy Cimrmana. Vydal jsem první LP Žízeň a teprve potom jsem už s Pavlíčkem a Hrubešem konvertoval k rocku.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jak jste se vyrovnával se stíháním, které vás v souvislosti s Pražským výběrem potkalo?

To byla nepříjemná historie. Výslechy na StB, vyhrožování všeho druhu, odnětí sociálního a zdravotního zabezpečení, jakkoli to bylo proti Ústavě, pocit beznaděje v přelomovém věku dvaceti osmi a až třiceti dvou let, různá udání na moji osobu, ohrožené manželství s Američankou, ohrožená rodina a tak dále.

 

Co pro vás znamenalo to, že se dal Pražský výběr před časem znovu dohromady?

Pražský výběr zažil několik comebacků – 1987, 1996, 2005 a 2012. Ten poslední byl skvělý v tom, že jsme oproti očekávání zahráli pro více než sto tisíc docela nadšených diváků.

 

A obecně, jakou roli hraje ve vašem životě hudba?

Zcela zásadní. Bez hudby je pro mne život nepředstavitelný.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jakou největší proměnu jste v hudbě za svou kariéru zaznamenal?

Od Elvise k Beatles a Rolling Stones, nástup Jacksonovy hudby a tance a nyní hegemonie rapu.

 

A jakou největší proměnu jste v hudbě za svou kariéru prodělal?

Hned zkraje mé hudební kariéry přechod z jazzu k rocku, později jsem v sobě objevil šansoniérskou strunu, s čímž jsem vážně nepočítal, a v poslední době proti všem předpokladům inklinuji k ještě tvrdší rockové hudbě. Říká se tomu progmetal. S tím jsem taky nepočítal. To můžete slyšet na posledním CD Aftershocks, které jsem natočil se světovými rockovými hvězdami. Byli to Virgil Donati – bicí, Billy Sheehan – basa, Glenn Proudfoot – kytara.

 

V jakém smyslu se nyní v hudbě nejvíce realizujete?

Skládám pořád dopředu. Dodělávám další sólové CD, připravuji Aftershocks II a chceme natočit i další řadové album Pražského výběru. Kromě toho mi nyní vyšla Zlatá kolekce u Supraphonu o třech CD a ke konci roku připravuji také u Supraphonu box dalších 18 CD, který bude obsahovat kromě vydaných řadových alb i moji vážnou, jazzovou a filmovou hudbu.

 

Jak byste zhodnotil kariérní fázi, ve které se nacházíte?

Jednak bilancuji, což lze vyčíst z předchozí odpovědi, ale také už se hromadí další projekty. To znamená, že zvyšuji tempo práce, což vychází z pocitu, že už nemám zase tolik času.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Kterého člověka vnímáte ve své kariéře jako toho nejzásadnějšího?

Václava Havla. V hudbě Ilju Hurníka, Jiřího Ropka, Michala Pavlíčka, Evu Olmerovou, Michala Horáčka a také Jiřího Stivína a Milana Svobodu, kteří mne vyburcovali v počátcích. Ve filmu Věru Chytilovou, Juraje Herze a Jiřího Bártu. Ze zahraničních hudebníků, se kterými jsem spolupracoval, bych jmenoval Franka Zappu, Glenna Proudfoota, Virgila Donatiho a samozřejmě Billyho Sheehana.

 

A co považujete za svůj největší úspěch?

Pražský výběr a balet Odysseus, hudbu k filmům Krysař, Praha, neklidné srdce Evropy, Pražákům, těm je tu hej nebo Zastihla mne noc. V politice účast na sametové revoluci a odsunu sovětských okupantů.

 

Nedávno jste tedy vydal desku. Jak vůbec taková příprava desky vypadá?

Záleží na tom, jakou desku máte na mysli. Například Aftershocks jsme natáčeli doslova interkontinentálně. Virgil a Billy nahráli své party v USA, Glenn a já jsme točili v mém studiu Shoebox v Praze a celé jsme to míchali a masterovali v Praze a v Melbourne v Austrálii. Přes Dropbox jsme si to různě posílali a přes Skype jsme se domlouvali. Bez internetu by to nešlo.

 

Co byste označil za nejtěžší a co za nejpříjemnější fázi?

Nejtěžší to bylo pro mne nazpívat anglicky, protože ta rocková ledabylá angličtina je nenapodobitelná. Nejpříjemnější bylo zjištění, že když dáte všechny ty nástrojové party, které přišly po internetu, na sebe, což trvá u jedné písně maximálně 5 minut, hned to hraje božsky a i zvuk je okamžitě fantastický. Ta téměř strojová přesnost virtuózů, se kterými jsem pracoval, má neuvěřitelný vliv na barevnost nahrávky. Skoro ani nemusíte mixovat.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Dá se v dnešní době hudbou dobře uživit?

Špatně. Prodejem CD skoro vůbec, protože náklady jsou vzhledem k drahému PR stále vysoké, ale prodejnost násobně nižší než v minulosti. Zbývají tedy koncerty, ale ty jsou vzhledem k našemu časovému zaneprázdnění velmi omezené.

 

Ještě se tedy vraťme k vašemu politickému období. V jakém momentu jste se pro politiku definitivně rozhodl?

To už jsem nakousl. Komunisti si těmi neustálými restrikcemi ze mne vyrobili třídního nepřítele a již půl roku před 17. listopadem jsme se s Michalem Horáčkem pustili do iniciativy Most, která se po zásahu na Národní třídě stala hlavním vyjednávacím kanálem mezi Občanským fórem a předsedou komunistické vlády. Jako člen krizového štábu koordinačního centra Občanského fóra jsem se pak účastnil všech důležitých jednání, směřujících ke státnímu a politickému převratu.

Co vám tato fáze života přinesla?

Kromě pocitu štěstí, že jsme se konečně zbavili diktatury proletariátu, i určitý nadhled. Viděl jsem najednou realitu jakýmsi prizmatem historického vývoje a to mi pomohlo přecházet drobné životní trable s úsměvem.

 

Dá se říci, že i něco vzala?

Ani bych neřekl. Snad jen mé angažmá v roli ministra pro lidská práva mi vygenerovalo mnoho nepřátel. Podotýkám, že ale zbytečných. Všichni, kteří se orientovali na zkreslující informace našeho často velmi povrchního tisku, nabyli naprosto mylný dojem, že nekriticky straním Romům. Mně naopak šlo o to, aby se napětí mezi majoritou a Romy otupovalo, protože jakýkoli konflikt obtěžoval všechny zúčastněné. Proto jsem do úmoru jednal se všemi zúčastněnými.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Jaké jste zažil největší rozčarování?

Právě ty nenávistné útoky ze strany xenofobů a „anticiganistů“.

 

Je ještě nějaké sféra, ve které jste se dosud nerealizoval, ale lákalo by vás to?

Ani ne. Zrovna nedávno jsem říkal tátovi, že kdybych se znovu rozhodoval o studiu, dal bych se na historii. Ale jak se znám, stejně bych skončil u hudby. Jo, přeci něco. Docela rád bych natočil ještě nějaký film. Spolurežíroval jsem Pražáky, natočil jsem jeden dokument, režíroval filmové zpracování muzikálu Excalibur, řadu hudebních klipů a nyní začínáme stříhat mnohadílný dokument, ve které sám Václav Havel vypráví, jak jsme dělali revoluci. Chtěl bych natočit ještě jeden celovečerák, ale obávám se, že už k tomu nebudu mít příležitost.

 

Jste mimořádně vytížený člověk. Kde čerpáte energii?

Ta mi byla dána do vínku. Jsem maniakální typ, a když se do něčeho zaberu, nejsem schopen od práce odejít, dokud to není hotové. Neumím odpočívat a to také není dobře. Každý jsme holt nějaký.

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

 

Nebál jste se někdy syndromu vyhoření?

Hezký termín. Autorka tohoto výrazu byla dokonce u nás na večeři se svým manželem. Je to americká psycholožka, manželka slavného psychologa Philipa G. Zimbarda, koordinátora stanfordského vězeňského experimentu. Shodli jsme se na tom, že nás všechny syndrom vyhoření ohrožuje, ale když ho uhasíte v počátcích, můžete zase pokračovat. Chce to odpočinek a přímo povinný relax. Já chodím často s dětmi do kina a nebo smažím computerové hry. Skoro se ale stydím přiznat, že jsem se k nim už půl roku nedostal. (smích)

 

Děkuji za rozhovor

 

Text: Petra Kuncová

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Oblečení, doplňky a obuv: Pánské obleky BANDI www.bandi.cz 

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

foto: Lenka Hatašová

Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová
Michael Kocáb, foto: Lenka Hatašová

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
PhDr. Mgr. Jan Zapletal – nemocniční kaplan, trvalý jáhen v Nemocnici TGM v Hodoníně
PhDr. Mgr. Jan Zapletal – nemocniční kaplan, trvalý jáhen v Nemocnici TGM v Hodoníně

10.04.2024 | Vystudoval Univerzitu Palackého v Olomouci, kde roku 2016 obhájil na Cyrilometodějské teologické ...


František Kinský – starosta v Kostelci nad Orlicí, podnikatel a správce rodového zámku
František Kinský – starosta v Kostelci nad Orlicí, podnikatel a správce rodového zámku

10.02.2022 | František Kinský, celým svým jménem Maria František Jan Emanuel Sylvester Alfons hrabě Kinský ...


Josef Pokorný- tajemník Svazu dovozců automobilů
Josef Pokorný- tajemník Svazu dovozců automobilů

04.03.2020 | Josef Pokorný je jednou z nejviditelnějších postav tuzemského automobilového sektoru. Již pět ...


JUDr. Soňa Illner Pajerová – advokátka
JUDr. Soňa Illner Pajerová – advokátka

05.11.2019 | Soňa Illner Pajerová patří mezi výrazné a významné pražské advokátky. Vystudovala Právnickou ...


Mgr. Lukáš Zícha - místostarosta Prahy 4
Mgr. Lukáš Zícha - místostarosta Prahy 4

06.05.2019 | Lukáš Zícha má rád Prahu 4, ostatně bydlí v ní celý život. Chtěl využít své zkušenosti ...