Petr Štěpánek - herec


Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
19.11.2013 09:28 | Michaela Lejsková

K elitě našich předních herců bez pochyb patří Petr Štěpánek, kterého můžeme vídat v řadě pražských divadel, seriálů i filmů. Slyšet jeho hlas z dabingu či vysílání rozhlasových her. Praha, coby jeho rodné město, je pro něj srdcovou záležitostí. Ale ne zdaleka jedinou. Jeho srdce patří především přírodě a láska k ní je jedním z důvodů, proč se i on vážně zamýšlí nad tím, jak uvážlivě hospodařit a chránit tak současně prostředí, ve kterém žije.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Jak se vám daří regulovat energii v životě?

V životě je to o umění udržet si rovnováhu a umět se dobíjet. Kdo to neumí, je strašně ochuzený a většinou si to pak vybírá svoji daň na našem zdraví. V podstatě by nás mělo nabíjet i to, co nás vybíjí. Naše práce například, která nás může tzv. vyšťavit, ale pokud je úspěšná, musí nás současně naplnit a těšit. Takže nám nikdy nemůže energii jen vzít. Návrat energie pak bývá i třikrát větší.

 

Jakým způsobem se vás v životě dotklo téma optimalizace energie v domácnosti?

Díky tomu, že se člověk v energetice málokdy dobře orientuje, přichází naprosto zbytečně o mnoho peněz. Na naší neinformovanosti jiní úspěšně bohatnou. Já měl to štěstí, že jsem se setkal s jedním velice zajímavým člověkem, který mně otevřel oči, a zjistil jsem – s hrůzou jsem zjistil – kolik mohu ušetřit, kolik platím naprosto zbytečně. Odpovědi na otázky tohoto charakteru dává také společnost Centropol a spolu s odpověďmi přichází možnosti mnohem větší efektivity.

 

Jaké energetické zdroje využíváte?

Využívám mnoho různých energetických zdrojů. Například na chalupě mám tepelné čerpadlo. Já jdu velmi s dobou! (úsměv)

 

Můžete hovořit o tom, že to znamená najet na úsporný režim?

Je zajímavé, že se každý soukromník snaží šetřit. Vezměte si například vodu. Všichni šetří a výsledek toho je, že nám ji neustále zdražují. A úsporný režim doma? Jistě funguje. A přitom to pro mě neznamená žádná omezení. Zhasínat jsem se naučil. Dokonce než odejdu z domu, myslím i na to, zda jsou zavřená okna.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Jste pověrčivý?

To bych neřekl. Věřím na to, že se vše přelévá. Ať už je naše energie jakéhokoliv charakteru, přelévá se nám z pracovního do osobního života a dál a pak zase naopak. Proto je nesmírně důležité všechno vyvažovat. Držím se hesla: kdo se bojí, nesmí do lesa!

 

Máte návod, jak se v životě nebát?

Strach je široký pojem. Může mít mnoho podob, ale hlavně může mít také pozitivní vliv v tom smyslu, že přináší současně pozornost, zodpovědnost a respekt. Přirovnám to například k mému koníčku, myslivosti. Když máte v ruce zbraň, která dokáže zabít. Ten strach se mění na zodpovědnost. Přístup se mění a jeho proměna má pozitivní dopad.

 

Přesto, že jste se narodil ve velkém městě, vás to táhne ven do lesů, kde také trávíte čas také jednou ze svých zálib, tedy myslivostí?

To je sice pravda, ale narodil jsem na Vinohradech a už ten název čtvrti se dotýká přírody. Ostatně v době mého dětství vypadala Praha docela jinak. Tehdy mnohé čtvrtě okolo Prahy vůbec neexistovaly. Když s námi šla máma na procházku, šli jsme do polí a to jsme bydleli na Vinohradech.

 

Jaký je váš vztah k přírodě, půdě?

To je na velkou knihu. Přírody si vážím a hořce snáším špatné zacházení s ní. Příroda je schopna obnovy jen do určité míry, takže není divu, že se bouří a že bychom se jednou mohli divit, až se začne bránit.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Jak prožíváte proměnu Prahy s odstupem let?

Vstřícně. Když si uvědomím, jak je to nádherné město, jak asi působí na turisty, pro mne je to jedno z nejnádhernějších měst na světě. A nedám na něj dopustit.

 

Jako herec jste často pod světelnými proměnami. Na jevišti pod ostrým světlem, v zákulisí tma. Jaký je váš vztah ke světlu a tmě?

Světlo a tma, to je fantastický fenomén! Ve světle všechno funguje úplně jinak než ve tmě. Už jste někdy byla úplně po tmě? Smysly najednou fungují jinak, člověk více zbystří a je sám překvapený, jaké sám v sobě nachází zdroje jakéhosi světla, schopnosti orientace. Současně jde o uvědomění si důležitosti obého. Chodit třeba v lese po tmě, to je něco nádherného. Zvuky mají jinou kvalitu. Jistě je člověk i obezřetnější, opatrnější.

 

Máte návod na to, jak zvládat přechody z extrémů, jako je herecký výkon a nasazení na jevišti, a pak, spadne opona, zase je ticho a vše se dostává do opačné roviny?

Ideální způsob, jak se s tím srovnat, je nechat vše doznít. Dát tomu svůj čas. Snažit se vyhýbat extrémům, protože z dlouhodobého hlediska by jinak tuto práci žádný herec nemohl dělat.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Na co se spolu s vámi můžeme těšit v pražských divadlech, ve kterých hostujete?

Spolu se Zlatou Adamovskou teď zkoušíme v divadle Ungelt v režii Viktora Polesného novou hru V lese černém hlubokém. Je to něco mezi detektivkou a thrillerem, je to herecky moc zajímavé. Dále mě mohou diváci vidět v Ungeltu ve Vzpomínky zůstanou, v ABC v rozkošné hře Dobře rozehraná partie. V Rokoku, hraji hru na téma eutanazie, v Karlíně v Noci na Karlštejně.

 

Jaký je váš vztah k divadlu a jaký k filmu?

Osobně jsem toho názoru, že divadlo je základem naší profese. Divadlo vám umožní prožít během dvou hodin jeden život. A film, to je velice citlivá práce s kamerou, takže každé má svoje.

 

Jak se vám hraje v malém Ungeltu, když to srovnáte s velkými scénami?

Protože hraji skoro každý večer v jiném divadle, musím používat úplně jiné výrazové prostředky. V Ungeltu stačí mrknout a všichni vědí, že se se mnou něco děje. Když hraji v Karlíně a chci udělat údiv, musím udělat dva kroky dozadu, aby si toho vůbec někdo všiml. Každý prostor vyžaduje trochu jinou techniku a to mě na tom také baví.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

A co rozhlas? Jaký máte k této formě hraní a sdělení vztah?

Je to velice krásná disciplína. Tam vám nepomůže fyziognomie, detail, kostým… Nic. Tam máte jen mikrofon.

 

Jak pohlížíte na změny v dabingu, které přinesla moderní doba?

Když jsem daboval před lety nějaký film, velkou roli, daboval jsem ji týden po půl dnech. Někdy jsem ten film mohl dokonce vidět celý dopředu. Nyní je to tak, že přijdu do studia a za hodinu a půl, maximálně hodinu a tři čtvrtě jdu domů. Tak si představte tu rychlost.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Když srovnáte výsledek, jaké z něj máte pocity?

Pocity mám bohužel smutnější. Většinou na konci práce říkám, že teď bych si to dal na čisto.  

 

Nastal podzim a spolu s ním i sluníčko bývá vzácnější. Jak toto období různých nečasů prožíváte?

Miluji každé roční období. Ale když trvá něco příliš dlouho... Poslední roky mám pocit, že zima už není zima a že se umí šíleně táhnout a dokáže přeskočit rovnou do léta, a tak přicházíme o krásu jara. Loňský rok je toho příkladem. Víte, já si pamatuji čtvero ročních období jinak a dnes, mám obavu, je to právě zmíněný varovný prst přírody, který na nás ukazuje. Jediné, co se mi na podzimu zachovalo, jsou jeho barvy. Já být malířem, určitě bych maloval jen podzim. Například kolik odstínů žluté nám dokáže ukázat, to se jindy nevidí.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Umíte si takové zdlouhavé období nějak kompenzovat?

Umím. Třeba někam vycestuji. Ale nemyslete si, že byste mě našla ležet na pláži. To možná jeden dva dny. Raději mám sluníčko jako společníka při poznávacích pobytech.

 

Byl jste vždy takto dobrodružně naladěný?

Celý život, ale nikdy jsem nemohl jezdit. Což se změnilo až v roce 1989.

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Foto: Lenka Hatašová

 

Po čem jste po otevření hranic nejvíc toužil, o čem jste uvažoval?

Uvažoval jsem nejvíc o tom, proč mi není dvacet, abych měl víc času stihnout všechno, co jsem si do té doby jen přál. Vzal bych bágl a dva nebo tři roky by mě tu nikdo neviděl.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Oblečení a obuv: Pánské obleky BANDI www.bandi.cz

Vytvořeno ve spolupráci se společností Centropol www.centropol.cz

Korektura textu: Alžběta Strnadová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz

Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová
Petr Štěpánek, foto: Lenka Hatašová

Partneři

BANDI VAMOS - Pánské obleky


Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Zdeňka Žádníková-Volencová – herečka, zakladatelka Nadačního fondu Zdeňky Žádníkové
Zdeňka Žádníková-Volencová – herečka, zakladatelka Nadačního fondu Zdeňky Žádníkové

30.11.2020 | Talentovanou herečku si můžeme nověji pamatovat například z několika epizod seriálu Zkáza Dejvického ...


Frank Jícha – herec, tanečník, hudebník
Frank Jícha – herec, tanečník, hudebník

15.11.2020 | Je tak trochu přírodním úkazem. Pochází z česko-americké umělecké rodiny. Jeho profesní směr ...


Magda Fusková - manažerka, agentka, produkční od Hollywoodu až po Evropu
Magda Fusková - manažerka, agentka, produkční od Hollywoodu až po Evropu

02.11.2020 | Je mladá, sportovně založená, velmi pracovitá. Působí v Česku a také v USA. Před časem založila ...


MgA. Petra Kosková – herečka, muzikálová zpěvačka a tanečnice
MgA. Petra Kosková – herečka, muzikálová zpěvačka a tanečnice

03.09.2020 | Petra Kosková je v současné době jednou z nadějných posil české hudebně dramatické scény. ...


Ludvík K. Bohadlo – mistr zvuku a producent ve společnosti SLEEPWALKER
Ludvík K. Bohadlo – mistr zvuku a producent ve společnosti SLEEPWALKER

26.05.2020 | Ludvík K. Bohadlo má na starost kompletní zvukový servis pro filmovou a televizní výrobu. V oboru ...