Osmany Laffita - módní návrhář


Osmany Laffita, foto: Lukáš David
Osmany Laffita, foto: Lukáš David
12.01.2012 15:39 | Šárka Kunclová

 

 

 

 

„Skutečnost, že vám ,chybí barvy, odvaha a vkus‘ tkví v tom, že vám chybí duše a ne naditá peněženka.“ Osmany Laffita

 

 



Módní návrhář Osmany Laffita je známý nejen svou okázalostí, neotřelým tvůrčím projevem a řekla bych velmi smyslovým pojetím svých kolekcí, ale také otevřenou povahou. S ním budete vždy vědět, na čem jste. Osmany netrpí předsudky a nedělá si iluze o poměrech ve světě, ani na českém trhu. Budete-li mít příležitost zažít, jak se jeho kolekce na předváděcím molu doslova vznáší, uvědomíte si další důležitou vlastnost, kterou tento módní návrhář bezesporu má – umění vyvolat touhu!

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

 Z mnoha článků a módních diskuzí vím, že každá nová kolekce je vždy vytvářena s velikým předstihem, jak je tomu u vás? Kdy je vhodný čas na vytváření nové kolekce?

Nepracuji s předstihem. Svoje kolekce prezentuji ve stejnou dobu, jako moji kolegové po celém světě. A to má své důvody. Vy prezentujete, obchody objednávají, pak vy vyrábíte a věci jdou do obchodů pár měsíců před zahájením sezóny. Jedině v České republice se prezentují kolekce pro podzim a zimu v říjnu, kdy už sezóna dávno začala, je to legrační. Češi žijí ve svém malém světě, jako by kolem nich nikdo nebyl. Nejsem to já, ale trh, kdo diktuje, kdy se začne kolekce vytvářet. Víte, móda je o obchodu, ne o umění. Umění patří do muzea, móda do ulic. A ulice diktuje, co a kdy chce a potřebuje.

 

Vím o vás, že máte rád luxusní, drahé a zajímavé materiály. Můžete nám přiblížit, o jaké materiály se jedná, či odkud pocházejí?

Používám speciální přírodní materiály, některé jsou drahé, jiné ne. Musí mě upoutat buď svou barvou, potiskem, nebo na dotyk. Pokud jste očekávala, že vám odpovím, že používám hedvábí ze vzácného motýlího zámotku zřídka se vyskytujícího v Tibetu … tak jste se spletla. Látky, které používám, jsou z běžných zemí, které se specializují na hedvábí a vlnu jako Itálie, Španělsko a Anglie. Ostatně i tasmánská vlna je tkaná v Itálii a ne v Tasmánii. Abyste poznali, jestli je vlněná látka krásná, musíte se jí dotknout a ne si jenom přečíst štítek a název značky. Samozřejmě, že v obleku vyrobeného z S200 vlákna se cítíte, jako byste měli na sobě druhou kůži.

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Setkávám se s mnoha lidmi, kteří vás znají, jelikož jste v oblasti módy velikým pojmem. Ale můžete svou tvorbu nějak charakterizovat vy sám?

Můžu se o to pokusit. Jsem couturier, který má vizi, jak by se někteří lidé mohli oblékat pro určité příležitosti a cítili se spokojeně. Unisex pro mě neexistuje. Muži jsou muži a ženy jsou ženy. Moje linie jsou ladných křivek a obepínají tělo. Já raději křivky těla zdůrazním, než abych je ukrýval.

 

Někteří tvůrci a návrháři mají na českou módu obecně negativní pohled. Chybí nám prý barvy, odvaha, finance, vkus. Jaký je váš pohled na českou módu? Všiml jste si nějakého pokroku za dobu vašeho působení na českém trhu?

„Česká móda“, co to je? Existuje móda, tečka. V Čechách se lidé oblékají stejně, jako lidé v Havaně, Miami nebo v Timbuktu. Skutečnost, že vám „chybí barvy, odvaha a vkus“ tkví v tom, že vám chybí duše a ne naditá peněženka. Co tihle lidé potřebují, je psychiatr, ne módní návrhář. Samozřejmě, že je tady vidět pokrok! Nikdy to tady nebude jako v Miláně, kde i vrátný vypadá jako model od Armaniho, protože Češi dbají více na to, jakou značku auta řídí, než na značku obleku, který nosí, ale je tady vidět každopádně pokrok. 

 

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Pro velkou část lidí u nás je kvalitní móda finančně nedostupná. Zajímá mě, zda je ve vaší kolekci i něco, co by bylo dostupnější pro širší klientelu? A zda v souvislosti s krizí a s oslabením trhu jste i vy nucen k nějakému kompromisu?

To je nesmysl! Kvalitní konfekci můžete v dnešní době najít všude. Podívejte se třeba na Zaru. Mají výborné a zábavné oblečení za konkurenceschopné ceny. Moje kolekce jsou „dostupnější“, ale neznamená to, že bych byl značkou pro všechny. Oblek Osmany Laffita S 150´, ušitý na míru, stojí 42 000 korun. Není to pro každého, ale mám spoustu zákazníků, kteří nejsou milionáři, ale dopřejí si luxus za tuto cenu, protože v obleku tráví celý den a chtějí se cítit dobře. Krize je celosvětová, takže i v textilním průmyslu. My jenom pracujeme tvrději a prezentujeme nové produkty jako naposledy řadu Osmany Laffita Crystal. Snížením ceny ničeho nedosáhnete. Moje produkty mají reálnou, ne fiktivní cenu. Cena, kterou platíte, je cenou hodnoty daného produktu. Nikdy nenabízím nikomu slevu. Cena, kterou platíte, je cenou výrobku. Pokud bych vám mohl dát slevu, znamenalo by to, že původní cena nebyla správně stanovena.

 

Osobně mě velice zaujala pestrost vaší tvorby, kde je zařazeno i mnoho doplňků, bot či brýlí, dokonce i nábytek. Kdo všechno se podílí na návrzích? Máte kolem sebe tým lidí, nebo jste na vše sám?

Nikdo mi s návrhy nepomáhá. To je i důvod, proč mě v Praze neuvidíte na všech těch párty pro celebrity. Já pracuji, spím, pracuji, spím, pracuji, spím a pak na týden odletím za zábavou na Kubu. Takhle vypadá můj život. Můj život je jenom práce a spaní. Právě proto, že hodně pracuji, mám tolik různých produktů a nemůžu pracovat s nikým jiným než sám se sebou. Samozřejmě mám kolem sebe profesionální tým lidí, kteří se starají o tisk, o moji image, prodej, produkci a o všechno ostatní, co se netýká designu. Posledním přírůstkem do značky Osmany Laffita je linie ručně foukaných, barevných, křišťálových skleniček.

 

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

A jak jste se dostal k nábytku? Jak vás napadají určité tvary, motivy a vzory? Jsou i návrhy nábytku ovlivněny sezónou?

Ve skutečnosti je Osmany Laffita Casa zaměřena na dekorace interiérů. Já nenavrhuji židle, nebo lampy, které by se pak mohly prodávat v obchodech, já kompletuji interiéry. Samozřejmě, že lidé, kteří si mě objednají pro design interiérů, si mě objednají proto, že se jim líbí můj „überglamour“ styl. Minimalistické interiéry nejsou tak úplně podle mého gusta. To radši můžete požádat Armaniho, aby vám s tím pomohl. Samozřejmě, co se týče nábytku, tak tam se nejedná o sezónnost, nikdo přece nechce měnit interiér svého bytu každých šest měsíců.

 

Jací jsou vaši zákazníci? Vím, že oblékáte některé známé osobnosti, ale zajímavá je určitě i neznámá klientela.

Ve skutečnosti se moc nezajímám, jestli je můj zákazník mediálně známou osobou. Každopádně, kdo se stane mým zákazníkem, stane se mým králem. Samozřejmě, že mám mnoho českých zákazníků a ti mají dobrý vkus. Mohou si dovolit a i nakupují přední světové značky, takže jsem poctěn, že nakupují i značku Osmany Laffita.

 

Máte některé své opravdu oblíbené zákazníky? Kteří vám dokážou udělat radost už jen tím, že přijdou?

Samozřejmě, z některých se po letech stali dobří přátelé.

 

Dočetla jsem se, že se vaše tvorba dostává hodně do zahraničí. Kde všude máte úspěch? Kde cítíte, že je trh silný a že jsou tam větší šance?

Nevěřte všemu, co se píše. (úsměv) Ale ano, mám zákazníky po celém světě. A kdybych byl mladým začínajícím couturierem, sbalil bych se a přestěhoval se do Číny. To je to místo pro luxusní produkty.

Osmany Laffita, foto: Lukáš David

 

Co sám máte v oděvní tvorbě rád? Dokážou pro vás být inspirací lidé na ulici?

Jak jsem se již zmínil, ulice je každopádně mojí inspirací. Lidé jsou inspirací. Picasso řekl, že „kopírovat druhé je dobré, ale když začnete kopírovat sami sebe, znamená to, že umíráte“. Znamená to, že se stanete nadbytečným. Kreativita je dobrá, ale pozor, neznamená karneval (maškarádu).

 

Spolupracujete s nějakou jinou značkou či máte v tomto směru do budoucna nějaké plány? Vím, že o věcech, které se teprve budují, se nemluví, avšak máte představu, že se bude vaše značka dál vyvíjet a rozrůstat?

Sama jste si odpověděla.

 

Jste optimista? Jak vidíte oděvní tvorbu v budoucnu? Bude obor „módní návrhář“ ještě stále zajímavým a tvůrčím povoláním?

Já jsem Kubánec! Kdybychom my nebyli optimističtí od přírody, moje země už by dávno zanikla! Samozřejmě, že i E. T. se bude časem potřebovat obléknout. Takže je to dobrá práce.

 

Máte nějaký sen, který jste si ještě nesplnil? Co by vám v tuto chvíli udělalo opravdu upřímnou radost?

Kolik stránek máme ještě k dispozici?

 

Děkuji za rozhovor.

 


 

Text: Šárka Kunclová

Foto: Lukáš David, archiv Osmanyho Laffity

Publisher: magazín Best of  www.ibestof.cz  

Osmany Laffita, foto: Lukáš David
Osmany Laffita, foto: Lukáš David
Osmany Laffita, foto: Lukáš David
Osmany Laffita, foto: Lukáš David
Osmany Laffita, foto: Lukáš David

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Anna Tejklová – módní návrhářka a výtvarnice, majitelka značky Anna Anna
Anna Tejklová – módní návrhářka a výtvarnice, majitelka značky Anna Anna

13.02.2023 | Studovala výtvarné školy, časem se ale přeorientovala na práci módní designérky. V roce 2013 ...


Iva Matyášová – odborná poradkyně a lektorka Feng Shui
Iva Matyášová – odborná poradkyně a lektorka Feng Shui

21.12.2021 | Od roku 2017 předává tzv. Deekshu, která probouzí vnitřní sílu a uzdravuje na psychické, duchovní ...


Alexandra Mynářová - moderátorka, zakladatelka módní značky
Alexandra Mynářová - moderátorka, zakladatelka módní značky

20.03.2021 | Před několika lety musela opustit svůj post moderátorky v České televizi z důvodu možného ...


Blanka Kučerová - majitelka butiku Diverso
Blanka Kučerová - majitelka butiku Diverso

11.09.2019 | To, jak klientka vypadá, je její vizitka, míní majitelka brněnského butiku Blanka Kučerová. Jedním ...


Karolína a Michal Jankivovi - módní návrháři
Karolína a Michal Jankivovi - módní návrháři

20.08.2019 | Sourozenecká designérská dvojice Karolína a Michal Jankivovi patří na Slovensku mezi naprostou ...